شناسهٔ خبر: 15971866 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

وزارت جهاد مدعی بازگشت آرامش به بازار شکر است

اختلاف 2هزار تومانی قیمت مصوب شکر با بازار

روزنامه جوان

درحالي مجري طرح چغندر قند و نيشكر وزارت جهاد كشاورزي از قيمت مصوب ۲۷۲۰ توماني سخن مي‌گويد كه در فروشگاه‌ها هر كيلو شكر به قيمت ۵ هزار تومان به فروش مي‌رسد.

صاحب‌خبر -
درحالي مجري طرح چغندر قند و نيشكر وزارت جهاد كشاورزي از قيمت مصوب ۲۷۲۰ توماني سخن مي‌گويد كه در فروشگاه‌ها هر كيلو شكر به قيمت ۵ هزار تومان به فروش مي‌رسد.
قيمت شكر طي ماه‌هاي اخير افزايش چشمگيري در بازار داشته و به نظر مي‌رسد اقدامات دولت چندان در آرام كردن اين فضاي ملتهب تاثيري نداشته و هنوز در مغازه‌هاي سطح شهر نرخ اين كالا حدود ۴ تا ۵هزار تومان است.
افزايش قيمت شكر كه در نيمه نخست امسال به دليل بي‌تدبيری مسئولان و فعاليت دلالان شكر اتفاق افتاد، به گفته مسئولان وزارت جهاد كشاورزي چند هفته‌اي است كه آرام گرفته و قيمت نيز كاهش يافته است اما به رغم ادعاي مسئولان نه تنها قيمت در هيچ فروشگاهي ارزان نشده بلكه همچنان قيمت آن كيلويي ۵ هزار تومان است و حتي در برخي از فروشگاه‌ها شكر‌هاي بسته‌بندي ۹۰۰ گرمي نيز ۵ هزار تومان فروخته مي‌شود.  به گفته يكي از عمده‌فروشان  بازار مولوي چند هفته‌اي طول مي‌كشد تا قيمت‌ها كاهش يابد زيرا عرضه‌كنندگان كه شكر را با قيمت بالا خريده‌اند حاضر نيستند قيمت كالايشان را كاهش دهند.
مجري طرح چغندر قند و نيشكر وزارت جهاد كشاورزي در اين خصوص مي‌گويد: قيمت شكر نرخ مصوب و تعزيراتي است و اصناف مجوز فروش با قيمت بالاتر را ندارند. عليرضا يزداني مي‌افزايد: در ماه‌هاي گذشته قاچاقچيان و دلالان شكر نوساناتي را در بازار اين محصول ايجاد كردند كه با افزايش توليد شكر در يك ماه اخير و برداشت محصول بهاره قيمت در بازار مصرف به تعادل رسيد.
وي تأكيد مي‌كند: در سال‌هاي گذشته سطح زيركشت چغندرقند به علت بي‌تدبيري به شدت كاهش يافت و اين مسئله كشاورزان و صاحبان صنايع را با چالش جدي مواجه كرد به طوري كه كشاورزان بيكار و كارخانجات تعطيل شدند.
مجري طرح چغندر قند و نيشكر وزارت جهاد كشاورزي مي‌افزايد: از سال زراعي 94-93 براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده به منظور تأمين نياز داخل و افزايش ميزان توليد غلات و مصرف بهينه آب كشت پاييزه چغندر قند انجام شد. امسال 6 ميليون تن چغندرقند توليد مي‌شود و تاكنون نيز يك ميليون و 500 هزار تن چغندرقند كشت بهاره برداشت و به كارخانجات تحويل شده است.

  بسته‌هاي تشويقي براي كشاورزان
یزدانی همچنين از ارائه بسته‌هاي تشويقي به زارعان خبر داده و مي‌گويد: براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده به ازاي هر هكتار 460 هزار تومان يارانه بذر اختصاص مي‌يابد و براي افزايش عملكرد توليد 30 تا 50 درصد يارانه نيز براي تأمين ادوات و ماشين‌آلات به كشاورز پرداخت مي‌شود.  مجري طرح چغندر قند و نيشكر وزارت جهاد كشاورزي مي‌افزايد: همچنين كود شيميايي با قيمت مصوب دولتي در اختيار كشاورزان قرار مي‌گيرد و 900 ميليارد ريال تسهيلات بانكي نيز براي پرداخت بهاي خريد چغندر قند از كشاورزان در اختيار كارخانجات قند و شكر قرار گرفته است.
وي درباره قيمت خريد تضميني چغندرقند اظهار مي‌دارد: وزارت جهاد كشاورزي براي خريد تضميني هر كيلو چغندرقند 300 تومان پيشنهاد كرده است و سال گذشته 6 هزار و 300 هكتار از اراضي به كشت پاييزه چغندرقند اختصاص يافت.
يزداني مي‌گويد: علاوه بر اين حدود 100 هزار هكتار نيز چغندرقند بهاره كشت شد كه عمليات برداشت محصول از يك ماه پيش آغاز شده و تاكنون يك ميليون و 500 هزار تن چغندر به كارخانجات قند تحويل شده است.
وي مي‌افزايد: با افزايش سطح زيركشت پاييزه چغندرقند از 6300 هكتار به 18 هزار هكتار در 11 استان كشور ميزان توليد اين محصول امسال 64 درصد رشد دارد و به بيش از 6 ميليون تن خواهد رسيد.
مجري طرح چغندر قند و نيشكر وزارت جهاد كشاورزي تأكيد مي‌كند: سال گذشته يك ميليون و 500 هزار تن شكر توليد شد كه در پي آن 65 درصد خود‌اتكايي را شاهد بوديم و ميزان نياز داخل به شكر 2 ميليون و 500 هزار تن است كه با روند افزايش توليد ميزان واردات از 800 هزار تن در سال 93 به 500 هزار تن در سال گذشته رسيده است.  وي مي‌افزايد: امسال با توجه به افزايش ميزان توليد حدود 500 هزار تن شكر وارداتي نياز است و با افزايش ميزان توليد چغندرقند هم‌اكنون از 32 كارخانه موجود 27 كارخانه به چرخه توليد بازگشته‌اند.
با اين اوصاف، بايد ديد اقدام جديد دولت مي‌تواند در آرام كردن شرايط بازار مؤثر باشد يا اينكه همچنان شاهد جولان دلالان و گران فروشي مغازه‌داران خواهيم بود.

نظر شما