شناسهٔ خبر: 16081060 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ابعاد فساد در صندوق فرهنگیان؛

«فانی» نفر نخست صندوق ذخیره فرهنگیان بود/«کلید» ابهامات ۸ هزار میلیاردی در دستان وزیر سابق دولت

فارس

علی اصغر فانی وزیر عزل شده آموزش و پرورش که به عنوان رئیس هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان دارای جایگاه قانونی بود، خود نفر نخست این موسسه بود و به نظر می‌رسد کلید ابهامات فساد اخیر در دستان وزیر مستعفی دولت باشد.

صاحب‌خبر -
به گزارش مشرق، ماجراهای صندوق ذخیره فرهنگیان با خداحافظی وزیر آموزش و پرورش، برکناری و بازداشت مدیر عامل این صندوق هم‌چنان ادامه دارد.

یک طرف این اتفاقات، قریب به یک میلیون معلمی هستند که ماهانه حق عضویتی از فیش حقوقی غیر نجومی آنها کسر می‌شود و با مابقی این اندک حقوق روزگار می‌گذرانند، و طرف دیگر تعداد انگشت شماری هستند که دارایی‌های این معلمان را به جیب می‌زنند و فیش حقوقی آنها از نجومی هم عبور کرده و فضایی شده است.

اما ماجرا در رفتن و بازداشت‌های گذشته شکل‌ها و ابعاد دیگری هم دارد.

علی اصغر فانی در ساعات پایانی وزارت در آموزش و پرورش، شهاب الدین غندالی مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان را برکنار و علیرضا ناصری را به جای او منصوب کرد تا ابهامات در خصوص اتفاقاتی که در این صندوق رخ داده است، بیشتر نمایان شود.

سوال همگان در همان ابتدا این بود که «چرا فانی در ساعت پایانی وزارت خود در آموزش و پرورش باید غندالی را برکنار کند؟»، در حالی که پیش از این هم از اتفاقاتی که در این صندوق رخ داده است، مطلع بود.

غندالی که در همه حال خود را مبرا از هرگونه فسادی در صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام می‌کرد، حالا در چنگال قانون است؛ از طرفی هم در چند روز گذشته خانواده غندالی بازداشت شده بود و قوه قضاییه به مسائل و مشکلاتی که در این خصوص رخ داده است رسیدگی خواهد کرد.

اما نکته مهم و قابل تأمل، خود علی اصغر فانی است؛ او هم تا دقایق پایانی حضور در آموزش و پرورش مقاومت کرد و حاضر نبود که حتی مدیر عامل موسسه‌ای که چشم فرهنگیان به آن دوخته شده را مواخذه کند.

ضمن اینکه در اواخر حضور فانی در آموزش و پرورش صحبت‌ها و شائبه‌هایی در خصوص نزدیکان وزیر در یکی از شرکت‌های زیر مجموعه صندوق هم مطرح شده بود که بی ارتباط با موضوعات صندوق ذخیره فرهنگیان نبود.

حال خود فانی هم باید پاسخگوی فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان باشد، اگر واقعاً حامیان معلمان در وزارت آموزش و پرورش بیشتر از سه سال فعالیت داشتند، چرا این فساد 8 هزار میلیاردی اتفاق افتاد و چرا به این ابهامات دامن زدند.

علی اصغر فانی در وزارت آموزش و پرورش به عنوان رئیس هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان جایگاه قانونی داشت و در عزل و نصب‌ها و ابلاغ افراد جدید مستقیماً ورود می‌کرد.

آیا امکان اینکه خیلی زودتر از این‌ها جلوی این فساد و اتفاقات در صندوق ذخیره فرهنگیان گرفته شود، وجود نداشت؟

هنگامی که فانی به عنوان نفر اول صندوق ذخیره فرهنگیان جایگاه قانونی دارد و از تمام اتفاقات و رخداد‌های آن مطلع و باخبر است، نباید پیشتر گزارشی از اتفاقات این صندوق ارائه می‌کرد؟

حتی یکی از موضوعاتی که فانی را تا پای استیضاح فرستاد، صندوق ذخیره فرهنگیان بود اما او همچنان تا ساعات پایانی حضور در آموزش و پرورش قصد تغییرات در صندوق را گویی نداشت و همین که فانی چمدان خود را از آموزش و پرورش بست، تغییرات در صندوق ذخیره اتفاق افتاد و مدیر عامل برکنار و جلسه هیأت مدیره برگزار شد.

تمام موارد فوق شائبه‌هایی ایجاد کرده است که امیدواریم خود شخص علی اصغر فانی وزیر عزل شده آموزش و پرورش به آنها پاسخ روشن دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما