شناسهٔ خبر: 16715939 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دادستان زاهدان: همه قومیت ها در یک رده

روزنامه محلی سیستان وبلوچستان ضمیمه روزنامه خراسان در شماره 19413 مورخ 13 آذر 95 گفت و گوی اختصاصی خبرنگار خود با دادستان جدید زاهدان را با عنوان 'فارس و بلوچ (همه قومیتها) در یک رده' منتشر کرده است.

صاحب‌خبر -

در این مطلب آمده است: مراسم معارفه 5/2 ساعته را پشت سرگذاشته بود. مراسمی که سخنرانان شرحی مختصر از شرایط قضایی استان را بازگو کردند و علمای اهل سنت هم خواستار تسریع در حل برخی پرونده های کلان شدند. در مدت معارفه، قلم به دست بود و هر آنچه به نظرش مهم بود یادداشت برداری می کرد. تورقی کوتاه در پرونده کاری حجت الاسلام «علی موحدی راد» سابقه درخشانش در دستگاه قضا را نشان می داد و در این میان تجربه های او در معاونت دادستانی پایتخت معنوی کشور، دادستانی گناباد و سرپرستی مجتمع قضایی شهید بهشتی مشهد کارساز خواهد بود.قبول مصاحبه در اولین ساعات بعد از معارفه اش، خود نشانگر درک جایگاه رسانه از دید قاضی موحدی راد است. او دقایقی را در کنار دادستان کل کشور و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی نشست و سپس برای بیان اولین حرف های رسانه ای خود میزبان «سیستان و بلوچستان» شد.به خوبی با روزنامه خراسان و زیرمجموعه های آن آشناست و این آشنایی راه را هموارتر می کند تا بلافاصله به سراغ شنیدن برنامه های کاری اش در این استان برویم.گوشه ای از اتاق جلسات دادگستری را برای مصاحبه انتخاب و کلام خود را این گونه آغاز کرد: به نیت جهاد وارد سیستان و بلوچستان شده ام، آمده ام کار کنم و ان شاءا... مورد قبول خداوند باشد.هر چند عنوان می کند که فقط 2 مرتبه به این استان سفر کرده است اما به خوبی با روحیه مردمان این دیار آشناست. از بزرگ مردی و دلاوری شیعه و سنی استان حرف می زند و چندین بار تأکید می کند که آمده ام کار کنم و این کار برای تمام مردمان این استان است. می گوید: قاضی هستم. عدالت و برابری را سرلوحه کار قرار داده ام و در این امر شیعه و سنی، فارس و بلوچ در یک رده قرار دارند. شهروند درجه بندی شده نداریم و در کار قضاوت تابع و وابسته هیچ حزب و جناحی نیستم.
استفاده از ظرفیت مردمی برای کاهش جرائم
دادستان عمومی و انقلاب زاهدان پس از بیان مواضع قاطع و خط مشی کلی خود ادامه می دهد: به دور از برنامه های کلان سیستم قضایی باید نگاهی دقیق و کارشناسانه به پیرامون استان داشته باشیم. سرکشی به شهرستان ها در اسرع وقت صورت می گیرد و خصوصاً در شهر زاهدان مشکلات و معضلات را ارزیابی خواهیم کرد.کاهش جرائم کیفری در اولویت کارها قرار دارد و در موضوع های اقتصادی، توسعه ای، فرهنگی و ورود قضایی به مناطق جرم خیر برنامه های زیادی داریم. مردم را محور اصلی فعالیت ها می داند و بر جایگاه ریش سفیدی و مردم داری و داوری اعتقاد خاصی دارد.او می گوید: الحمدلله مردم داری و احترام به نظر بزرگان طوائف در این استان هنوز جاری و ساری است و از این ظرفیت مهم بهره خواهیم برد چرا که نمی توان در کشور پروژه ای را اجرایی کرد که در آن مردم جایگاهی نداشته باشند.کم و بیش با مسائل طائفه ای و برخی از درگیری های قومی در استان آشناست و حتی از آخرین درگیری هفته گذشته هم اطلاع دارد و ادامه می دهد: قصد داریم برای کاهش و حذف این معضل که چهره استان را مخدوش کرده است از ظرفیت مردم، علما و ریش سفیدان استفاده کنیم. این موضوع درون طائفه ای است اما می تواند ابعاد ملی و بین المللی به خود بگیرد که حل آن را به بومیان منطقه واگذار خواهیم کرد و دستگاه قضا نیز حمایت، نظارت و راهنمایی خواهد کرد. چرا که معتقدیم شاید این نوع مسائل از طریق قوه قهریه و حبس به طور موقت حل شود اما پس از آزادی افراد از زندان، سرآغازی می شود برای کینه توزی و پرورش حس انتقام در آینده. به همین دلیل اگر این مسائل با ریش سفیدی بزرگان و به صورت درون طائفه ای حل شود، پیوندی پایدار و محکم تر خواهد بود.
