شناسهٔ خبر: 16408557 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی؛

برنامه دوستان کتابخانه در شهر تهران اجرا می شود

تهران - ایرنا - معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: برنامه «دوستان کتابخانه» به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در مراکز فرهنگی و پرتردد پایتخت اجرا می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت الاسلام حسن ناصری‌پور افزود: این برنامه با حضور گروه‌های مروج کتابخوانی در بیمارستان‌های امام خمینی(ره)، خانواده ارتش، سینا، دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی، تالارهای نمایش و سینما، نماز جمعه، ایستگاه‌های مترو و میدان امام حسین(ع) برگزار می شود.
وی گفت: ترویج و تکریم هفته کتاب، توزیع محصولات فرهنگی، بروشور معرفی کتابخانه و ثبت‌نام رایگان و توزیع محصولات از جمله بخش های برنامه «دوستان کتابخانه» است.
ناصری پور با اشاره به نقش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی کشور گفت: این سازمان دارای یکی از بزرگترین شبکه‌های متمرکز کتابخانه‌های عمومی در سطح کشور و منطقه است.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهار کرد: برنامه‌های هفته کتاب این سازمان در سال جاری با هدف ایجاد هماهنگی بیشتر، هم‌افزایی فعالیت‌ها و بهره‌گیری حداکثری از مشارکت‌های مخاطبان با همکاری سایر نهادهای‌ فرهنگی فعال پیش‌بینی شده است.
ناصری‌پور با بیان اینکه در هفته کتاب، عضویت در تمامی کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به صورت رایگان انجام می‌شود، اظهار کرد:کتابخانه‌های این سازمان در این هفته، 114 عنوان برنامه با 208 اجرا را در قالب‌ برنامه‌های مصوب روزنگار برگزار می کنند.

* برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی «ندای کربلا»
مسابقه کتاب‌خوانی «ندای کربلا» با پنج عنوان کتاب به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی و با هدف احیای قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به صورت مجازی برگزار می‌شود.
در این مسابقه از پنج عنوان کتاب «از حسین چه خبر داری»، «از حسین غریب به حبیب»، «منزل به منزل با حسین (ع) »، «بگذار خوب تو را ببینم» و «با نوای کاروان» به صورت فایل صوتی تولیدشده و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
علاقه‌مندان می‌توانند فایل صوتی منبع این مسابقه را از سایت کتابخانه‌های عمومی شهر تهران (www.tlib.ir) دریافت و یا با مراجعه به کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری به یکی از روش‌های ارسال پیامک یا تکمیل پرسش‌نامه برخط (آنلاین) در مسابقه شرکت کنند.

*برگزاری نشست شعر «مهربانی را بیاموزیم» در فرهنگسرای رسانه
نشست شعر «مهربانی را بیاموزیم» با حضور شاعران مطرح کشور از جمله محمدعلی بهمنی، محمدرضا عبدالملکیان، مصطفی رحماندوست، عبدالجبار کاکایی، ناصر فیض و سعید بیابانکی، مرتضی امیری اسفندقه، ناصر فیض، غلامرضا طریقی و جمعی دیگر از شاعران جوان کشور در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار می شود.
در این نشست شاعران برای حمایت از کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل شعرخوانی خواهند کرد.
علاقه مندان برای حضور در این برنامه می توانند سه شنبه 25 آبان ماه ساعت 15تا 17 به فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی واقع در خیابان پاسداران، خیابان گل نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند.

*نقد و بررسی رمان «پروانه‌ای روی شانه»
رمان «پروانه‌ای روی شانه» نوشته بهنام ناصح با حضور نویسنده و خلیل نیک‌پور و محمدرضا گودرزی به عنوان منتقد در فرهنگسرای گلستان نقد و بررسی می شود.
«پروانه‌ای روی شانه» داستان دو خانواده است که هر کدام جوانی کم‌شنوا دارند و هر یک از اعضای این خانواده با مشکلات خاص خود دست‌به گریبان‌اند.
رمان «پروانه‌ای روی شانه» در 320 صفحه و به قیمت 12500 تومان توسط نشر آموت منتشر شده است.
علاقه مندان برای حضور در نشست نقد و بررسی رمان «پروانه‌ای روی شانه» می توانند 25 آبان ماه ساعت 17 به فرهنگسرای گلستان واقع در نارمک، خیابان گلستان، پایین‌تر از میدان هلال احمر مراجعه کنند.

*رونمایی از کتاب تربیت از منظر قران و سنت
آیین رونمایی از کتاب «تربیت از منظر قرآن و سنت» نوشته فاطمه مکاریان را چهارشنبه 26 آبان ماه ساعت 14 در دبیرستان دخترانه سماء در منطقه22 برگزار می کند.
این کتاب به چگونگی نقش تربیتی الگو شناسی از منظر قران و سنت می پردازد و برای رسیدن به آن سئوالاتی را مطرح می کند. در هر فصل از این کتاب به بیان الگو ضرورت ها و دلایل قرآنی و استدلال های آن می پردازد.
نویسنده کتاب، سیروس اسعدی نویسنده و مورخ تاریخ نگار معاصر و جعفر حاج نظری مدیر مسئول انتشارات نظری میهمانان این برنامه هستند.

