شناسهٔ خبر: 16811051 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بازدید هیئت رسانه ای مازندران از موزه ملی گرجستان

تفلیس - هیئت رسانه ای مازندران از بزرگترین موزه ملی گرجستان که از ادغام ۱۰ موزه مختلف تشکیل شده است، بازدید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، هیئت منتخبان جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های مازندران صبح پنجشنبه در سفری پنج روزه عازم گرجستان شد و در اولین روز این سفر از موزه ملی گرجستان که دارای قدمت ۱۹۰ ساله است و بیش از سه هزار اثر تاریخی در آن گردآوری شده است، بازدید کرد.

در موزه ملی گرجستان ، بیش از ۳۰۰۰ شی مربوط به ایران از دوره هخامنشیان تا دوره معاصر وجود دارد که زینت بخش این موزه است، در طبقه دوم موزه، سالن بزرگی وجود دارد که فقط مختص به نقاشی های زیبایی از هنرمندان ایرانی دوره قاجاریه است و یکی از مهمترین دلایل وجود این همه آثار ایرانی مربوط به دوره قاجاریه ، این است که بخش وسیعی از کشور گرجستان و شهر تفلیس در این دوران از نواحی شمالی ایران محسوب می شد که طی عهدنامه ننگین گلستان، منطقه قفقاز که شامل بخش وسیعی از گرجستان هم بود از ایران جدا و ضمیمه خاک روسیه شد.

پیشینه تشکیل نخستین گنجینه گرجستان به ۱۹۰ سال پیش بر می گردد، ولی موزه ملی گرجستان در سال ۲۰۰۴ میلادی و از ادغام، ۱۰ موزه مختلف ، موزه گالری ملی ، چهار موزه خانه سنتی و دو مرکز تحقیقاتی در این زمینه تشکیل شد که در حال حاضر بزرگترین موزه گرجستان محسوب می شود.

بسیاری از آثار کشف شده مربوط به ایران، در حفاری های نواحی شرقی و غربی گرجستان شامل یادگارهای معماری ایرانی ، ظروف و کوزه های سفالی منقوش به خطاطی های زیبای فارسی ، اشعار شاهنامه و همچنین کتیبه های مختلف مساجد در این موزه موجود است.

همچنین، بازدید از شبکه تلویزیونی پاتریاکی و شبکه تلویزیونی اجتماعیو هفته نامه پالیترا از برنامه های روز جمعه این هیئت رسانه ای به شمار می رود و روز شنبه نیز تور گردشگری برگزار می شود.

جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها و رسانه های مجازی همزمان با هفدهم مرداماه برگزار و مقرر شد برگزیدگان و رتبه اول این جشنواره برای بازدید از رسانه ها و تبادل نظر به یک کشور خارجی اعزام شوند.

نظر شما