شناسهٔ خبر: 16169387 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جمعیت گلستان حدود یک میلیون و 900هزار/ 40 هزار نفر عضو کتابخانه ها

گرگان - ایرنا- مدیرکل کتابخانه های گلستان از مجموع جمعیت استان ،تعداد افراد عضو کتابخانه های شهری، روستایی و مشارکتی را 40 هزار و 616 نفر عنوان کرد، که در 75 کتابخانه عضو هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا جمعیت استان گلستان یک میلیون و 900 هزار نفر است که در 30 شهر و حدود یکهزار و 100 روستا ساکن بوده و بیشتر آنان را جمعیت دانش آموز ، نوجوان و جوان تشکیل می دهند
به گزارش خبرنگار ایرنا رضا قوانلو روز سه شنبه در نشست خبری با اعلام برنامه های هفته کتاب ( 24 تا 30 آبان )، اظهار داشت: هم اینک به اعضای هر 100 نفر 2.1 نفر عضو کتابخانه‎ های عمومی هستند، در حالی که طبق برنامه چشم انداز باید 44 هزار و 393 یعنی 2.3 نفر به ازای هر 100 نفر از جمعیت استان عضو کتابخانه ها باشند.
در استان 75 کتابخانه عمومی شامل 35 مورد شهری، 22 مورد روستائی و 18 کتابخانه مشارکتی فعال است.
به گفته وی؛ تا پایان سال جاری هفت کتابخانه روستائی و پنج کتابخانه مشارکتی دیگر احداث و آماده استفاده علاقه مندان خواهد شد.
وی با اشاره به شاخص های ارزیابی کتابخانه های کشور شامل 'تعداد عنوان، فضا و اعضا'، تصریح کرد: تعداد کتاب های موجود در کتابخانه های استان تا پایان شهریور ماه 843 هزار و 998 بوده که معادل 44.5 درصد برنامه چشم‌ انداز 20 ساله استان است در حالی که باید 940 هزار و 214 نسخه موجود می بود.
قوانلو فضای کتابخانه ای استان را 26 هزار 727 مترمربع بیان کرد و افزود: هم اینک به ازای هر 100 نفر از مردم استان 1.41 مترمربع فضای کتابخانه ای داریم، درحالی که طبق برنامه چشم انداز باید به 1.53 مترمربع و عدد 29 هزار و 161 مترمربع می رسید.

**اجرای 90 برنامه هفته کتاب و کتابخوانی در گلستان
مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی استان گلستان گفت: برای هفته کتاب و کتابخوانی در سال جاری بیش از 90 برنامه، تهیه و تدوین شده است.
قوانلو؛ همایش متمرکز استانی کتابخانه ها را از مهمترین برنامه های این هفته بیان کرد و افزود: این همایش روز چهارشنبه هفته آینده 19 آبان ماه با حضور نماینده ولی فقیه در گلستان، استاندار، مدیران ارشد استانی و شهرستانی و متولیان امر کتاب و کتابخوانی در دانشکده مائده گرگان برگزار می شود.
وی اظهار کرد: در راستای تداخل نداشتن با برنامه های کشوری هفته کتاب، این همایش به صورت متمرکز و زودتر از هفته کتاب و کتابخوانی برگزار می شود.
به گفته وی؛ کتابخوانی تخصصی و عمومی در هر شهرستان، قدردانی از ناشران، نویسندگان و اعضای برتر، رونمائی از چند کتاب، دیدار با خانواده شهدا، غبار روبی مزار شهیدان، برگزاری نمایشگاه کتاب از دیگر برنامه های این هفته است.
قوانلو گفت: در روز 24 آبان عضویت در تمامی کتابخانه های شهری، روستائی و مشارکتی استان به صورت رایگان انجام می شود و در تلاش هستیم با همکاری آموزش و پرورش در نقاط مرزی و محروم کتابخانه ایجاد کنیم و خرید کتاب از نویسندگان استان و جشن گلریزان کتاب هم در همین ایام برگزار شود.
مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی گلستان تصریح کرد: خرید کتاب از ناشرین و نویسندگان استان به منظور حمایت از آثار و تولیدات بومی انجام می شود و موافقت خرید 60 عنوان کتاب گرفته شده که تاکنون 50 عنوان را خریداری کرده ایم.
3014 /1648
خبرنگار: مجید میهن دوست ** انتشار : پری سالارنیا
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا گلستان» دنبال کنید. irnagorgan@

انتهای پیام /*

نظر شما