شناسهٔ خبر: 16522249 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برگزاری 12 نمایشگاه هنری درفرهنگسراهای تهران

تهران-ایرنا- دوازده نمایشگاه با موضوعات پوستر، عکس ، انتزاع درعکس، محرم وعاشورا، سوگواره کتیبه ها حسینی ، خوشنویسی چلیپا، 32 نسخه خطی دیوان حافظ، غبارتا کتیبه، نقاشی وخط ونقاشی، تصویرسازی «سلف» ، تصویرسازی داستان های شاهنامه ومعرق ومینیاتور آذرماه درفرهنگسراهای تهران برگزارمی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ،نمایشگاه پوستر رستخیز عام در فرهنگسرای ارسباران ، نمایشگاه عکس «حکایت سوگ» در نگارخانه آفتاب،نمایشگاه «انتزاع در عکس» در نگارخانه فانوس،«سوگواره رنگ ها» نمایشگاهی با موضوع محرم و عاشورا در نگارخانه کلک خیال، برپایی سوگواره کتیبه‌های حسینی در میدان امام حسین(ع) ،نمایشگاه خوشنویسی چلیپا در فرهنگسرای بهاران،نمایشگاه 32 نسخه خطی دیوان حافظ در فرهنگسرای گلستان،نمایشگاه غبار تا کتیبه در فرهنگسرای گلستان ، نمایشگاه نقاشی و خط نقاشی «عشق آمدنی بود» در نگارخانه شیخ هادی ،نمایشگاه تصویرسازی «سلف» در فرهنگسرای فردوس،نمایشگاه تصویرسازی داستان های شاهنامه در فرهنکسرا ارسباران،نمایشگاه معرق و مینیاتور در گالری ابن سینا به معرض دید عموم قرار می گیرد.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، آثار ارایه شده در این نمایشگاه 23 اثر برگزیده طراحان گرافیست با موضوع حماسه اربعین حسینی و برداشت هایی از کتاب «حماسه حسینی» از تالیفات استاد شهید مرتضی مطهری است که با سرپرستی و داوری محمد اردلانی عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک در ابعاد 40/1* 2 در قالب نمایشگاه محیطی به نمایش در می آید.
محمد اردلانی در ششمین جشنواره بین‌المللی تایپوگرافی اسماء‌الحسنی، نامزدی دریافت نشان جوان تجسمی کشور را کسب کرد.
همچنین همزمان با نمایشگاه محیطی «رستخیز عام» نمایشگاهی با این آثار در ابعاد 100*70نیز در گالری شماره سه ارسباران برای بازدید عموم مهیا شده است.
در این نمایشگاه آثاری از علی مدادی، علیرضا رضایی مهر، انعام محمدی وثوق، فاطمه طباطبایی، مهسا کیانی، اسماعیل خدابنده، نرگس قیومیان، نیلوفر فراست پور، ریحانه علایی، رضا راعی عمرانی، سمانه تلخابی، سارا رشیدیان، ثریا شریف، زهرا مودت و زاهره دنیادیده از طراحان گرافیست به نمایش گذاشته شده است.
علاقه مندان برای بازدید از آثار این نمایشگاه می توانند تا 12 آذرماه به فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از سیدخندان، خیابان جلفا، بوستان ارسباران مراجعه کنند.

*نمایشگاه عکس «حکایت سوگ» در نگارخانه آفتاب
تعداد 30 فریم عکس با موضوع محرم و آئین های آن، آثاری از بابک آب برین، شیما بالایی، سپیده بنائی، علیرضا حسن زاده، مجتبی رسولی، صحرا زنگنه نژاد، سحر شیرازی، الناز عمومی، ملیحه محمدی و زهرا منتظری به انتخاب استاد مرتضی حسنی در نمایشگاه عکس «حکایت سوگ» به نمایش در آمده است.
این نمایشگاه تا 11 آذرماه از ساعت 9 تا 18 در نگارخانه فرهنگسرای آفتاب به نشانی خیابان دکتر شریعتی، روبه‌روی خیابان دولت، خیابان امام‌زاده برپاست.

