شناسهٔ خبر: 16810301 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

جان گلن درگذشت

درگذشت نخستین آمریکایی در مدار زمین

سیناپرس: جان گلن نخستین آمریکایی بود که به مدار فضا رفت. او سناتور سابق و نامزد ریاست جمهوری و همچنین یکی از سالخورده ترین افرادی بود که در 77 سالگی عازم فضا شد

صاحب‌خبر -

جان گلن، یکی از چهره‌های برجسته فضایی و نخستین آمریکایی که در مدار زمین قرار گرفته بود ساعاتی پیش در سن 98 سالگی دیده از جهان فروبست.

جان گلن متولد 18 جولای 1921 میلادی بود. او در سال 1959 به عنوان یکی از هفت خلبان پروازهای آزمایشی در برنامه مرکوری 7 از سوی ناسا به استخدام در آمد تا نخستین گروه فضانوردان آمریکایی را تشکیل دهند.

در اوج رقابت‌های فضایی و اندکی پس از آنکه شوروی موفق شد یوری گاگارین را به عنوان نخستین فضانورد تاریخ بشر به مدار زمین بفرستد، آمریکایی‌ها تلاش فراوانی کردند تا این شکست را جبران کنند. آن‌ها اندکی بعد آلن شپرد را به فضا فرستادند؛ اما شپرد در مسیری زیر مداری به فضا رفت و اگرچه از مرز فضا گذشت، در مدار زمین قرار نگرفت. بدین ترتیب در 20 فوریه 1962 جان گلن در ماموریت دوستی 7 (friendship 7) و بر فراز موشک اطلس از کیپ‌کندی عازم فضا شد تا به نخستین آمریکایی بدل شود که وارد مداری در اطراف زمین شده است. او در عین حال پس از یوری گاگارین، گرمن تیتوف، جان گلن و گاس گریسام (که دو تای آخر سفری زیر مداری داشتند) به پنحمین انسانی در تاریخ بدل شد که از مرز فضا عبور کرده است.

گلن در سال 1964 از ناسا بازنشسته شد و خود را به عنوان نامزد حزب دموکرات برای کرسی سنا از ایالت اوهایو وارد رقابت های سنا کرد. او در سال 1974 وارد سنا شد و مقام سناتوری خود را تا سال 1999 حفظ کرد و در این مدت در فاصله سال های 1987 تا 1995 رییس کمیته امور دولتی سنا بود.

او در سال 1976 نامزد مقام معاون اولی ریاست جمهوری از حزب دموکرات بود و در سال 1984 خود را نامزد ریاست‌جمهوری در حزب دموکرات کرد تا در صورت موفقیت به رقابت با رونالد ریگان بپردازد که در این مسیر موفق نبود.

او در سال 1978 یکی از نویسندگان اصلی قانون منع اشاعه هسته‌ای در سنای آمریکا بود.

گلن یک بار دیگر در سال 1998 و در حالی که هنوز مقام سناتوری را در اختیار داشت بار دیگر عازم فضا شد. او در این هنگام 77 سال داشت که با شاتل فضایی دیسکاوری و در ماموریت STS-95 عازم مدار زمین شد. یکی از اهداف ماموریت او بررسی تاثیرات حضور در فضا بر فرآیند سالخوردگی بود.

جان گلن، در سال 2012 مدال آزادی که با ارزشترین نشان دولتی غیر نظامی در آمریکا است را به واسطه یک عمر خدمات خود، از باراک اوباما دریافت کرد.

گلن یکی از بازماندگان نسل اول کاوشگران فضا بود. او در 8 دسامبر 2016 در سن 95 سالگی دیده از جهان فروبست. 

 

--

پوریا ناظمی 

عکس ها: Getty Images

برچسب‌ها:

نظر شما