شناسهٔ خبر: 16561948 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

حواشي انتشار ویدیوي توبيخ دانش‌آموز اصفهاني

موأخذه براي دويدن در حياط مدرسه

صاحب‌خبر -

فيلم جلسه توبيخ دانش‌آموز كلاس دوم مدرسه سيف در حياط مدرسه و مقابل دوربين شخصي كه گفته مي‌شود آقاي بازرس است و سوالات يكي از مسوولان مدرسه (ناظم يا مدير) به صورت گسترده در شبكه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي دست به دست شده و واكنش‌هاي بسياري را به همراه داشته است. كودك در مقابل دوربين ايستاده، مودب و آرام، جرم: دويدن در حياط مدرسه، حكم: اخراج از مدرسه. واكنش‌ها به اين ویدیوي چند دقيقه‌اي از دانش‌آموز اصفهاني تا جايي بود كه آموزش و پرورش استان اصفهان را وادار به واكنش كرد، هر چند روابط عمومي اين اداره رفتار نسنجيده معلمان با اين دانش‌آموز را «مزاح» خوانده و اعلام كرده كه با خاطيان برخورد مي‌كند، اما همه كساني كه اين ویدیو را ديده‌اند معتقدند اين رفتار در مدارس پسرانه رفتاري طبيعي است. اما داستان اين فيلم چه بود: «قاب پر شده از تصوير كودكي كه با لهجه اصفهاني خودش را به طور كامل معرفي مي‌كند، معلم دليل دويدنش در حياط مدرسه را كه مي‌پرسد، پسر نام دو نفر از همكلاسي‌هايش را مي‌برد و مي‌گويد كه آنها قصد داشتند او را با خط‌كش كتك بزنند، معلم خط‌كشي كه كودك در دست دارد را نشان مي‌دهد و مي‌گويد: «پس اين خط‌كش دست تو چيكار ميكنه؟» پسر همزمان كه فكر مي‌كند مي‌گويد: «با خط‌کش بازي مي‌كنم، هواپيما درست مي‌كنم» معلم حرف از اخراج مي‌زند و كودك را تهديد مي‌كند كه از او فيلم مي‌گيرند، دانش‌آموز در دنياي معصوم كودكانه‌اش هنوز ماجرا را آناليز نكرده: «يعني به بابام ميگيد بياد ببردم؟» و بعد كه معلم با لحن بيرحمانه‌اي مي‌گويد: «ببردت به مدرسه ديگه چون اينجا ديگه جاي تو نيست» كودك مطيع و آرام مي‌گويد: «چشم» و معلم از او مي‌خواهد تا رو به دوربين توضيح دهد كه چرا در حياط مدرسه مي‌دويد. پسر تعريف مي‌كند كه از دست دوستانش فرار كرده تا او را اذيت نكنند و معلم از او مي‌خواهد رو به دوربين آقاي بازرس عذرخواهي كند، پسر «قول مردونه» مي‌دهد كه ديگر در حياط مدرسه ندود و معلم تهديدش مي‌كند كه بار بعدي اخراجش مي‌كند، پسر به جمع همكلاسي‌هايش مي‌رود، همهمه بچه‌ها ادامه دارد... .»
البته تحقير و توهين دانش‌آموزان در مدارس اتفاق تازه‌اي نيست، اما شايد ابزارهاي نوين اطلاع‌رساني باعث شده‌اند تا اين رفتارها به بيرون از ديوارهاي بلند مدرسه درز كند. رضا در توييتر نوشته: «عين همين بلاها سر ما هم ميومد دقيقا يادمه كه ناظم ما به خاطر دويدن تو راهرو مچ دستمو گرفت و فشار داد اين ناظم هم دانش‌آموز همون سيستم بوده.» بسياري از كاربران شبكه‌هاي اجتماعي برخورد توهين آميز و همراه با تهديد ناظم مدرسه با دانش‌آموزي كه در ساعت تفريح در حياط مدرسه دويده را مصداق كودك‌آزاري خوانده‌اند و خواهان برخورد با اين معلمان شده‌اند. عليرضا مهدي، مدير روابط عمومي