شناسهٔ خبر: 16085994 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیت‌الله تهرانی بیان کرد:

هماهنگی بین قرآن و عترت؛ وحدتی تکوینی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: عضو هیئت امنای بنیاد فرهنگی امامت شعبه تهران با اشاره به اینکه وحدت و هماهنگی بین قرآن و عترت یک وحدت تکوینی است و این دو تکوینا به هم پیوسته هستند، گفت: کسانی که با بین جمله «حصبنا کتاب الله» بین این دو جانشین قطعی پیامبر(ص) جدایی می‌اندازند، به عمق گفته پیامبر(ص) پی نبرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله علی تهرانی، عضو هیئت امنای بنیاد فرهنگی امامت شعبه تهران در همایش «طرح ملی احیاء» که صبح امروز جمعه، 7 آبان ماه در محل دارالقرآن بصیرت حکیمیه تهران برگزار شد، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع مسئولان مؤسسات قرآنی استان تهران با بیان اینکه یکی از حربه‌های دشمنان و مخالفان ما طرح این مسئله است که تاکنون به امر قرآن، کمتر پرداخته شده است، اظهار کرد: خوشبختانه به ویژه پس از انقلاب اسلامی، توجه به امر قرآن کریم زیاد شده است و اکنون با اهتمام مسئولان قرآنی کشور قابل مقایسه با گذشته نیست.

وی در ادامه با اشاره به حدیث ثقلین که از فرمایشات نورانی پیامبر اکرم(ص) است و با بیان اینکه از صدر اسلام تاکنون بزرگان و علما برای اینکه حقانیت مذهب تشیع را در عالم اسلامی به اثبات برسانند تلاش ها و ممارست‌های فراوانی کرده اند، بیان کرد: این حدیث شریف و نورانی اگر بدون غرض‌ورزی به آن نگریسته شود، خود به تنهایی برای حقانیت مذهب ما کافی بود.

آیت‌الله تهرانی افزود: در این حدیث شریف که می‌فرمایند «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی؛ أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ؛ میان شما دو چیز سنگین و گران‏بها مى ‏گذارم، اگر بدان چنگ زنید هرگز پس از من گمراه نشوید، قرآن و عترت من أهل بیتم، و این دو از هم جدا نشوند تا در كنار حوض بر من درآیند»،‌ پیامبر اکرم(ص)‌ دو جانشین خود را در حقیقت معرفی کرده‌اند که جالب است تمام بزرگان اهل سنت نیز این حدیث را آورده‌اند و بر آن صحه گذاشته‌اند و این امر پذیرش ایشان خود نوعی معجزه است.

عضو هیئت امنای بنیاد فرهنگی امامت شعبه تهران با بیان اینکه وقتی اشاره می‌کنیم که قرآن معجزه است یعنی هیچکس نمی‌تواند مشابه آن را بیاورد، تصریح کرد: نکته‌ای که در این زمینه جالب است مطرح شود، این است که پیامبر اکرم(ص) در حدیث ثقلین راجع به قرآن و عترت می‌فرمایند که این دو جانشین من هرگز از هم جداشدنی نیستند و این نشان از وحدت و هماهنگی بین قرآن و عترت دارد.

آیت‌الله تهرانی با اشاره به اینکه وحدت و هماهنگی بین قرآن و عترت یک وحدت تکوینی است و این دو تکوینا به هم پیوسته هستند، گفت: کسانی که با بین جمله «حصبنا کتاب الله» بین این دو جانشین قطعی پیامبر(ص) جدایی می‌اندازند به عمق گفته پیامبر(ص) پی نبرده‌اند و یا اینکه کلام حق را می‌دانند ولی از روی غرض ورزی حاضر به پذیرش آن نیستد.

