شناسهٔ خبر: 16811138 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اهم رویدادهای قرآنی هفته/

معرفی برگزیده دور سوم طرح «تلاوت محبوب»/ برپایی آزمون انتخابی اعزام قرآنیان به مسابقات

گروه فعالیت‌های قرآنی: طی هفته گذشته با اخبارهای متنوعی از فعالیت‌های قرآنی کشور و مجموعه‌ها و دستگاه‌های مختلف روبرو بودیم که برخی از آنها در فضای مجازی دارای بازخوردهایی بوده است و برخی دیگر خبر از موفقیت و برگزیده شدن عده‌ای از قرآنیان در محافل، جلسات و مراسم و تجلیل از آنها داده می‌شود تا چاپ نشریه‌ای در مقام بزرگداشت استاد «محمدتقی مروت» و ...

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هفته‌ای که گذشت با برنامه‌ها و رویدادهای متنوع و متعدد قرآنی در کشور چون گزارشی مشروح از مصوبات سی وچهارمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، برپایی نشست «بهره‌مندی از ظرفیت جامعه قرآنی در پیاده‌روی اربعین» با حضور احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشومان، اولین سالروز درگذشت استاد «ابوالفضل علامی»، تمدید مهلت ثبت نام در «طرح ملی تلاوت» و... است که در ادامه اهم این فعالیت‌ها از نگاهتان خواهد گذشت.
مرحله فینال دور چهارم تلاوت‌های مجلسی
خبر برگزاری مرحله فینال دور چهارم نخستین جشنواره تلاوت‌های مجلسی که جمعه، ۲۶ آذرماه در محل دائمی این جشنواره برپا می‌شود، منتشر شد. این مراسم معنوی و قرآنی همزمان با برگزاری نماز مغرب و عشا و نیز قرائت زیارت آل یاسین در شب ولادت پیامبر مهر و رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) برگزار خواهد شد. در این مرحله از جشنواره تلاوت‌های مجلسی تعداد ۱۰ نفر از بهترین برگزیدگان تلاوت کشوری در حضور عموم مردم علاقه‌مند برگزار می‌شود.

