شناسهٔ خبر: 15944743 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

صدور ۱۵۰ هزارتن سیب از آذربایجان غربی به خارج از کشور

ارومیه – رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال پیش بینی می شود میزان صادرات سیب از استان به خارج از کشور به ۱۵۰ هزارتن برسد.

صاحب‌خبر -

اسمعیل کریم زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه امسال میزان پیش بینی تولید سیب در استان بیش از ۶۸۸هزارتن سیب است افزود: سال گذشته ۱۲۰ هزارتن سیب تولیدی استان به خارج از کشور صادر شده که امسال این میزان به ۱۵۰ هزار تن می رسد.

وی با بیان اینکه روسیه، عراق و کشورهای خلیج فارس مقصد سیب های صادراتی استان هستند اظهارداشت: امسال با وجود سرمازدگی بهاره و سال آوری ژنتیکی این محصول برآورد می کنیم شاهد کاهش ۵۹۹ هزار تنی تولید سیب نسبت به سال گذشته در استان باشیم.

کریم زاده در خصوص مسایل و مشکلات پیش روی بازار پس از تولید سیب در استان عنوان کرد: امسال برنامه ریزی شده بود شاهد دپوی سیب در کنار جاده ها نباشیم که متاسفانه تعدادی از دلالان و واسطه های این بخش تمکین نکرده اند که با این افراد برخورد جدی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: برای ساماندهی وضعیت سیب درختی صنعتی کنار جاده ها امسال از دپو و جمع آوری سیب در کنار جاده ها با همکاری دستگاههای اجرایی ذیربط، توسط نیروی انتظامی جلوگیری خواهد شد تا محصول به صورت مستقیم و بهداشتی از باغ به سوی کارخانجات صنایع تبدیلی حمل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بازار پس از تولیدی را از مشکلات محصولات کشاورزی به خصوص سیب و انگور عنوان کرد و گفت: با سیاست های حمایتی تلاش می شود باغداران در این خصوص کمتر دچار ضرر و زیان شوند.

وی سطح کشت باغات بارور سیب در آذربایجان غربی را در حدود ۶۰ هزار و ۶۱۶ هکتار برشمرد و اضافه کرد: استان آذربایجان غربی در حال حاضر از لحاظ مقدار کشت و تولید سیب درختی، رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.

کریم زاده با بیان اینکه باغ های سیب در همه شهرهای استان وجود دارد گفت: ارومیه با اختصاص حدود ۴۵ درصد از این باغ ها در رتبه اول و شهرهای سلماس، مهاباد، اشنویه، نقده و میاندوآب در ردیفهای بعدی قرار دارند.

وی، پایین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه های تولید آن، نامشخص بودن وضعیت صادرات و پائین بودن توان مالی باغداران و همچنین ریزش‌های قبل از برداشت محصول را از بزرگ‌ترین مشکلات باغداران آذربایجان غربی که با آن مواجه هستند، برشمرد.

نظر شما