شناسهٔ خبر: 16532532 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هدف‌واقتصاد | لینک خبر

مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس:برداشت گاز از پارس جنوبي افزايش يافت

صاحب‌خبر -

مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس از افزايش توليد گاز در پارس جنوبي همزمان با ورود موج جديد سرما به کشور خبر داد و گفت: ايران هم اکنون روزانه 460 ميليون متر مکعب گاز از اين ميدان مشترک برداشت مي کند.

محمد مشکين فام در گفت‎وگو با شانا، با بيان اين مطلب افزود: طي يک ماه گذشته توليد گاز پارس جنوبي بين 420 تا 430 ميليون متر مکعب در روز بود و با افزايش توليد سکوهاي فاز 19، هم اکنون توليد گاز در اين ميدان مشترک به 460 ميليون متر مکعب در روز رسيده است.

فاز 19 پارس جنوبي معادل 2 فاز استاندارد است که با وارد مدار شدن کامل اين فاز، روزانه 2 ميليارد فوت مکعب به ظرفيت برداشت گاز از اين ميدان مشترک اضافه مي شود.

وي با اشاره به وعده شرکت نفت و گاز پارس مبني بر افزايش برداشت گاز از اين ميدان مشترک، ادامه داد: براساس برنامه‎ريزي‎هاي انجام شده تا پايان آذر ماه امسال، توليد گاز پارس جنوبي به 500 ميليون متر مکعب در روز مي رسد و اين ميزان توليد تا پايان امسال يا اوايل سال آينده از مرز 530 ميليون متر مکعب در روز مي گذرد.

مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به برنامه ريزي براي بهره برداري از سکوي فاز 21 تا نيمه آذرماه امسال، گفت: با وارد مدار شدن اين فاز، روزانه 28 ميليون متر مکعب به برداشت گاز ايران از ميدان گازي پارس جنوبي اضافه خواهد شد.

بر پايه اين گزارش، فازهاي 20 و 21 از جمله فازهايي هستند که با راه اندازي کامل آنها، امسال 2 ميليارد فوت مکعب به ظرفيت برداشت از ميدان گازي پارس جنوبي اضافه مي شود.

مشکين فام با اشاره به روشن شدن مشعل سکوي 18B پارس جنوبي که يک سکوي اقماري است، ادامه داد: با آماده شدن خط لوله اين سکو به زودي 500 ميليون فوت مکعب هم از اين محل به ظرفيت برداشت گاز ايران از ميدان گازي پارس جنوبي اضافه مي شود.

شتاب در توسعه ميدان مشترک پارس جنوبي طي سه سال اخير موجب شده است تا علاوه بر بهره برداري کامل از فازهاي 12، 15و 16، بخش عمده اي از سکوهاي دريايي فازهاي 17و 18، 19 و 20 و 21 هم امسال به بهره برداري برسد.

در بازه زماني يادشده، تاکنون بيش از 200 ميليون متر مکعب به ظرفيت توليد گاز پارس جنوبي افزوده شده است. پيش بيني مي‎شود با بهره‌برداري از سکوهاي باقيمانده از فازهاي نامبرده، تا اوايل سال آينده ظرفيت برداشت از اين ميدان به 530 ميليون متر مکعب در روز برسد.

نظر شما