*برگزاری مسابقه کتابخوانی «پدر، عشق پسر» در فرهنگسرای ارسباران
مسابقه کتابخوانی از کتاب «پدر، عشق پسر» به قلم سیدمهدی شجاعی با حضور 700 دانش آموز پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی 26 آبان ماه ساعت 8 صبح در کتابخانه علامه امینی برگزار می شود.
این مسابقه با هدف آشنایی بیشتر نوجوانان با وقایع محرم و عاشورا به صورت حضوری در دو نوبت برای دانش آموزان دختر و پسر به همت فرهنگسرای ارسباران، 11مرکز فرهنگی هنری منطقه 3 و با مشارکت رادیو ایران و شهرداری منطقه 3 همزمان با طرح پویش کتابخوانی و هفته کتاب برگزار می شود.
اختتامیه این مسابقه جمعه 15 آذرماه ساعت 15 با اجرای مژده لواسانی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.
اجرای پویش کتابخوانی «من کتاب می خوانم» با حضور هنرمندان، علما، دانشجویان، ورزشکاران و علاقه مندان به کتاب در گستره ملی با مشارکت رادیو ایران، اجرای تئاتر خیابانی با حضور مردان سفیدپوش با موضوع کتاب خوانی و برپایی نمایشگاه های کتاب از دیگر برنامه های هفته کتاب خوانی در مراکز فرهنگی هنری منطقه سه شهر تهران است.

* نخستین کارگاه مقتل خوانی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود
نخستین کارگاه «مقتل خوانی» با هدف ترویج فرهنگ عاشورایی و حفظ آئین های مذهبی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، شرکت کنندگان در این کارگاه با حضور استاد ابوالفضل ورمزیار دوره لحن و صوت و فن بیان را با حضور فرزانه السادات معصومیان آموزش می بینند.
در این کارگاه یک روزه، تاریخ مستند عاشورا، رخدادهای مذهبی و تاریخی آن دوران، شیوه نگارش مقتل با زبان نو، اصول هنری و زیبایی شناختی مقتل خوانی و روش های نوین مقتل خوانی نیز بررسی می شود.
کارگاه مقتل خوانی روز چهارشنبه 26 آبان ماه ساعت 9تا 17 برگزار می شود.
کلمه «مقتل» به معنای جای کشتن و زمینی که در آنجا کسی کشته شده باشد و در مورد کتاب هایی با داستان یک حادثه خونین و شرح قتل شخصیتی به کار می رود که در میان مقتل ها مقتل امام سوم شیعیان امام حسین (ع) و واقعه کربلا بیشتر مورد توجه قرار دارد.
مقتل خوانی، خواندن از روی کتاب‎های «مقتل» است؛ کاری که قبلا به جای مداحی انجام می‎شد و حالا جایش را روضه‎خوانی، یعنی خواندن از روی یک مقتل خاص (کتاب روضه الشهداء) گرفته شده است.
علاقه مندان برای حضور در این کارگاه و کسب اطلاعات بیشتر می توانند به فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی، سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه و یا با شماره تلفن های 20-22872818 تماس بگیرند.

*اجرای نمایش «ماه روی نیزه» در فرهنگسرای خاتم
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای خاتم(ص) و مدیریت فرهنگی هنری منطقه 18، این نمایش به مناسبت اربعین حسینی روز چهارشنبه 26 آبان ماه از ساعت 11 تا 13 در سالن مختارسلیمانی به روی صحنه می رود.
قصه نمایش با شفاگرفتن کودکی با توسل به حضرت عباس(ع) آغاز می شود و سپس به سرزمین نینوا و اتفاقات پیرامون حادثه کربلا می پردازد. شهادت کودک خردسال امام حسین(ع) حضرت علی اصغر(ع)، به میدان رفتن حضرت علی اکبر(ع)، به اسارت گرفته شدن زنان اهل حرم و شهادت نازدانه امام حسین(ع) حضرت رقیه(س) از جمله قسمت های این نمایش است.
لیلا صالحی نویسنده و کارگردان و زهرا گرایی، حبیبه بابایی، هانیه جعفرزاده، ریحانه افخمی، فاطمه گرایی، نازنین نوروزی، هانیه حسابدار، فرشته عجم، مبینا نادری، مریم موسوی، زهرا یعقوبی و معصومه مهدیان بازیگران این نمایش هستند.
فرهنگسرای خاتم(ص)، بسیج ناحیه مسلم بن عقیل و شهرداری منطقه 18 در این برنامه مشارکت دارند.
مجموعه شهید مختار سلیمانی به نشانی یافت آباد، بلوار الغدیر، میدان جانبازان، جنب خانه فرهنگ امام علی (ع) میزبان علاقه مندان به تماشای این نمایش است.

*پرویز پرستویی و عوامل فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» به پردیس ملت می‌روند
فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» سه‌شنبه 25 آبان ماه با حضور پرویز پرستویی، ستاره اسکندری و تینا پاکروان کارگردان در پردیس سینمایی ملت ضمن دیدار با علاقه‌مندان، ساعت 19:30 همراه با مردم به تماشای فیلم نیمه‌شب اتفاق افتاد می‌نشینند.
فیلم «نیمه‌شب اتفاق افتاد» به کارگردانی تینا پاکروان و تهیه‌کنندگی تینا پاکروان و امیرحسین عبداللهی، داستان عشق‌های نامتعارف از عروسی تا عزاست.
حامد بهداد، رؤیا نونهالی، گوهر خیراندیش، آتیلا پسیانی، ستاره اسکندری، رابعه اسکویی، سینا رازانی، کریم امینی، فرناز زوفا، دینا آبرون، علی تاجیک، محمد فیروزبخت، مهراب رضایی و شقایق فراهانی بازیگران این فیلم هستند.
علاقه‌مندان برای تهیه بلیت فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» می‌توانند به صورت اینترنتی به وب سایت پردیس سینمایی ملت به نشانی www.pardismellat.com و به صورت حضوری به گیشه این پردیس سینمایی مراجعه کنند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی - انتشار دهنده: محسن فتاحی
تهرام/7245//1625

نظر شما