شناسهٔ خبر: 16521500 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

در راستاي کاهش توليد نفت :

راه اوپک براي رسيدن به توافق نفتي هموار نيست

صاحب‌خبر -

به گزارش تسنيم به نقل از بلومبرگ، اوپک مي گويد به دستيابي به اولين توافق براي کاهش توليد در 8 سال گذشته و ترميم بازار نفت نزديک است. اما اقدامات فردي دولت هاي عضو چيز ديگري مي گويد. در اين گزارش نگاهي داريم به چشم انداز توافق اوپک در زمينه کاهش توليد در آستانه نشست 30 نوامبر اين سازمان.

موضوع حمايت اعضا از کاهش توليد در نشست هاي ماه هاي ژوئن و دسامبر اوپک قطعي به نظرمي رسيد. قيمت ها در آن زمان کمتر از ارقام سر به سر هر بشکه نفت براي اکثر اعضا بود. اکنون کشورهاي عضو اوپک براي افزايش تنها 2.5 دلاري قيمت هر بشکه نفت، بايد توليد خود را 1.5 ميليون بشکه در روز يعني به ميزان 5 درصد کاهش دهند. افزايش 5 دلاري قيمت نفت درآمد روزانه اعضاي اوپک را حدود 100 ميليون دلار افزايش خواهد داد.

اما چرا آنها يک سال پيش اين کاهش را عملي نکردند؟ چون عربستان از سياست افزايش توليد و دفاع از سهم سازمان به منظور از ميدان به در کردن توليد کنندگان پر هزينه از بازار دفاع مي کرد. بزرگترين صادر کننده نفت جهان تاکيد داشت که به تنهايي با مازاد عرضه جهاني نفت مقابله نخواهد کرد.

در نشست اضطراري اوپک در 28 سپتامبر، 14 کشور عضو به صورت کلي توافق کردند که توليد خود را کاهش دهند و جزئيات اين طرح را در نشست 30 نوامبر در وين به تصويب برسانند. اوپک پيشنهاد کرده که توليد اعضا به 32.5 تا 33 ميليون بشکه در روز برسد. اين در حالي است که توليد اعضا در ماه اکتبر به 33.6 ميليون بشکه در روز رسيد.

اولين و مهمترين سوال اين است که آيا رويکرد عربستان در قبال بازار نفت تغيير کرده، و اگر تغيير کرده اين تغيير تا چه حدي جدي است. آنچه اکنون مشخص است اين است که عربستان مي خواهد سياست نفتي اوپک مبتني بر 4 پايه اصلي باشد: اقدام به کاهش بايد جمعي، منصفانه، شفاف و قابل باور براي بازار باشد.

اين بدان معناست که عربستان معتقد است عراق بايد توليد خود را کاهش دهد و ايران هم بايد توليد خود را در سطح فعلي فريز کند. اين دو کشور دومين و سومين توليد کنندگان بزرگ عضو اوپک هستند و عامل اصلي رشد عرضه در ماه هاي اخير محسوب مي شوند.

ايران در مها ژانويه از تحريم هاي غرب رها شده و اکنون پذيرش محدوديت هاي پيشنهادي از سوي عربستان مي تواند در داخل تصميمي چالش برانگيز باشد. ايران گفته محدوديت ها بر توليد خود را نخواهد پذيرفت. به گفته حليما کرافت، تحليلگر بازار نفت، اين بدان معناست که راه توافق چندان هموار نيست.

روسيه آماده اجراي فريز نفتي در سطح فعلي است

در همين رابطه ،رئيس جمهور روسيه اعلام کرد، آماده اجراي طرح فريز نفتي هستيم و اختلافات نظر ميان اعضاي اوپک مساله‌اي حاد نيست.ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه گفت: روسيه آماده اجراي طرح فريز نفتي در سطح فعلي توليد است و اين مقدار توليد ضرري را به اقتصاد اين کشور وارد نمي کند.در همين حال پوتين اعلام کرد، در نشست پيش روي اوپک، موضع روسيه اجراي طرح فريز نفتي است و تغييري پيدا نخواهد کرد ضمن اينک پيش از اين هم چندين بار اعلام کرده بوديم که آماده فريز کردن توليد نفت خود در سطح فعلي هستيم.رئيس جمهور روسيه تصريح کرد: انتظار نمي رود که روسيه با اجراي طرح فريز نفتي در حوزه انرژي آسيب ببيند. پوتين خاطر نشان کرد: وزير انرژي اين کشور مذاکراتي با شرکت هاي بزرگ انرژي داشته و همگي آماده همکاري در اين مسير هستند.رئيس جمهور روسيه در ادامه گفت: نسبت به نهايي شدن طرح فريز نفتي از سوي اعضاي بزرگ توليد کننده نفت اوپک مطمئن نيستم اما نقطه نظرات در اين رابطه مثبت ارزيابي مي شود.وي در پايان گفت: براي رسيدن به توافق بر سر اجراي طرح فريز نفتي شانس بسيار بزرگي وجود دارد و به نظر من علت آن قابل حل بودن اختلافات اصلي در ميان اعضاي اوپک است و از آنها به عنوان مسائل حاد نمي‌توان ياد کرد.