‌تشکیل سی و چهارمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی

سی و چهارمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ، ۱۳ آذرماه با حضور اکثریت اعضای این شورا به منظور بررسی و تصویب کمیته صیانت از فعالان قرآنی که از حدود دو سال پیش زمزمه راه‌اندازی آن شروع شده بود، ادامه بررسی پیش‌نویس سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کریم کشور، ارائه پیش‌نویس سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور تشکیل شد.
تمدید مهلت ثبت‌ نام «طرح ملی تلاوت»
مهلت ثبت‌ نام «طرح ملی تلاوت»، تا پایان آذرماه تمدید شد. هدف از برگزاری طرح ملی تلاوت، شناسایی و کشف استعدادهای جدید است که باید از ظرفیت دانش‌آموزانی که از استعداد و توانایی بسیاری برخوردار بوده و قابلیت نخبه شدن در زمینه تلاوت قرآن را دارا هستند، بهره‌مند شد.
افراد شرکت‌کننده در طرح ملی تلاوت از پسران ۸ تا ۱۴ سال مؤسسات قرآنی استان‌ها هستند و استان‌های کرمانشاه، گلستان، مرکزی، خوزستان، آذربایجان شرقی،‌ البرز، مازندران، سیستان و بلوچستان، قزوین، بوشهر، کرمان، تهران، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، هرمزگان همدان و خراسان رضوی استان‌های شرکت‌کننده در این طرح هستند.
انتصاب مدیر گروه جلسات و مسابقات شبکه قرآن سیما
محمد‌حسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما طی حکمی محمدرضا خالقی را به سمت «مدیر گروه جلسات و مسابقات» این شبکه منصوب و از زحمات اصغر باقرزاده در زمان تصدی وی تقدیر شد.
ایکنا میزبان نشست «بهره‌مندی از ظرفیت جامعه قرآنی در پیاده‌روی اربعین»
نشست «بهره‌مندی از ظرفیت جامعه قرآنی در پیاده‌روی اربعین» با حضور احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی، حسن محمدی، دبیر شورای راهبری فعالیت‌های قرآنی اربعین و موجانی، مسئول اجرایی ستاد راهبردی فعالیت‌های قرآنی در سالن اجتماعات خبرگزاری ایکنا برگزار شد که در این نشست به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته توسط کاروان نور در پیاده‌روی اربعین  پرداخته شد و همچنین پیشنهاداتی نیز از سوی احمد ابوالقاسمی درباره بهره‌مندی کامل از ظرفیت کشور عراق طی بازه زمانی اربعین استفاده شود.
قاری قرآن «سیدعلی صادرات» به دیار باقی شتافت
مرحوم سیدعلی صادرات پدر شهید سیدمحمد صادرات، خادم القرآن و قاری پیشکسوت مسجد یاسین در محله پیروزی تهران به دیار باقی شتافت. که در پی درگذشت مرحوم سیدعلی صادرات، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآن طی نامه‌ای، درگذشت آن مرحوم را به خانواده ایشان، تسلیت گفت. برای اطلاع از متن این پیام اینجا کلیک کنید.
بازتاب انتصابی در رادیو قرآن
در کانال رسمی رادیو قرآن و دیگر شبکه‌های اجتماعی خبر از انتصاب احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی به عنوان سرپرست گروه آموزش رادیو قرآن، همراه با حکم آن منتشر شد که بلافاصله بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی فعالان قرآنی یافت. برای اطلاع از این خبر اینجا کلیک کنید.
ب رپایی نشست تخصصی «هم‌اندیشی توسعه و ترویج وقف‌های قرآنی»
نشست تخصصی «هم‌اندیشی توسعه و ترویج وقف‌های قرآنی»، صبح روز دوشنبه، ۱۵ آذرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی،‌ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی،‌ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، محمدحسین محمدزاده،‌ مدیر شبکه قرآن سیما و مهدی قره‌شیخ لو، رئیس سازمان دارالقرآن الکیرم در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
طی این جلسه رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر ارتقاء فرهنگ وقف، افزود: ما گاهی اصل وقف را به صورتی غلط به جامعه و به مردم معرفی می‌کنیم،‌ وقف یک نهاد دینی با چند وجه اعم از اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که البته اگر وجه اقتصادی نباشد، ‌همه چیز تعطیل خواهد شد.
وی همچنین تأکید کرد:د ر نگاه به وقف، متوجه وجود یک نگاه سکولاریستی خواهیم شد علاقه‌مندانب رای اطلاع از سایر موارد مطرح شده در این جلسه اینجا کلیک کنند.
برگزیدگان دور سوم طرح «تلاوت محبوب»
منتخب دور سوم طرح «تلاوت محبوب» که از ۱۸ آبان‌ماه در راستای تروج فرهنگ استماع تلاوت قرآن کریم در میان اقشار مختلف به‌ویژه نوجوانان و جوانان کشورمان و نیز توجه به تحقق مطالبات مقام معظم رهبری از سوی خبرگزاری ایکنا اجرا شده بود، براساس اکثریت آرای مأخوزه اعلام شد. که براین اساس سیدمحمدجواد حسینی، قاری بین‌المللی کشورمان بیشترین رأی را کسب کرد.
برگزاری نشست مشترک کمیته قرآن ستاد دهه فجر با مدیران قرآنی نیروهای مسلح
به منظور گرامیداشت مراسم سی و هشتمین سالگرد انقلاب اسلامی، کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی نشست مشترکی را با حضور مدیران قرآنی نیروهای مسلح کشور (ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و بسیج) برگزار می‌کند.
لازم بذکر است؛ این نشست مشترک شنبه، ۲۰ آذرماه از ساعت ۱۰:۳۰ در محل دبیرخانه کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی واقع در سازمان دارالقرآن الکریم تشکیل می‌شود.
مرحله کشوری پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان فنی، حرفه‌ای کشور
مسابقات قرآن سازمان آموزش فنی ـ حرفه‌ای کشور از ۱۶ تا ۱۸ آذرماه در شیراز و حرم مطهر حضرت احمدبن‌ موسی(ع) شاهچراغ برگزار ‌شد که با پایان یافتن این مرحله طی آیینی در سالن اجتماعات شهید دستغیب حرم مطهراز منتخبان این دوره از مسابقات با اهدای لوح و هدایایی تجلیل به عمل آمد.
126 نشریه تخصصی ایکنا و معرفی استاد

