شناسهٔ خبر: 16044425 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان:

بودجه مبارزه با مواد مخدر بسیار کم است‌

نمایندگی کردستان

‌دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان گفت: بودجه مبارزه با مواد مخدر در مقایسه با هجمه این آسیب اجتماعی بسیار کم و ناچیز است.

صاحب‌خبر -

‌به گزارش ایسنا، ‌سلیم کریمی شامگاه سه شنبه(4 آبان) در نشست با اصحاب رسانه کردستان، بر تاثیر کار رسانه‌ها و مطبوعات در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر اشاره و اظهار کرد: اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر به معنای ایجاد مسئولیت در همه اقشار جامعه، نیازی ضروری برای پیشگیری از این آسیب اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری و کنترل این آسیب در اجتماع مشارکت همه مردم ضروری است؛ از دیدگاه برخی مسئولان در نادیده گرفتن این آسیب اجتماعی انتقاد کرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان عنوان کرد: برای پیشگیری از اعتیاد باید بر 4 کانون اصلی تاکید کرد که اولین و مهمترین آن خانواده است و متاسفانه آنچنان که باید در خانواده‌ها به این مسئله توجه نمی‌شود.

وی ادامه داد: محیط آموزشی کانونی دومی است که افراد مستقیماٌ با آن در ارتباط هستند و آموزش در این محیط می‌تواند تاثیر مستقیمی بر پیشگیری از این آسیب اجتماعی داشته باشد.

کریمی، کانون‌های محیط کار و محلات را از دیگر کانون‌هایی دانست که لازم است به آنها توجه شود و ادامه داد: آموزش برای پیشگیری از اعتیاد باید از مهد کودک‌ها آغاز شود که تا کنون هیچ محتوایی برای این امر در کشور وجود نداشته است.

وی با اشاره به اینکه اعتیاد در 20 تا 21 درصد از جامعه تولید و کار در کشور شیوع دارد، اعلام کرد: این آمار در کردستان بسیار کمتر و در برخی مکان‌ها 6 تا 11 درصد است.

کریمی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب مقابله با اعتیاد را یکی از اولویت‌های مبارزه با آسیب‌های اجتماعی برشمرده‌اند، اعلام کرد: برای اولویت قرار دادن این مهم باید بودجه آن نیز در اولویت باشد، این درحالیست که بودجه مبارزه با مواد مخدر در برابر هجمه موجود بسیار ناچیز است.

وی در ادامه از برگزاری همایش «صیانت و گفتمان سازی اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر» در کردستان همزمان با سراسر کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: سیکل برگشت به اعتیاد پس از ترک آن در کمپ‌ها در حال حاضر 90 درصد است که بیشتر به دلیل بیکاری و مشکلات اقتصادی روی می‌دهد. با انجام اقداماتی می‌توان آن را کاهش داد که این مسئله نیازمند همکاری و تعامل همه اقشار اجتماع است.

وی همچنین به چاپ کتابی با عنوان «مجموعه آموزشی پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد برای کار و فعالیت در خانه و مهد کودک» در کردستان اشاره و بیان کرد: این کار برای اولین بار در کشور صورت گرفته است و از سال آینده در مهد کودک‌ها در قالب بازی و سرگرمی‌های کودکانه آموزش داده می‌شود.

دبیر هماهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر کردستان از چاپ سه کتاب در زمینه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد و تولید 2 فیلم و مستند با عنوان‌های «هه ره‌س» و « گه‌رانه‌وه» خبر داد و آنها را اقدامی مهم در این راستا دانست.

وی در پایان بر افزایش ظرفیت خیرین در این حوزه نیز تاکید کرد و گفت: باید فعالیت خیران در راستای مبارزه با موادمخدر و کمک به برگشت افراد رها شده از بند اعتیاد به جامعه افزایش یابد.


انتهاي پیام

نظر شما