بعيد است عراق با کاهش ميزان توليد نفت مخالفت کند

همچنين ،مشاور موسسه بين‌المللي مطالعات انرژي با اشاره به اجلاس 30 نوامبر اعضاي اوپک و اصرار کشور عراق مبني بر افزايش ميزان توليد، اظهار کرد: احتمال اين‌که اعضاي اوپک در اين نشست به توافق برسند زياد است و بعيد مي‌دانم عراق با کاهش سهميه توليد مخالفت کند.

مهدي اميرمعيني ، با بيان اين‌که پيش‌بيني نتيجه اجلاس 30 نوامبر (10 آذرماه) اعضاي اوپک سخت به نظر مي‌رسد، تصريح کرد: به نظر مي‌رسد عربستان در قضيه سهميه‌بندي ميزان توليد بسيار جدي است که بحث کاهش توليد نفت را مطرح کرده است و هنگامي که کشور عربستان بحثي را مطرح مي‌کند چند کشور پيرو عربستان خواهند بود.

وي افزود: از سوي ديگر کشورهاي ايران، ونزوئلا و الجزاير از اين پيشنهاد عربستان حمايت مي‌کند. تنها کشور عراق باقي مي‌ماند که بعيد مي‌دانم موافقت نکند.

مشاور موسسه بين‌المللي مطالعات انرژي با بيان اين‌که اگر ميزان کاهش توليد اعضاي اوپک يک ميليون بشکه در روز باشد، به هيچ کشوري فشار وارد نمي‌شود، اظهار کرد: بيش از نيمي از کاهش توليد را کشور عربستان تقبل مي‌کند مگر اين‌که اتفاق خاص ديگري رخ دهد، اما شرايط فعلي حاکي از آن است که توافق اعضاي اوپک در اين اجلاس دست‌يافتني است.

اميرمعيني با اشاره به اصرار ايران مبني بر اين‌که ميزان توليد خود را به شرايط پيش از تحريم بازگرداند، گفت: ميزان توليد ايران با توجه به آماري که اخيرا از سوي وزير نفت کشورمان ارائه شد به شرايط قبل از تحريم‌ها بازگشته است و ايران مي‌تواند ميزان توليد خود را در همين سطح فريز کند، مگر اين‌که کشورهاي ديگر اصرار کنند ايران توليد خود را کاهش دهد.

وي در پايان با تاکيد بر اين‌که بعيد است عراق با کاهش ميزان توليد مخالفت کند، بيان کرد: از آنجايي که بحث افزايش قيمت‌ها مطرح است بعيد مي‌دانم اگر همه کشورها موافق کاهش توليد باشند، عراق با اين موضوع مخالفت کند.

سه پيشنهاد ويژه عراق براي کاهش توليد اوپک

گفتني است ،وزير نفت عراق گفت که اين کشور قصد دارد سه پيشنهاد تازه در نشست آينده سازمان کشورهاي صادر کننده نفت (اوپک) در وين براي اجراي طرح کاهش توليد نفت ارايه کند.

به گزارش روزنامه وال استريت ژورنال به نقل از جبار علي العيبي، وزير نفت عراق، نوشت: گزينه هاي پيشنهادي عراق بر اساس سياست اوپک خواهد بود و وحدت اين سازمان را تقويت خواهد کرد.

وي به وال استريت ژورنال گفت: گزينه هاي پيشنهادي ما تصميم گيري را براي اعضاي اوپک ساده تر خواهد کرد.

وزارت نفت عراق هنوز در اين باره اظهارنظري نکرده و العيبي نيز در باره جزئيات پيشنهادهاي خود مطلبي نگفته است.

برچسب‌ها:

نظر شما