شناسهٔ خبر: 16805872 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بسته اخبار اقتصادی ۱۸ آذر

71541

«رفرم پولی؛ از حذف صفر تا تبدیل ریال به تومان»، «دلار باز هم ۳۹۰۰ تومانی شد»، «حقوق نجومی چهار نفر به خزانه بازنگشته است»، «مسکن تا پنج سال دیگر در رکود می‌ماند»، «نفت جهانی از صعود ایستاد»، «اروپا اولین مشتری فولاد ایران»، «برقی شدن راه آهن تهران-تبریز» و «سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیاردی دولت برای طرح‌های اولویت‌دار» از عناوین مهم‌ترین اخبار امروز اقتصادی ایسنا بود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش ایسنا، برخی از مهم‌ترین‌ خبرهای اقتصادی ایسنا در روز پنج‌شنبه (۱۸ آذرماه) در ادامه آمده است و با کلیک روی تیتر هر خبر، متن کامل آن در دسترس خواهد بود.

رفرم پولی؛ از حذف صفر تا تبدیل «ریال» به «تومان»

«واحد پول ایران از ریال به تومان تبدیل شد»؛ خبری خارج شده از جلسه روز گذشته هیات دولت که به سرعت در صدر اخبار رسانه‌ها و فضای مجازی فرار گرفت و آنقدر یکباره اتفاق افتاد که فضایی مبهم و همراه با گمانه‌زنی‌های بسیار ایجاد کرد. حذف صفرها از پول ملی، آثار مثبت و منفی آن بر اقتصاد و گنگی فعالیت‌های روزانه مالی و بانکی مردم که متصور بودن این مصوبه در روزهای آتی به اجرا درخواهد آمد اما نمی‌دانند که باید چه کنند، از حواشی پیرامون این مصوبه بود.

دلار باز هم ۳۹۰۰ تومانی شد

قیمت دلار همچنان در نوسان است، چند ساعت و حتی طی روز در کانال ۳۸۰۰ تومان و برای ساعاتی دیگر در ۳۹۰۰ تومان می‌چرخد و معامله می‌شود. قیمت هایی که با رنج ۳۵۰۰ تومانی حدود یکی دو ماه گذشته فاصله قابل توجهی دارد.

حقوق نجومی چهار نفر به خزانه بازنگشته است

به گفته نوبخت براساس بررسی‌های انجام شده حقوق‌های نامتعارف ۲۳ میلیارد تومان بود که بجز ۴ نفر بقیه به خزانه بازگشت داده شد.

مسکن تا ۵ سال دیگر در رکود می‌ماند

اقتصاد کشور نسبت به قبل از تحریم‌ها ۱۶۰ میلیارد دلار کوچک شده و پول نفت دیگر به بخش مسکن تزریق نمی‌شود، چرا که باید به دو صندوق بازنشستگی اختصاص یابد. از سوی دیگر قوانین بازدارنده دست و پای فعالان بخش مسکن و ساختمان را بسته و انتظار نمی‌رود که این بخش تا پنج سال آینده وارد رونق شود.

رشد اندک طلای جهانی در آستانه نشست بانک مرکزی اروپا

طلای جهانی روز پنج شنبه تحت تاثیر ضعف ارزش دلار در آستانه نشست بانک مرکزی اروپا که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را تقویت کرد، اندکی افزایش یافت.

نفت جهانی از صعود ایستاد

قیمت‌های نفت رشدی که در ابتدای معاملات آسیایی روز پنج شنبه داشت را واگذار کرد و تحت تاثیر آمار ذخایر نفت خام آمریکا و تردیدها نسبت به اجرا شدن توافق کاهش تولید اوپک بدون تغییر ماند.

بهبود بازار جهانی نفت در گرو همکاری غیراوپک با اوپک

کارشناس اقتصاد انرژی گفت: اگر کشورهای اوپک بر تعهد خود مبنی بر کاهش تولید پایدار باشند، اما کشورهای غیراوپکی این کاهش تولید را جبران کنند باز هم بازار به نتیجه نمی‌رسد و برای اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها ضرر دارد، بنابراین همه باید متعهد باشند که برای افزایش قیمت تولید خود را کاهش دهند.

