شناسهٔ خبر: 16050544 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آلودگی هوا جوانان را هم در امان نمی گذارد

تهران-ایرنا- نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که ذرات آلاینده هوا به دیواره داخلی رگ ها و شریان های افراد جوان و سالم نیز آسیب می زند و آنها را بیش از پیش در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی و فشار خون بالا قرار می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از روزنامه ایندیپندنت، تصور می شود که آلودگی هوا عامل مرگ زودهنگام افراد زیادی در سراسر جهان است و در این میان کودکان و افراد مسن بیمار در معرض بیشترین خطر قرار دارند.
سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که آلودگی هوا در حال از بین بردن سلامت انسان هاست.
در این میان، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که ذرات آلاینده هوا به افراد سالمی نیز که در دهه 20 سالگی خود قرار دارند، آسیب می رساند.
محققان آمریکایی در این مطالعه جدید که در مجله Circulation Research منتشر شد، از 72 نفر با متوسط سنی 23 سال در ایالت 'یوتا' در طول زمستان های 2013، 2014 و 2015 نمونه خون گرفتند و با بررسی این نمونه ها متوجه شدند که با تشدید آلودگی هوا، شمار قطعات سلول های مرده در جریان خون این افراد نیز بیشتر شد.
براساس این مطالعه، قرار گرفتن در معرض ذرات ریز آلاینده هوا باعث ایجاد تغییراتی در فعالیت سلول های اندوتلیال می شود؛ این سلول ها دیواره رگ های خونی را تشکیل می دهند.
این تغییر در فعالیت شامل آزاد سازی عوامل شیمیایی است که می توانند بر لخته شدن خون و فعالیت سایر سلول های اندوتلیال تاثیر بگذارند.
یافته های این مطالعه نشان می دهد که زندگی در یک محیط آلوده می تواند به صورت فراگیر و زودتر از آنچه تصور می شود، باعث ابتلا به پرفشاری خون، بیماری قلبی و سکته مغزی شود.
به گفته محققان، گرچه پیامدهای منفی آلودگی هوا همچون بروز حملات قلبی و یا سکته مغزی در افراد حساس و پر خطر مشخص شده بود، اما این یافته که افراد جوان نیز از این تاثیرات مستثنی نیستند، نشان می دهد که سیر صعودی آلودگی هوا موضوعی نگران کننده برای همه و نه فقط افراد بیمار و مسن است.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان*انتشاردهنده:زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm

نظر شما