شناسهٔ خبر: 16086030 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

روزهای آخر بابی ساندز در سینما حقیقت

71378

دو مستند «انجمن آرزوها» و «66 روز آخر بابی ساندز» برای شرکت در جشنواره سینما حقیقت آماده شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، گل‌اندام صفری مستندساز جوان برنده تندیس فیروزه‌ای جشنواره سینماحقیقت در سال 1392، با جدیدترین اثر مستندش «انجمن آرزوها» متقاضی شرکت در دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شده است.

در خلاصه موضوع این فیلم مستند کوتاه آمده است: «دو معلول ذهنی به یکدیگر علاقه‌مند هستند، اما بر سر راه ازدواج آن‌ها موانعی وجود دارد...»

تحقیق، نگارش و کارگردانی مستند «انجمن آرزوها» برعهده‌ی گل‌اندام صفری بوده است. از دیگر عوامل تولید این فیلم می‌توان به مهدی قاسمی (تصویربردار)، علی رودبار (صدابردار)، میثم آقاجان‌زاده (صداگذار و تدوینگر) و متین نوروزی (مدیر تولید و دستیار کارگردان) اشاره کرد. این فیلم با حمایت انجمن حمایت از معلولین ذهنی استان قزوین و انجمن سینمای جوان قزوین تهیه شده است.

نمایش این فیلم مستند در جشنواره سینماحقیقت، منوط به رای هیات انتخاب بخش مسابقه ملی جشنواره است که تا دهم آبان‌ماه اعلام خواهد شد.

گل‌اندام صفری متولد سال 1367 در قزوین و دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه هنر است. وی با اولین فیلم مستند خود «خان آخر» موفق به کسب تندیس بهترین فیلم مستند کوتاه از هفتمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شده بود.

66 روز آخر «بابی ساندز» در سینماحقیقت

فیلم مستند «66 روز آخر بابی ساندز» ساخته‌ی «برندان برن» در بخش نمایش‌های ویژه دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده می‌رود.

 این فیلم که تولید سال 2015کشور انگلستان است، 66 روز پایانی زندگی «بابی ساندز» را به تصویر می‌کشد. وی بعنوان داوطلب ارتش آزادی‌بخش ایرلند، اعتصاب غذای خود را از اول مارس 1981 آغاز کرد و پس از 66 روز، در 5 مه درگذشت.

این فیلم مستند با رویکردی هوشمندانه و با بنیه‌ی قوی پژوهشی، موضوع بحث‌برانگیز اعتصاب غذا در جنبش جمهوری‌خواه ایرلند را به تصویر کشیده است.

در فیلم گفته می‌شود که «بابی ساندز» با این جمله اعتصاب غذای خود را شروع می‌کند: «من در آستانه‌ی دنیای دیگری ایستاده‌ام؛ امیدوارم خدا روح مرا غرق در آرامش گرداند...». نمایش افتتاحیه‌ی مستند 105 دقیقه‌ای «66 روز آخر بابی ساندز» در جشنواره معتبر «هات‌داکس» کانادا بوده است.

بخش «نمایش‌های ویژه» جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت که بصورت غیررقابتی برگزار می‌شود، مختص نمایش آثار مستند برتر جهان است.

 مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای 14 تا 21 آذرماه 1395، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام

نظر شما