*نمایشگاه «انتزاع در عکس» در نگارخانه فانوس
بهروز قاسمی در این نمایشگاه، 25 اثر از آثار منتخب از سه دهه عکاسی حرفه ای خود را در سبک انتزاعی به نمایش گذاشته است.
علاقه مندان برای بازدید از نمایشگاه «انتزاع در عکس» می توانند تا دهم آذرماه از ساعت 8 تا 16 به نگارخانه فانوس فرهنگسرای رازی به نشانی خیابان قزوین، خیابان شهید مرادی مراجعه کنند.

*«سوگواره رنگ ها»؛ نمایشگاهی با موضوع محرم و عاشورا در نگارخانه کلک خیال
نمایشگاهی از آثار منتخب مسابقه «سوگواره رنگ ها» با نمایش 32 اثر در ابعاد 50 *70 در نگارخانه کلک خیال برپاست.
به گفته مهناز انصاف پور مسئول نگارخانه کلک خیال فراخوان مسابقه طراحی، نقاشی، نگارگری، نقاشیخط و تصویرسازی «سوگواره رنگ ها» با موضوع عاشورا از 12 مهرماه در هنرستان ها و مراکز فرهنگی منطقه چهارده منتشر شد.
وی افزود: از بین آثار رسیده به دبیرخانه سوگواره رنگ ها، هیات داوران بر اساس شاخص های خلاقیت و نوآوری، مطابقت موضوع با اثر و میزان تاثیرگذاری 32 اثر را به عنوان آثار منتخب برای نمایشگاه انتخاب کرده است.
نمایشگاه «سوگواره رنگ ها» تا هفتم آذرماه از ساعت 8 تا 16 در نگارخانه کلک خیال فرهنگسرای اخلاق به نشانی خیابان پیروزی، خیابان شکوفه، خیابان شهید کاظمی، جنب بوستان گلزار میزبان علاقه مندان است.

*برپایی سوگواره کتیبه‌های حسینی در میدان امام حسین(ع) تا 28 صفر
سوگواره کتیبه‌های حسینی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 5 با توجه به استقبال عاشقان و دلسوختگان سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) تا 28 صفر در میدان امام حسین(ع) برپاست.
سوگواره کتیبه‌های حسینی از جمله برنامه‌های آیینی مدیریت فرهنگی هنری منطقه پنج است که همزمان با ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در سه بخش مجالس پرده‌خوانی و تعزیه‌خوانی «مصائب حضرت زینب(س)» و «حرکت اسرا از کربلا»، راویان مدرسه عشق و کارگاه نقاشی کودکان با موضوع واقعه عاشورا و شهادت حضرت علی‌اصغر(ع) برگزار شده است.
چهارمین بخش از این سوگواره همزمان با دهه دوم ماه صفر، با برپایی غرفه‌های فرهنگی، هنری و مذهبی در میدان امام حسین(ع) برگزار شد که با توجه به استقبال شهروندان،‌ این سوگواره تا 28 ماه صفر ساعت 17:30 تا 22 ادامه خواهد داشت.
اجرای مسابقه کشتی نجات برگرفته از کتاب «پس از پنجاه سال پژوهشی تازه پیرامون قیام امام‌حسین (ع)» اثر مرحوم دکتر سیدجعفر شهیدی از جمله بخش‌های این سوگواره است.
همچنین در بخش دیگر از ویژه‌برنامه آیینی سوگواره کتیبه‌های حسینی، نمایشگاه هنری و مفهومی «خورشید و نی» به نمایش گذاشته شده است.
توزیع بروشور خطبه حضرت زینب(س)، نمایش کتیبه نقاشی شده توسط کودکان با موضوع واقعه عاشورا و شهادت حضرت علی‌اصغر(ع)، توزیع کاربرگ نقاشی میان کودکان و ... از دیگر بخش‌های این برنامه است.
همچنین همزمان با اجرای این برنامه، کارگاه هنری خوشنویسی با موضوع احادیث امام حسین(ع) توسط عباس صادقی از هنرمندان ممتاز خوشنویس برگزار می‌شود.

