شناسهٔ خبر: 16810402 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

به توافق اتمی با ایران دست نزنید!

جان برنان مدیر در حال جایگزینی سیا، طرح ترامپ برای به زباله دانی انداختن توافق ایران را «اوج حماقت» نامیده است. برنان هشدار داده که چنین کاری موجب بی ثباتی بیشتر خاورمیانه و تقویت تندروها در هر دو کشور می شود.

صاحب‌خبر -

سرویس جهان مشرق - دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب وعده داده معامله بین المللی با ایران را یا پاره یا بازنویسی کند و آن را «مصیبت بار» و «بدترین توافقی که تاکنون واشنگتن بر سر آن مذاکره کرده» نامیده است.

ایران بر اساس این توافق بین المللی تاسیسات اتمی مهم خود را تعطیل کرده، نیمی از سانتریفیوژهایش را از مدار خارج کرده و موجودی مواد اتمی اش را خنثی کرده است. از این رو باید شگفت زده شد اگر توافق اتمی با این کشور حقیقتا مصیبت بار نباشد!

دونالد ترامپ در محکومیت شتابزده توافق ایران، ظاهرا از یاد برده است که این پیمانی است که به امضای انگلیس، فرانسه، روسیه، چین، آلمان و سازمان ملل نیز رسیده است. پشت پا زدن به این قرارداد کار ساده ای نخواهد بود و قطعا موجب به راه افتادن یک توفان دیپلماتیک می شود.

جان برنان مدیر در حال جایگزینی سیا، طرح ترامپ برای به زباله دانی انداختن توافق ایران را «اوج حماقت» نامیده است. برنان هشدار داده که چنین کاری موجب بی ثباتی بیشتر خاورمیانه و تقویت تندروها در هر دو کشور می شود. او این نکته را نیز می توانست بیفزاید که اگر ایران غنی سازی اورانیوم را از سر بگیرد، دولت دست راستی افراطی اسرائیل احتمالا با هدف حفظ انحصار اتمی خود در خاورمیانه، به جنگ با ایران خواهد رفت.

یک حمله اسرائیل به ایران به سرعت می تواند پای ایالات متحده را نیز به معرکه بکشاند و آن را به یک کشمکش بزرگ در خاورمیانه تبدیل کند. البته پنتاگون از بابت درگیر شدن در یک جنگ دیگر در جهان اسلام نگرانی ندارد.

با هدف افزودن بر میزان تنش ها، معامله اتمی ایران در آمریکا به شدت زیر ضرب حمله قرار داشته و ممکن است حتی بدون مداخله دونالد ترامپ نیز در کار این پیمان خرابکاری شود. لابی اسرائیل در آمریکا خرابکاری در این قرارداد با تهران را در اولویت خود قرار داده است. در موضوعی به همین اندازه اهمیت، اسرائیل از نفوذ فوق العاده خود در کنگره و رسانه های آمریکایی، برای ساقط یا دست کم از مسیر خارج کردن این توافق اتمی استفاده کرده است.

ایران به دلیل حمایت از قضیه فلسطین، جنبش مقاومت حزب الله لبنان و جنبش قبیله ای حوثی های یمن با صدای بلند به حمایت از تروریسم متهم می شود. این در حالی است که آمریکا در حال مسلح کردن، تامین مالی و تدارکات جهادی های ضد رژیم و به شدت خشونتگرا در سوریه و دامن زدن به جنگ در شرق آفریقاست.

اعضای کنگره آمریکا و سناتورهای آمریکایی با دورویی به فیدل کاستروی تازه درگذشته به خاطر دیکتاتور بودنش تاخته اند، در حالی که با دیکتاتوری بی رحمانه فیلد مارشال السیسی در مصر مشکلی ندارند. دست کم کاسترو نزد اکثر مردم کوبا محترم بود و حتی بسیاری از آنها به او عشق می ورزیدند. بیهوده است اگر کسی به دنبال چنین احساساتی در مورد دیکتاتورهای مورد حمایت آمریکا نظیر السیسی یا خاندان سلطنتی عربستان سعودی باشد.

در عین حال افراطیون اسرائیل تلاش کرده اند چیزی را که خود آن را «جنگ حقوقی» می نامند علیه معامله توافق با ایران به راه بیندازند و از طریق تلاش برای گرفتار کردن آن در راه های قانونی و بروکراتیک بسیار، به خصوص امتناع از رفع اکثر تحریم های تجاری و مالی آمریکا علیه تهران که در متن این توافق الزامی شده، در اجرای آن کارشکنی کنند. اروپا نیز مجبور شده علی رغم میل خود با بسیاری از تحریم های تجاری آمریکا علیه ایران همراهی کند.

یکی از اخیرترین نمونه ها از اقدامات جاری حامیان اسرائیل در کنگره، خرابکاری در فروش حدود 200 هواپیمای تجاری آمریکایی و اروپایی به ایران است. بیش از 30 سال از تحریم های آمریکا موجب شده که ایران ناوگان حمل و نقل فرسوده و غالبا پرخطری داشته باشد که در سوانح ناشی از نقص های مکانیکی جان تعداد زیادی از ایرانی ها را گرفته است.

ایران به دنبال نوسازی ناوگان هواپیماهای مسافربری خود و سفارش 25 میلیارد دلاری تعدادی هواپیمای بوئینگ و ایرباس اروپایی است. اما جمهوریخواهان کنگره رای به سد کردن این معامله داده و آشکارا اجرای منویات اسرائیل را به ایجاد مشاغل برای ده ها هزار کارگر آمریکایی ترجیح داده اند. به ندرت پیش می آید که به این خامی و ناپختگی شاهد اعمال قدرت باشیم.

اما ترامپ برای رهایی از دیگر دردسرهای سیاست خارجی آمریکا، به حمایت روس ها و اروپایی ها احتیاج خواهد داشت. اروپا کاملا پشت قرارداد ایران ایستاده و از آن بیم دارد که پشت پا زدن به آن بتواند به پدید آمدن بحران های باز هم بیشتر در آستانه دروازه های آن بینجامد.

آقای ترامپ قویا توصیه می شود که معامله اوباما با ایران را به حال خود بگذارید. این قرارداد یکی از معدود موفقیت های واقعی سیاست خارجی دولت در آستانه رفتن او محسوب می شود.

نویسنده: اریک اس.مارگولیس [1]
 
منبع:
http://ericmargolis.com/2016/12/hands-off-the-iran-deal/

تهیه شده در کانال تلگرامی سیاحت غرب: @siaahategharb

[1] . Eric S. Margolis روزنامه نگار بین المللی و برنده چند جایزه. مقالات او از جمله در نیویورک تایمز، اینترنشنال هرالد تریبیون، لس آنجلس تایمز و تایمز لندن به چاپ رسیده است.


نظر شما