شناسهٔ خبر: 16809981 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

نبض ورزش/ تخریب چهرها زیر سکوت قوانین سوئیسی کمیته اخلاق فوتبال

رئیس پیشین کمیته انضباطی فوتبال با انتقاد از آیین نامه کمیته اخلاقی فدراسیون گفت: مشکل اصلی آیین نامه کلی بودن آن است که باعث شده تا فرد خاطی با مجازات خود آشنا نباشد و عملا راه را برای جریان سازی و تخریب چهره های ورزشی باز کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، نصیرزاده کارشناس حقوقی ورزش با حضور در استودیوی نبض ورزش گفت: کمیته انضباطی به موارد داخل زمین و کمیته اخلاق به حواشی زمین اشاره دارد لذا قانون گذار فیفا کمیته ای برای تخلفات بیرون از زمین ترتیب داد و عمدتا مسائل کلی را مورد توجه قرار داده و از جزئیات صرف نظر کرده و این قاضی است که تصمیم نهایی را اتخاذ می کند اما اینکه هنجار و ناهنجاری ها چه چیزی هستند را فرهنگ هر کشور تعیین می کند.

او افزود: ما آیین نامه اخلاقی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال کشورمان را براساس مرامنامه فیفا نوشته ایم و بند بند آن را عینا از آن برداشته شد، حال اگر بازیکنی رفتاری ارائه دهد که باعث ناهنجاری شود کمیته اخلاق می تواند در بحث وارد شده و تصمیم نهایی را بگیرد. آیین نامه اخلاقی تا این لحظه ثابت است، کمیته اخلاق دو بخش است و هربخش رئیس جداگانه ای دارد اما آیین نامه ما در سال 1390 تنظیم شده که با ساختار قدیم فیفا هماهنگ است.

نصیرزاده گفت: بازیکنانی که دستمزدشان از دیه خونشان بالاتر است باید در اختیار باشگاه باشند و عملکردشان در شان باشگاه باشد. ما آقای رحمتی را می شناسم اما گاهی فردی خارج از اراده کاری انجام می دهد که دیگر مسئولیتی متوجه اش نیست.

این کارشناس افزود: ما باید در کشور به هنجارها احترام بگذاریم و بازکنان نیز باید مواظف اخلاق و رفتارشان باشند زیرا آنها الگوی جوانان و نوجوانان هستند. باشگاه ها باید مراقب بازیکنانشان باشند، در حقیقت کوتاهی باشگاه ها موجب ورود کمیته های اخلاقی و یا انضباطی به مسائل بازیکنان است.

او گفت: در قانون داریم که حتی اگر موضوعی مکتوب شود عرفیات بر آن ارجهیت دارند، اخلاق در باشگاه ها حرفه ای هستند و بازیکنان نباید از آن عبور کنند و یا نادیده بگیرند.

فتح الله زاده مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال دیگر مهمان برنامه با دفاع از بازیکنان فوتبال کشورمان افزود: آقای رحمتی مظلوم واقع شده و مورد هجمه شدیدی قرار گرفته است، ما تاکنون نگفته ایم که ایشان خادم حرم هستند، او الگوی خوبی برای جوانان است و در این بین برخی به دنبال تخریب چهره فوتبالیستها هستند که به نظر من این عمل جرم است و باید به شدت با آن برخورد شود.

او گفت: در این که بازیکنان ما باید الگو باشند شکی نیست، جوان همیشه به دنبال قهرمان می رود و این چهره سازی باید در داخل کشور باشد زیرا در غیاب آن جوانان، قهرمانان خود را در خارج از کشور پیدا می کند.

او با طرح سوالی افزود: چرا اگر مورد از ناهنجاری ها دیده می شود به کمیته ها ارجاع نمی شود و به آسانی در فضای مجازی دست به دست می چرخد و شایعه سازی صورت می گیرد، اگر زشتی قضیه از بین برود و عادی سازی شود ناهنجاری ها در جامعه شکل می گیرند و همه چیز زیر سوال می رود. فدراسیون فوتبال باید هنجارها را به صورت مکتوب به باشگاه ها ارائه دهد تا خود باشگاه ها با بازیکن خاطی برخورد کنند و دیگر خودش در این موضوعات ورود نکند.

او گفت: ما ملی پوشانی داریم که بعضا در خارج از کشور قوانین و هنجارها را رعایت نکرده و نمی کنند اما کمیته انضباطی و اخلاقی در آن ورود نمی کند. مدیریت کار بر قانون ارجه است زیرا مدیر برخی مواقع باید فریاد بزند و گاهی هم باید سکوت کند، اینها مدیریت است که باید به درستی صورت بگیرد. ما به عنوان مدیران باشگاه ها باید با تذکر بازیکن خاطی را اصلاح کنیم و مورد توجه ویژه قرار دهیم.

شاه حسینی رئیس پیشین کمیته انضباطی فوتبال سومین مهمان برنامه افزود: برخی از فوتبالیستها اصول اخلاقی را به آشکارا زیرپا گذاشته اند و جایگاهی هم در فوتبال کشور ندارند اما سوال این است که چه جریابی پشت پرده است که می خواهد افراد چهره را تخریب کند و عملا آبروی فرد را به بازی بگیرد.

او گفت: در خصوص ساختار کمیته اخلاق انتقادی دارم، مشکل ما این است که در قانون مجارات و آیین نامه های انضباطی آمده است که فعل و ترک فعل قابل پیگیری است و برای هر جرمی مجازاتی تعیین شده است اما در این آیین نامه همه چیز کلی بیان شده و موجب شده تا بازیکن خاطی با مجازات خود آشنا نباشد، این کوتاهی در فدراسیون اتفاق افتاده و مشکل اصلی هم ابلاغ کلی آیین نامه های اخلاقی به باشگاه هاست که مشکل ساز شده است اگرچه برخی از موارد نیازی به تعیین و تکلیف نیست زیرا آنها هنجارهای جاری جامعه است.

شاه حسینی افزود: ما قاعده ای در فقه داریم و آن این است که اگر موضوعی به عنوان ناهنجاری معرفی نشده باشد مجازاتی هم در پی ندارد، حال خواص جامعه و چهره ها مکلف به رعایت هنجارها هستند اما ناهنجارها چه چیزی هستند، اینها هنوز معرفی نشده اند. برخی مسائل جزو بدیهی یات هستند که فرد در جامعد آن را می آموزد اما حتی اگر قوانین مکتوب هم شوند بازهم مشکلاتی در آن به چشم می خورد، ما نمی توانیم تمام جزئیات را در قانون داشته داشته باشیم قوانین حال حاضر کلی هستند و مناسب فوتبال ما نیست، ما باید قوانین خاص ایران را بنویسیم، نه اینکه قانونی که برای سوئیس تنظیم شده کور کورانه از آن تبعیت کنیم و به آن دست نزنیم.

دانلود

نظر شما