*نمایشگاه خوشنویسی چلیپا در فرهنگسرای بهاران
آثار خوشنویسی منصور شکاری با عنوان «چلیپا» در نگارخانه بهاران برپا شده است.
این نمایشگاه خوشنویسی حاصل تلاش منصور شکاری است که از سال 87 تاکنون به خلق این آثار پرداخته است.
در این نمایشگاه 50 اثر نفیس به شیوه نستعلیق و شکسته نستعلیق در ابعاد 70*50 به نمایش در آمده است.
شکاری متولد 65 در تهران است. وی نزد استادان ابراهیم خانزاده و محسن محمودزاده خوشنویسی را فراگرفت. شکاری سال 90 موفق به دریافت مدرک عالی نستعلیق،سال 94 موفق به دریافت مدرک ممتاز نستعلیق و سال 95 موفق به دریافت مدرک ممتاز در خط ثلث شده است.
شکاری در کارنامه هنری خود برگزاری چند نمایشگاه انفرادی و شرکت در نمایشگاه های گروهی در رشته ی خوشنویسی را دارد.
علاقه مندان برای بازدید از نمایشگاه «چلیپا» می توانند همه روزه تا 12 آذرماه از ساعت 9 تا 17 به نگارخانه بهاران واقع در میدان ابوذر، انتهای سجاد جنوبی، میدان بهاران مراجعه کنند.

*نمایشگاه 32 نسخه خطی دیوان حافظ در فرهنگسرای گلستان
نمایشگاه «32 شاهکار نسخ خطی دیوان حافظ» با همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک همزمان با اربعین حسینی (ع) و با هدف نمایش نفایس هنری متعلق به فرهنگ و هنر ایرانی ـ اسلامی در نگارخانه شماره دو فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود.
این نمایشگاه شامل آثاری از نسخه‌ های خطی کتابت شده مربوط به صد سال پس از وفات حافظ در خراسان و به خط محمود نیشابوری و نسخه‌ای کتابت شده در عصر قاجار به سفارش مظفرالدین شاه است.
علاوه بر تصاویر نسخه‌های خطی، نسخه‌های قدیمی چاپ سنگی دیوان حافظ نیز به نمایش درآمده اند.
نمایشگاه «32 نسخه خطی دیوان حافظ» تا 12 آذرماه ساعت 9 تا 18 در نگارخانه شماره دو فرهنگسرای گلستان به نشانی نارمک، خیابان گلستان، پایین تر از میدان هلال احمر برپاست.

*نمایشگاه غبار تا کتیبه در فرهنگسرای گلستان
آثار نقاشی خط مرضیه شجاعی و فائزه بهبودی در نمایشگاهی با عنوان «غبار تا کتیبه» در نگارخانه شماره دو فرهنگسرای گلستان برپا شده است.
مرضیه شجاعی دارای مدرک فوق ممتاز خط شکسته است و تاکنون نمایشگاه‌های متعددی را در مجارستان، اتریش، هلند، سوریه و امارات متحد عربی برگزار کرده است.
فائزه بهبودی دارای مدرک فوق ممتاز خط نستعلیق و عضو انجمن نگارگری است.
نمایشگاه «غبار تا کتیبه» تا 12 آذرماه، ساعت 9 تا 19 در نگارخانه شماره دو فرهنگسرای گلستان به نشانی نارمک، خیابان گلستان، پایین تر از میدان هلال احمر میزبان علاقه مندان است.