وی در ادامه با اشاره به داستانی از زمان امام صادق(ع)‌ که شخصی برای مناظره نزد ایشان آمد و امام(ع) این شخص را برای پاسخگویی نزد هشام فرستاد،‌ تصریح کرد: هشام از این شخص پرسید که پس از پیامبر(ص)‌ جانشین ایشان چه کسی است و ما در اختلافات باید به چه کسی مراجعه کنیم؟ که آن مرد در پاسخ به قرآن کریم اشاره کرد. در ادامه این مناظره آن شخص از هشام می‌پرسد که اگر در فهم قرآن اختلاف پیدا کردیم باید چه کنیم و به چه کسی مراجعه کنیم؟ که هشام در پاسخ به آن شخص به امام صادق(ع) اشاره می‌کند و ایشان را به عنوان امام و راهنمایی معرفی می‌کند که فهیم در قرآن است و می‌تواند پاسخ اختلافات را در رابطه با قرآن بدهد.

عضو هیئت امنای بنیاد فرهنگی امامت شعبه تهران با اشاره به اینکه قرآن و عترت با یکدیگر آمیخته هستند و هرگز از یکدیگر جدا نخواهند شد، اظهار کرد: اگر ما درست به امر امامت اهتمام نورزیم و ایشان را به عنوان مبین قرآن نشناسیم در فهم دین دچار مشکل و اشتباه می‌شویم؛ چراکه قرآن و عترت دو بازوی جدانشدنی دین هستند.

وی در ادامه با اشاره به آیات 77 تا 79 سوره مبارکه واقعه که می‌فرماید «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ»، «فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ»، «لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»، بیان کرد: مکنون به تعبیر راغب در مفردات از ریشه «کن» به معنی آنچه اشیاء گرانقیمت در آن حفظ می شود، گرفته شده است و این به آن نکته اشاره دارد که قرآن گنجینه است که قفلی دارد و به قول مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر این آیات، قرآن کریم صندوقچه‌ای است که کسی آن را «مس» نمی‌کند یعنی کسی آن را نمی‌فهمد بجز «مطهرون» که منظور از مطهرون، عترت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) است.

آیت‌الله تهرانی با اشاره به اینکه مطهرون کسانی هستند که خداوند متعال دل‌های ایشان را از هرگونه ارجاس و معاصی پاک کرده است، افزود: خداوند رحمان نه‌تنها دل‌های ایشان را از آلودگی و معاصی پاک کرده بلکه از تعلق به غیر از خدای یگانه نیز به دور داشته است و این دقیقا مصداق عترت پیامبر اکرم(ص) است.

عضو هیئت امنای بنیاد فرهنگی امامت شعبه تهران با اشاره به اینکه برخی مراد و منظور از این آیات را فرشتگان و ملائک می‌دانند، تصریح کرد: در پاسخ به این افراد باید گفت که خداوند قرآن کریم را برای انسان‌های روی زمین و فهمیدن ایشان فرستاده و وحی کرده است حال آنکه ملائک اگر هم بدانند چگونه می‌توانند انسان را از این مفاهیم آگاه کنند و یا انسان چگونه می‌تواند برای فهم قرآن با ملائک ارتباط برقرار کند؟ پس این آیات مصداق عترت پیامبر(ص)‌هستند نه ملائک و فرشتگان.

آیت‌الله تهرانی در ادامه ضمن تأکید بر اینکه پیوند و همبستگی میان قرآن و عترت تکوینی است، اظهار کرد: در واقع مطهرون همان امامان معصوم(ع) هستند که پیامبر اکرم(ص)‌ از ایشان در کنار قرآن کریم به عنوان دو جانشین خود یاد می‌کند تا در روز قیامت در کنار حوض کوثر بر ایشان وارد شوند.

عضو هیئت امنای بنیاد فرهنگی امامت شعبه تهران با اشاره به اینکه اگر کسی نسبت به این بزرگان و جانشینان پیامبر اکرم(ص)‌ شناخت دقیق و درستی نداشته باشد، نمی‌تواند از ایشان و نیز از قرآن درک درستی داشته باشد و چیزی را درک کند، گفت: تمسک به اهل بیت و عترت پیامبر(ص)‌ و شناخت درست ایشان می‌تواند انسان را به سوی فهم قرآن راهنمایی کند.

