شناسهٔ خبر: 16225805 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

چشمك لوفت‌هانزا به ايرلاين‌هاي ايراني

صاحب‌خبر -

نايب‌رييس اجرايي لوفت‌هانزا معتقد است در صورت فراهم شدن برخي پيش شرط‌هاي لازم، امكان ارتباط و همكاري مستقيم ميان اين شركت آلماني با ايرلاين‌هاي ايراني وجود خواهد داشت. ينس بيشوف، درباره تغييرات به وجود آمده در جايگاه صنعت هوايي ايران و احتمال قدرت گرفتن دوباره ايرلاين‌هاي ايراني، اظهار كرد: ما به‌طور جدي نسبت به اين تغييرات خوش‌بين هستيم و در اين مسير قطعا از افزايش همكاري‌ها استقبال خواهيم كرد.
به گفته وي اين شركت آلماني در حال حاضر نيز رابطه بسيار خوبي با ايران اير در چند حوزه هوايي دارد و اين موضوع براي لوفت هانزا اهميت بسيار زيادي خواهد داشت. نايب‌رييس اجرايي لوفت‌هانزا با بيان اينكه امكان توافق‌هاي جدي اين شركت با ايرلاين‌هاي ايراني براي تبديل شدن به يك متحد منطقه‌اي وجود دارد، تصريح كرد: لوفت هانزا در حال حاضر با چند ايرلاين از امريكاي شمالي و كانادا گرفته تا سنگاپور و ژاپن در قالب يك گروه و تيم مشاركتي فعاليت مي‌كند و از اضافه شدن ايرلاين‌هاي ايراني به اين چارچوب استقبال خواهند كرد.
بيشوف اضافه كرد: البته افزايش همكاري‌ها منوط به برنامه‌ها و مقاصد پروازي است كه ايرلاين‌هاي ايراني تعريف خواهند كرد. در صورتي كه ايران اير به عنوان شركتي كه در حال حاضر نيز با لوفت هانزا در ارتباط است، مسيرهاي پروازي خود را نهايي كند، امكان افزايش ارتباط‌ها وجود خواهد داشت. به گفته وي اين شركت به بازار ايران به عنوان يكي از بزرگ‌ترين و مهم‌ترين بازارهاي منطقه نگاه مي‌كند و براي افزايش حضور خود در اين بازار برنامه‌ريزي خواهد كرد.
شركت لوفت هانزا كه در حال حاضر بزرگ‌ترين ايرلاين اروپايي به حساب مي‌آيد چند روز قبل در قالب مراسمي شصتمين سال حضور خود در آسمان ايران را جشن گرفت.
اين شركت آلماني كه در طول سال‌هاي تحريم نيز پروازهاي خود به ايران را قطع نكرد، پس از لغو تحريم‌ها تعداد پروازهاي خود را به 27 پرواز هفتگي رساند. حدود دو ماه قبل اصفهان نيز به عنوان دومين مقصد هوايي لوفت هانزا در ايران كار خود را آغاز كرد.

ورود ايرباس‌ها سه ماه عقب افتاد
در همين حال در حالي وزير راه وعده «آخر پاييز» را براي ورود نخستين سري از هواپيماهاي ايرباس اعلام كرده بود كه قائم مقام وي از ورود ۵ تا ۹ فروند هواپيما در اواخر امسال خبر داده است كه نشان از تعويق سه ماهه در ورود هواپيماي جديد ايرباس دارد. وزير راه و شهرسازي اواسط تير امسال با اشاره به ادامه مذاكره با بويينگ و ايرباس براي خريد هواپيما گفته بود: « توافقات در اين زمينه بر اساس موعد زمانبندي كه اعلام كرده‌ام، اجرايي مي‌شود.
عباس آخوندي در پاسخ به سوالي درباره زمان ورود هواپيماها به ايران نيز گفت: «باور كنيد قرارداد خيلي خيلي خيلي پيچيده‌اي است و در خصوص زمان تحويل هواپيماها بنده تعيين‌كننده نيستم ولي كار را انجام مي‌دهيم. »
حدود يكماه پس از اين اظهارات، وزير راه در خصوص زمان ورود هواپيماهاي ايرباس گفته بود: « اواخر پاييز امسال در صورتي كه مجوزهاي لازم از سوي اوفك صادر شود، نخستين سري از هواپيماهاي ايرباس وارد كشور مي‌شود. »اما به نظر مي‌رسد كه ورود هواپيماهاي ايرباس كه امريكا مجوز فروش 17 فروند از آن را به ايران صادر كرده با موانعي روبه‌روست. چه آنكه اخيرا قائم مقام وزير راه و شهرسازي از ورود 5 تا 9 فروند هواپيماي نو به ناوگان هوايي كشور در اواخر سال جاري خبر داده، يعني سه ماه ديرتر از زمان اعلام شده از سوي وزير راه.
فخريه كاشان با اشاره به برنامه ورود هواپيماي جديد به ناوگان هوايي كشور، تصريح كرد: اين هواپيماها اواخر امسال وارد كشور مي‌شود تا بتوانيم براي پروازهاي قبل از عيد و نوروز 96 از آنها استفاده كنيم. وي البته ورود اين تعداد هواپيما را منوط به رفع موانع اعلام كرده است.
 با توجه به موانع موجود بر سر خريد هواپيماهاي ايرباس و بويينگ دور از انتظار نخواهد بود كه ورود هواپيماها به سال آينده موكول شود.

نظر شما