ضرورت بازنگری در وضعیت زندانیان
حجت الاسلام موحدی راد نیاز به بازنگری در وضعیت زندانیان استان را جدی می داند و می گوید: دستگاه قضا در کنار شدت و حدت قانونی، رأفت و مهربانی اسلامی را نیز جزو اولویت های خود می داند. حیثیت و کرامت انسان ها از هر قوم و مذهبی که هستند باید حفظ شود و هیچ کس حق بی احترامی به افراد را ندارد. آن ها که مخل امنیت عمومی و آسایش و سلامت جامعه هستند باید به طور جدی و بدون اغماض محاکمه شوند. اما آن قبیل افرادی که مستحق کمک هستند و به دلایلی همچون فقر فرهنگی، اقتصادی و... مرتکب انجام بزه و جرمی شده اند که مخل آسایش عمومی نیست باید از رأفت اسلامی بهره مند شوند و سعی می کنیم از طریق روش های قانونی و درخواست های عفو، زمینه کاهش میزان زندانیان را فراهم کنیم. به این منظور به زندان ها سرکشی کرده و پای درد و دل زندانیان خواهیم نشست و با تمام قوا و در چارچوب ضوابط قانونی زمینه بازگشت افراد به آغوش گرم خانواده ها را فراهم خواهیم کرد.وی در پاسخ به خبرنگار ما درباره استفاده کنندگان از سلاح های گرم غیرمجاز در استان می افزاید: قانون گذار به طور حتم با دارندگان، فروشندگان و استفاده کنندگان سلاح های گرم به شدت برخورد خواهد کرد.هر چند حمل و استفاده از سلاح گرم غیرمجاز جرم سنگینی دارد اما باید با هماهنگی قضایی، اداره کل اطلاعات، سپاه، نیروی انتظامی و مردم شرایطی فراهم شود تا این افراد با تحویل سلاح های خود از عفو عمومی برخوردار شوند و رافت اسلامی شامل آن ها نیز بشود که در این باره هم تدابیری اندیشیده خواهد شد.وی همچنین درباره موضوعاتی چون مهریه، جرائم غیرعمد، بیمه خودرو و موتورسیکلت ها نیز طرح های خاصی دارد اما رسیدگی به مسائل امنیتی، مواد مخدر و موارد کلاهبرداری های کلان و مبارزه با مفاسد اقتصادی را در صدر برنامه های کاری اش عنوان و بر پیگیری بدون اغماض آن ها تا مختومه شدن نهایی تأکید می کند.
همکاری با رسانه ها
قاضی موحدی راد تزریق نشاط و شادابی به جامعه را ضروری می داند و می گوید: رسانه ها باید دستگاه قضایی را در انجام رسالت خطیر خود همکاری کنند ما نیز با رسانه های صادق، امین و بدون غرض کمال همکاری را خواهیم داشت.رسانه ها را مقابل خود نمی دانیم چون معتقدیم رسانه ها مردمی هستند. پس با آن ها تعامل خواهیم داشت و سعی می کنیم اخبار امیدبخش و امیدوار کننده را از طریق آن ها مخابره کنیم. رسانه ها پل ارتباطی میان ما و مردم هستند که این موضوع وظیفه آن ها را دشوارتر می کند. مدیران رسانه ها و خبرنگاران نیز باید در این حوزه در کمال صداقت، دقت و هوشیاری قلم بزنند و از بزرگنمایی اخبار حوادث خودداری کنند.دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان برنامه های دیگری نیز برای آینده تدوین کرده است و قول می دهد پس از شناخت کامل و بیشتر از استان و شرایط حاکم بر منطقه دوباره میزبان یا میهمان روزنامه سیستان و بلوچستان باشد.
8006**6081دریافت کننده: نرگس تیموری** انتشار دهنده: حیدر سرایانی

انتهای پیام /*

نظر شما