وی با اشاره به اینکه اکتفا کردن صرف به ظاهر قرآن نه‌تنها مشکلات و اختلافات را حل نمی‌کند بلکه به این اختلافات دامن نیز خواهد زد و موجب تفرقه و جدایی بیشتر مسلمانان به دلیل درک نادرست و شخصی از قرآن می‌شود، ادامه داد: باطن قرآن کریم را باید از طریق عترت پیامبر(ص)‌ شناخت؛ چراکه تنها ایشان هستند که فهم کامل از قرآن دارند.

عضو هیئت امنای بنیاد فرهنگی امامت شعبه تهران با اشاره به اینکه تعبیر قرآن کریم را امامان و معصومین(ع) می‌فهمند، گفت: قرآن دارای محکمات و متشابهات است و تنها امامان(ع)‌ و عترت پیامبر(ص)‌هستند که می‌توانند این محکمات و متشابهات را مطرح کنند و به تمامی سؤالات در این زمینه پاسخ دهند.

آیت‌الله تهرانی با بیان اینکه عترت پیامبر(ص) مخازن علم‌الله هستند، افزود: در کل، دوران امامت و حتی در زمان غیبت امام زمان(عج) نیز نشده است که نکته‌ای و ابهامی در رابطه موضوعات مختلف به ویژه اختلاف در فهم قرآن کریم از معصومین(ع) پرسیده شود و ایشان پاسخی برای آن نداشته باشند و این بدان دلیل است که علم الهی در نزد آن‌هاست.

عضو هیئت امنای بنیاد فرهنگی امامت شعبه تهران با اشاره به اینکه این امر از مبانی اعتقادی ماست که اگر بخواهیم قرآن را بفهمیم باید آن را از لسان وحی بفهمیم و لسان وحی نیز معصومین(ع) هستند، بیان کرد: بنابراین باید در کنار پرداختن به مقوله قرآن کریم و برنامه‌های قرآنی مؤسسات و تشکل‌های قرآنی، به مقوله امامت و امام‌شناسی نیز پرداخته شود و به این دو امر در کنار یکدیگر رسیدگی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه باید به قرآن‌آموزان از همان ابتدا بیاموزیم و بفهمانیم که قرآن را فقط و فقط محمد(ص) و آل محمد(ع) می‌دانند و بس، بیان کرد: کسانی نیز که به کار آمزش قرآن مشغول هستند باید مسلط به مقوله شناخت امام باشند و امام‌شناسی را نیز همزمان با برنامه‌های قرآنی پیگیری کنند.

عضو هیئت امنای بنیاد فرهنگی امامت شعبه تهران با بیان اینکه البته پرداختن به مسئله شناخت امام و امام‌شناسی کار سختی است و نیاز به ممارست فراوان دارد، افزود: مسئله امام‌شناسی بسیار مهم است که اهمیت آن نیز باعث شد تا با پیگیری مراجع و علما در حوزه علمیه قم به عنوان درسی تخصصی مطرح و ایجاد شود.

آیت‌الله تهرانی با اشاره به اینکه در کنار قرآن کریم باید مفسر آن را نیز شناخت که همان معصومین(ع) هستند، تصریح کرد: شناخت جامع و دقیق امام به عنوان مفسر حقیقی و فهیم قرآن کریم می‌تواند به امر درک بیشتر ما از آیات الهی بسیار کمک کند.

عضو هیئت امنای بنیاد فرهنگی امامت شعبه تهران در پایان سخنان خود ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری همایش طرح ملی احیاء که در رابطه با آموزش مجازی معارف امامت است و نیز مسئولان مؤسسات قرآنی حاضر در جلسه،‌ بیان کرد: امام‌شناسی یک اصل مهم است که همگان باید در راستای شناخت دقیق این مقوله به جهت رسیدن به فهم دقیق‌تر، بهتر و عمیق‌تر از قرآن کریم گام برداشته و حرکت کنیم.

نظر شما