*نمایشگاه نقاشی و خط نقاشی «عشق آمدنی بود» در نگارخانه شیخ هادی
هنرمند خودآموخته شاطر حسن مرادی آثار خود را در نگارخانه شیخ هادی به نمایش گذاشته است.
حسن مرادی 81 ساله کمی پس از درگذشت همسرش، به نقاشی روی آورد و به صورت خودآموخته به آفرینش آثار پرداخت و پس از آن چندین نمایشگاه برگزار کرده است.
نمایشگاه «عشق آمدنی بود» تا 11 آذرماه همه روزه از ساعت 9 تا 18 در نگارخانه شیخ هادی به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، نرسیده به سه راه جمهوری، خیابان شهید حسین سخنور پذیرای علاقه مندان به هنرهای تجسمی است.

*نمایشگاه تصویرسازی «سلف» در فرهنگسرای فردوس
نمایشگاه گروهی تصویرسازی سلف به سرپرستی ثریا استغفراللهی در گالری یک نگارخانه پردیسان برپا شده است.
در این نمایشگاه آثاری از سحر بربست، فرناز کاویانی، شهره استغفراللهی، ثریا استغفراللهی، مژده خمسه‌نژاد، محیا بیک محمدی، عسل حاذقی، زهرا پیاده آشتیانی، زهرا جدید، سمانه صلواتی، منا روحی فرد، یاسمن روحی‌، ریحانه سلسبیلی، شایسته شیرزادی تبار، مائده برزگر، مریم هاشمی و مژگان محمدی به نمایش گذاشته شده است.
علاقه مندان برای بازدید از نمایشگاه تصویرسازی «سلف» می‌توانند تا چهارم آذرماه ساعت 9 تا 18 به فرهنگسرای فردوس واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس شرق، بعد از چهارراه شهید سلیمی جهرمی مراجعه کنند.

*نمایشگاه تصویرسازی داستان های شاهنامه
این نمایشگاه با هدف آشنایی کودکان با فرهنگ و هنر ایران و نقش آن در شکل گیری هویت فرهنگی نسل آینده با 32 اثر تصویرسازی با موضوع داستان های شاهنامه - ادبیات غنی و کهن سرزمین ایران از نیکی زند با راهنمایی و هدایت آزاده دانش مدرس نقاشی با تکنیک های پاستل، ماژیک، گواش دوم تا 15 آذرماه از ساعت 10 تا 18 در فرهنگسرای ارسباران برای بازدید عموم به نمایش گذاشته می شود.

*نمایشگاه معرق و مینیاتور در گالری ابن سینا
نمایشگاه آثار معرق و مینیاتور شیرین ابوطالب و امین اکبرپور در گالری فرهنگسرای ابن سینا برپا شده است.
شیرین ابوطالب متولد اردیبهشت 59، هنر نقاشی را به صورت جدی از سال 83 در کلاس های آزاد هنر دانشگاه تهران دنبال و موفق به گرفتن مدرک معتبر در زمینه طراحی و نقاشی رنگ و روغن شد. چندی بعد برای انتخاب تکنیک نقاشی به نقاشی اصیل ایرانی نگارگری علاقه مند شد و بعد از گذراندن دوره کوتاهی نزد خانم کاشانی با استاد محمد باقر آقامیری و سبک کارش آشنا شد و از سال 92 تاکنون نزد وی مشغول هنرجویی است.
ابوطالب تاکنون در دو نمایشگاه گروهی شرکت کرده و سابقه آموزش در زمینه های طراحی، نقاشی رنگ و روغن و نگارگری هم دارد.
امین اکبرپور نیز متولد مرداد 1359، فعالیت هنری خود را از پتینه شروع و پس از آن به کار خوشنویسی و سپس از سال 87 به طراحی چهره در کلاس های آزاد هنر پرداخته و از سال 90 تا کنون نزد استاد رضا بدیعی به هنر معرق مشغول بوده و این نمایشگاه اولین نمایشگاه گروهی این هنرمند است.
شهروندان و علاقه مندان به هنر معرق و مینیاتور می توانند برای بازدید از نمایشگاه معرق و مینیاتور تا چهارم آذرماه به فرهنگسرای ابن سینا واقع در شهرک قدس، فاز یک، خیابان ایران زمین شمالی مراجعه کنند.
* برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539

نظر شما