آموزش و پروش اصفهان پس از افزايش اين بازتاب‌ها در فضاي مجازي، در مورد انتشار اين فيلم و تهديد وي به اخراج از سوي بازرس آموزش و پرورش، گفت: «دانش‌آموز 8 ساله در مدرسه سيف اصفهان درس مي‌خواند و اين فيلم چندي قبل توسط مديران و معلمان از وي ضبط شده است. اين اقدام يك بي‌تدبيري و مزاح بيجا بوده كه از سوي همكاران ما سر زده است.» اما در انتهاي اين فيلم ناظم مدرسه از دانش‌آموز تعهد مي‌گيرد كه ديگر در حياط مدرسه ندود در غير اين‌صورت اخراج خواهد شد و از دانش‌آموز مي‌خواهد تا به «آقايان بازرس» قول دهد كه ديگر رفتارش را تكرار نمي‌كند، اما به گفته مدير روابط عمومي آموزش و پرورش استان اصفهان اين موضوع كذب بوده و در آن زمان بازرسي به مدرسه اعزام نشده بود. عليرضا مهدي از بازخواست مسوولان مدرسه خبر داد و گفت: در پي اين اتفاق مدير و مسوولان مدرسه به آموزش و پرورش احضار شده و به دنبال تحقيق از آنها در مورد چرايي انجام اين اقدام هستيم. پس از توضيحات مدير و مسوولان و معلمان مدرسه با خاطيان برخورد جدي خواهد شد. همچنين در صورت شكايت خانواده دانش‌آموز به اين موضوع نيز رسيدگي مي‌كنيم.
اما اين ویدیو كه به سرعت در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد باعث اظهارنظر بسياري از كاربران شد، يكي از كاربران تویيتر در واكنش به استقبال از اين ویدیو نوشته: «آقا ويديوي اون دانش‌آموز اصفهاني رو پخش نكنيد، ميشه مثل داستان شيب بام و اينا آينده‌ش خراب ميشه» اين نگراني بسياري از كاربران بود كه سرنوشت سجاد رضايي هم مثل بيژن شود كه تبعات انتشار ویدیويي كه معلم در كلاس درس از او تهيه كرده بود، باعث ترك تحصيلش شد. يكي ديگر از كاربران اعتراض خود را به رفتار هميشگي برخي كاربران اين‌طور بيان كرده است: «من سجاد رضايي فرزند اكبر هستم. قرباني خشونت مسوول مدرسه و سوژه جديد خنده و لودگي مردمي كه با آينده و شخصيت من بازي مي‌كنند.» و يكي ديگر از كاربران نوشته است: «دليل بازخواست خيلي جالب بود، چرا دويدي؟ اين سوال از بچه 7 ، 8 ساله، نشان از آزادي فكري ورفتاري در تمام اقشار و سطوح جامعه داره!» اما بعضي كاربران كه عادت دارند تا هر سوژه‌اي را فارغ از تبعات و نتايج سوء آن به هجو مي‌گيرند، از اين سوژه هم نگذشته‌اند و با نام اين دانش‌آموز يك اكانت ساخته‌اند و هجوگويي را به اوج رسانده‌اند. اما اين رفتارها با واكنش‌هايي هم روبه‌رو بودند: «اين ويديو به ‌نظر من خنده‌دار نيست. اون معلم نبايد فيلم مي‌گرفت و جلوي بقيه بچه‌ها اين بچه ‌رو تهديد مي‌كرد. »
اين ویدیو چند صباح ديگر از ياد بسياري از كاربران خواهد رفت، اما تبعات انتشار آن همچنان براي دانش‌آموز هشت ساله‌اي كه عده‌اي شيرين زباني و صراحت لهجه‌اش را تحسين مي‌كنند، ادامه خواهد داشت. شايد زمان آن رسيده باشد كه به گفته كارشناسان نحوه صحيح رفتار در شبكه‌هاي اجتماعي را آموزش ببينيم و هر چيزي كه ممكن است موجبات خنده كسي را فراهم كند، بدون فكر كردن به تبعاتش منتشر نكنيم.

نظر شما