شماره ۱۲۶ نشریه تخصصی خبرگزاری قرآن؛ «رایحه» به معرفی شخصیت مرحوم استاد محمدتقی مروت اختصاص یافت. گفت‌وگو با شاگردان استاد مروت از جمله،‌ سیدمحسن موسوی‌بلده، شهریار پرهیزکار، احمد حاجی‌شریف و... از دیگر بخش های این شماره از رایحه است. علاقه‌مندان برای اطلاع از جزئیات بیشتر این شماره رایحه اینجا کلیک کنند.
برپایی کارگاه مجازی سبک زندگی قرآنی ویژه ایرانیان خارج از کشور
کارگاه مجازی سبک زندگی قرآنی ویژه ایرانیان خارج از کشور به همت سازمان دارالقرآن‌الکریم و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اوایل دی‌ماه امسال برگزار می‌شود.
سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی منطقه 14
سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن، عترت و
نماز دانش‌آموزی آموزش و پرورش منطقه ۱۴ تهران طی  ۱۹ و ۲۰ آذرماه با حضور دو هزار نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر در مقاطع ابتدایی و متوسطه ۱ و ۲ و در رشته‌های قرائت، اذان، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، تفسیر، مداحی، تواشیح و هم‌خوانی برگزار می‌‌شود.
فینال مسابقات قرآن ودجا
مرحله نهایی سی و سومین مسابقات قرآن کریم کارکنان شاغل و وظیفه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور 700 نفر از کارکنان شاغل و وطیفه بانوو آقا به همت سازمان عقیدتی ـ سیاسی این وزارت دوشنبه و سه‌شنبه، ۲۲ و ۲۳ آذرماه به میزبانی سازمان هوافضا در شهرک امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
حضور ۵۰۰ هزار نفری کارکنان دولت در آزمون قرآنی
روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آزمون الکترونیکی «به سوی فهم قرآن» که از نیمه مهرماه آغاز شده بود پس از گذشت دو ماه، ۱۶ آذرماه با ثبت اطلاعات بیش از ٥٠٠ هزار نفر به اتمام رسید.
براساس گزارش ایکنا، بیشترین آمار ثبت‌ نامی در این آزمون به استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس، خوزستان و اصفهان و کمترین آمار ثبت‌ نامی به استان‌های بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد، سمنان و زنجان اختصاص دارد.
دهمین دوره ارزیابی حافظان و قاریان اعزامی به مسابقات بین‌المللی قرآن از ۱۷تا 19 آذرماه در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه انجام شد.
در این دوره مجموعاً ۴۱ قاری و حافظ قرآن کریم از ۱۶ استان کشور حضور دارند که ۲۰ نفر از آنها در بخش دانش‌آموزی حضور دارند که در بین آنها ۱۹ قاری قرآن است. از بین قاریان شرکت‌کننده هفت نفر حائز رتبه ممتاز در مسابقات سراسری قرآن شده‌اند و ۱۲ نفر نیز از قاریان ممتاز در بخش دانش‌آموزی هستند. همچنین در بخش بزرگسالان ۱۳ حافظ قرآن نیز حضور دارند که ۱۱ نفر از حافظ کل قرآن و ۲ نفر نیز حافظ ۲۰ جزء قرآن هستند. همچنین ۹ نفر از حافظان کل نیز در بخش دانش‌آموزان حضور دارند.
گزارش مشروح مراسم افتتاحیه مسابقات را اینجا بخوانید.
برای اطلاع از اسامی داوران دهمین دوره ارزیابی قاریان و حافظان اعزامی به مسابقات قرآن اینجا کلیک شود.
قضاوت ۱۹ داور در یازدهمین جشنواره قرآنی مدهامتان
داوران یازدهمین دوره جشنواه قرآنی مدهامتان که طی روزهای ۲۴ تا ۲۶ آذرماه در استان قم برگزار می‌شود،‌ اعلام شد. بر همین اساس در این دوره از مسابقات مجموعاً ۱۹ داور در دو بخش بانوان و آقایان به امر قضاوت این مسابقات مشغول خواهند بود.

نظر شما