وجود ۱۶۰ میلیون سیم‌کارت فعال در ایران

جدیدترین آمارهای وزارت ارتباطات گویای آن است که تا پایان شهریور ماه سال جاری در ایران بیش از ۱۵۰ میلیون و ۳۰۰ هزار سیم‌کارت واگذار شده و ۷۸.۶ میلیون سیم‌کارت فعال وجود داشته است.

اروپا اولین مشتری فولاد ایران

آمارها نشان می‌دهد که قریب به ۵۰ درصد از فولاد ایران به کشورهای اروپایی همچون ایتالیا، اسپانیا و آلمان صادر می‌شود که این موضوع این قاره را به عنوان عمده ترین مشتری فولاد ایران نشان می‌دهد.

پرداخت وام اشتغال با بهره ۴ درصد به روستاییان

مهمترین رویدادهای هفته جاری به تشکیل اولین نشست کارگروه تخصصی مزد، برگزاری نشست منطقه‌ای سازمان جهانی کار و تصویب لایحه اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی اختصاص داشت.

تخصیص ۲۰۰۰ میلیاردی برای زیرساخت‌های ریلی

معاون رییس جمهور گفت: با توجه به تاثیر مهم صنعت ریلی در توسعه اقتصادی کشور، یکی از اولویت های مهم دولت و راه آهن تکمیل خط آهن غرب کشور از تهران تا سنندج است.

برقی شدن راه‌آهن «تهران-تبریز»

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی از راه‌اندازی ریل باس در قزوین و برقی شدن راه آهن «تهران- قزوین- تبریز» خبر داد.

غرب کشور به شبکه ریلی ملی متصل می‌شود

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: راه‌آهن همدان غرب کشور را به شبکه ریلی ملی متصل می‌کند.

ساختمان‌ها دارای برچسب انرژی خواهند شد

معاون وزیر مسکن، راه و شهرسازی با اشاره به مجهز شدن ساختمان‌ها به برچسب مصرف انرژی گفت: طبق این طرح ساختمان‌ها از نظر میزان مصرف انرژی طبقه‌بندی خواهند شد و در اولین مرحله از شرکت‌های دولتی شروع کردیم. معاون وزیر مسکن، راه و شهرسازی با اشاره به مجهز شدن ساختمان‌ها به برچسب مصرف انرژی گفت: طبق این طرح ساختمان‌ها از نظر میزان مصرف انرژی طبقه‌بندی خواهند شد و در اولین مرحله از شرکت‌های دولتی شروع کردیم.

ساختارهای اقتصادی ایران پذیرای رشد بالای ۸ درصد نیست

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: یکی از مشکلات ما این است که با توجه به چارچوب های اقتصاد ایران، نمی‌توان یک شبه به سمت خصوصی‌سازی گام برداشت. ساختارهای اقتصادی ایران پذیرای رشد بالای ۸ درصد نیست. در واقع ظرفیت رشد بیشتر اقتصادی وجود دارد ولی ساختارهای اقتصادی کشور پذیرای آن نیست.

افزایش پنج برابری تامین آب شرب روستایی

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: دولت در تأمین آب نگاه ویژه‌ای دارد و در همین راستا تأمین آب شرب روستایی پنج برابر افزایش پیدا کرده است.

درخواست برای هدفمند کردن هزینه کرد عوارض بیمه

دبیرکل سندیکای بیمه‌گران در جمع اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار هدفمند کردن هزینه کرد عوارض بیمه و ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌های هزینه کننده شد که در پی این درخواست رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دستور داد نسبت به اخذ گزارش عملکرد دستگاه‌ها هزینه کننده عوارض صنعت بیمه اقدام شود.

ارمغان‌های آپدیت جدید تلگرام

‌تلگرام در نسخه ۳.۱۵ امکان پین کردن پیام‌های مهم را برای شما فراهم کرده است و برای کاربران اندروید نیز سه ویژگی از جمله چرخش چندین درجه تصاویر، تماشای فیلم‌های یوتیوب همزمان با چت کردن و فرستادن پیام‌ گروه‌ها به چت مخفی به ارمغان آورده است.

سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیاردی دولت برای طرح‌های اولویت‌دار

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه از سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت برای طرح‌های اولویت‌دار کشور خبر داد.

انتهای پیام 

نظر شما