شناسهٔ خبر: 16018174 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیرعلوم:هنوزدرتبیین مبانی رشد علمی با مشکل مواجه هستیم

تهران – ایرنا – معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یکی از مشکلات اساسی حوزه توسعه علمی کشور را که انجمن های علمی کشور می توانند در رفع آن یاری رسان دولت باشند، شناساندن و تبیین صحیح شاخص ها و مبانی رشد علمی در جامعه عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، دکتر وحید احمدی عصر دوشنبه در چهارمین همایش'پیشرفت و توسعه علمی کشور' با محوریت 'اشتغال و کارآفرینی فارغ التحصیلان' که با حضور دکتر فرهادی وزیر علوم، مجید قاسمی رئیس شورای انجمن های علمی ایران و مدیر عامل بانک پاسارگاد، روسا و اعضای هیات مدیره انجمن های علمی در دانشگاه خاتم برگزار شد، با بیان اینکه اخیرا جلسه ای برای ایجاد کارگروه فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی تشکیل شده است، افزود: این به دلیل آن است که هنوز عده ای تفاوتی بین اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی قائل نیستند.
وی با اشاره به اینکه برخی افراد در جامعه نوسان رشد علمی در کشور را تنها با افزایش یا کاهش تعداد مقالات ارزیابی می کنند، گفت: این در حالی است که ملاک ارزیابی در دنیا برای رشد علمی شاخص های مختلفی از جمله تعداد تولید مقالات، میزان ارجاع، میزان تولید و نوآوری، وضعیت آموزش عمومی و آموزش عالی و همچنین ریسک پذیری اقتصاد و شرایط توسعه کشورها است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی در تعاریف تفاوتی بین دانشگاه کارآفرین و فنی و حرفه ای قائل نمی شوند، گفت: این در صورتی است که دانشگاه فنی و حرفه ای یک مرکز آموزشی برای کسب مهارت است اما در دانشگاه کارآفرین به ابتکارات و تولید ایده و فکرهای خلاق مانند ایجاد استارت آپ ها یا کسب و کارهای نو پرداخته می شود، مانند دانشگاه استنفورد که دارای 20 هزار شرکت استارت آپ است.
وی با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر قبح برخی اقدامات خلاف و مجرمانه در جامعه ریخته است، به وجود برخی تخلفات و تقلب در حوزه علمی کشور اشاره کرد و گفت: نباید تخلفات اینگونه یا نپرداختن مالیات را با تخلفات حوزه راهنمایی و رانندگی یکی دانست و انجمن های علمی باید مدافع حیثیت حوزه علمی کشور باشند.
معاون پژوهشی وزیر علوم با تاکید براینکه حوزه علمی کشور تنها بواسطه اقدامات و صدور بخشنامه و آئین نامه وزارت علوم بر طرف نمی شود، وجود مسائلی از جمله عدم تحقق سهم اعتبارات پژوهشی دستگاه ها را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه وزارت علوم به تنهایی قادر به رفع این مشکلات نیست، نقش انجمن های علمی و دانشگاهی کشور را در کمک رسانی به منظور ارتقاء کیفی حوزه علم و فناوری بسیار اثر گذار دانست.
دکتر احمدی در ادامه با بیان اینکه ایران اسلامی در حال حاضر دارای رتبه یک علمی منطقه و در بخش های مختلف شاهد رشد در شاخص های مختلف بوده است، گفت:در واقع مشکل فعلی ما تبیین مبانی شاخص های رشد علمی در کشور است و انجمن های علمی کشور باید در تفهیم دستاوردهای علمی که اتفاقا در شرایط تحریم و نبود امکانات و اعتبارات لازم به دست آمده است به وزارت علوم کمک کنند.
معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: ما طبق تفاهم نامه موجود از نظرات و راهکارهای سازنده اساتید و صاحبنظران انجمن ها در کلیه کارگروه ها، کمیته های برنامه ریزی و ارزیابی وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری به خصوص شورای عالی عتف بهره خواهیم برد.
رئیس شورای انجمن های علمی ایران نیز در ابتدای این همایش در سخنانی با اشاره به موضوع کارآفرینی و اشتغال فارغ التحصیلان در کشور اظهارکرد: در بحث اهداف کلان کشور باید به سند چشم انداز 20 ساله افق 1404 توجه داشت چراکه در این سند به ارتقای ایران به جایگاه نخست از نظر اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه اشاره شده است.
مجید قاسمی با بیان اینکه برنامه پنجم توسعه نیز به اهداف کلان کشور اشاره شده است، افزود: رشد نرخ متوسط 8 درصد سالیانه تولید ناخالص داخلی و انجام اقدامات ضروری و لازم برای کاهش نرخ بیکاری به 7 درصد در پایان برنامه از جمله مواردی است که در برنامه پنجم توسعه هدفگذاری شده بود.
وی با اشاره به ماده 80 قانون برنامه پنجم توسعه در بحث اهمیت کارآفرینی در قوانین برنامه های توسعه کشور بیان کرد: این ماده به دولت اجازه داده است یکسری اقدامات از جمله رفع مشکلات و موانع رشد و توسعه بنگاههای کوچک و متوسط و کمک به بلوغ و تبدیل آنها به بنگاه‏های بزرگ و رقابت‏پذیر،گسترش کسب و کار خانگی و مشاغل از راه دور و طرح های اشتغالزای بخش خصوصی، حمایت مالی از بخش غیردولتی را در راستای ایجاد اشتغال پایدار، توسعه کارآفرینی، کاهش عدم تعادل منطقه‏ای و توسعه مشاغل نو را انجام دهد.
رئیس شورای انجمن های علمی ایران همچنین با اشاره به مواد 8 و 21 برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد:وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است با هدف تضمین امنیت سرمایه‏گذاری و کارآفرینی در کشور جذب متخصصین، حفاظت و مقابله با اخلال در امنیت اشخاص و بنگاه ها و کاهش ریسک اجتماعی در محیط کسب و کار، با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت اطلاعات، وزارت دادگستری و وزارت کشور الزامات ارتقاء امنیت فضای کسب و کار را تهیه و به تصویب شورای عالی امنیت ملی برساند.
**علمی ** 1836**1440
خبرنگار : یوسف درویشی** انتشاردهنده: معصومه گلشن

انتهای پیام /*

نظر شما