شناسهٔ خبر: 16039976 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

مصوبه کمیسیون تلفیق برای رتبه بندی معلمان

خبرگزاری ایسنا

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم از مصوبه امروز این کمیسیون برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تهیه نظام رتبه بندی معلمان و توسعه و تسهیل سفرهای فرهنگی دانش آموزی و دانشجویی خبر داد.

صاحب‌خبر -
محمد خدابخشی، اظهار کرد: در جلسه عصر امروز سه شنبه کمیسیون تلفیق برنامه ششم در مصوبه ای دولت مکلف شد برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت اقداماتی از قبیل اجرای تحول سند بنیادین آموزش و پرورش، تهیه نظام رتبه بندی معلمان و استقرار نظام پرداخت ها و بر اساس تخصص ، شایستگی ها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه بندی معلمان و مهندسی نیروی اسلامی بر اساس سند تحول و نقشه جامع علمی کشور، ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و انسانی ، عهده دار اجرای سیاست های مصوب و هدایت و نظارت بر آن به عنوان امر حاکمیتی با توسعه همکاری دستگاه های اجرایی را انجام دهد.

به گفته این نماینده مجلس بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق به منظور ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت با جذب معلم از طریق دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی ، سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه موظف اند در طول برنامه ششم ردیف های استخدامی و تامین اعتبار مورد نیاز آموزش و پرورش را با رعایت قانون مدیریت خدمات کشوری و ظرفیت جذب دانشجو در دانشگاه های یادشده برای جذب دانشجو، معلمان در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند.

خدابخشی ادامه داد: همچنین در مصوبه کمیسیون تلفیق وزارت آموزش و پرورش مکلف شد با اتکا به ظرفیت های درون و برون سازمانی نسبت به اختصاص نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات مورد نیاز تشکل هایی همچون اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان ، بسیج دانش آموزی و سازمان دانش آموزی بر اساس ضوابطی که با پیشنهاد وزارت به تصویب هیأت وزیران می رسد اقدام کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به تکلیف دولت برای توسعه و تسهیل سفرهای فرهنگی دانش آموزی و دانشجویی به ویژه های اردوهای رضوی و راهیان نور اضافه کرد: همچنین به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که اموال خود را مانند ساختمان ، منازل مسکونی ، باغ و زمین به آموزش و پرورش و سایر دستگاه ها و خیریه ها به صورت بلاعوض اهدامی کنند از پرداخت عوارض و مالیات نقل و انتقال معاف می باشند.

وی یادآور شد: به موجب مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق به دولت اجازه داده می شود به منظور ارتقای علمی و رقابت بین دانشگاه های کشور و تعاملات بین المللی در طی برنامه ششم نسبت به ایجاد واحدها و شعب آموزش عالی با مشارکت دانشگاه های معتبر بین المللی و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و فنی حرفه ای در داخل کشور اقدام نماید.

به گفته وی بر اساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق تمام دستگاه های اجرایی مجازند علاوه بر اعتبارات پژوهشی بودجه سالانه، حداقل دو درصد از اعتبارات هزینه ای به جز فصل یک و شش و حداقل دو درصد از کل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای خود را برای امور پژوهشی و توسعه فناوری اختصاص دهند.

این نماینده مجلس ادامه داد: در مصوبه دیگری به منظور افزایش بهره وری نظام ملی نوآوری ، ا جتناب از اجرای پژوهش هایتکراری و انتشار اطلاعات و ایجاد شفافیت در انجام پروژه های تحقیقاتی و با هدف شناسایی و به کاری گیری و تجاری سازی دستاوردهای حاصل از پژوهش و توسعه، کلیه دستگاه های اجرایی موظف اند فهرست طرح ها ، پروژه های پژوهشی و فناوری و پایان نامه ها و رساله های خود را در سامانه «سمات» ثبت کنند.

خدابخشی همچنین اضافه کرد: در مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق تمامی دستگاه های اجرایی کشور موظف شدند به منظور حمایت از نخبگان علمی، فرهنگی و هنری کشور و تکریم پیشکسوتان مذکور و بهره مندی از توان و ظرفیت آنان برای توسعه کشور طی مدت یک سال برنامه های عملیاتی خود را منطبق با سندراهبردی کشور در امور نخبگان تهیه و از سال دوم اجرای برنامه ششم توسعه به مرحله اجرا در آورند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق همچنین از مصوبه دیگر این کمیسیون خبر داد که بر اساس آن سرمایه گذاری بخش غیردولتی در احداث و بهره برداری حمل و نقل ریلی درون و برون شهری سرمایه گذاری در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته تلقی شده و کلیه قوانین و مقررات مرتبط با سرمایه گذاری در مناطق محروم بر آن مترتب خواهد بود.

وی در پایان یادآور شد: در مصوبه دیگر کمیسیون دولت مکلف شد یک درصد از فروش نفت و گاز را در قالب بودجه سنواتی در اختیار وزارت راه قرار دهد تا نسبت به استفاده از تسهیلات مالی خارجی، (فاینانس) و اجرای طرح های حمل و نقل ریلی با اولویت مناطق محروم اقدام کند.

نظر شما