شناسهٔ خبر: 15944365 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

دانشگاه‌های لهستان با تمرکز بر مراکز رشد از تک بُعدی شدن فاصله می‌گیرند

وزارت علوم لهستان قصد دارد تعدادی از دانشگاه‌های شاخص این کشور را به سمت تبدیل شدن به مراکز رشد سوق دهد.

صاحب‌خبر -

طاهره کوپالی، گروه دانشگاه خبرگزاری آنا: دانشگاه‌ها محل بسیار مناسبی برای ایده‌های نوآورانه است، تعداد بسیار زیادی از دانشجویان نیز ایده‌های بسیار جالبی در این زمینه دارند، حتی تعدادی از آن‌ها سعی می‌کنند ایده خود را عملی کنند. این ظرفیت باعث شد که گزینه تبدیل کردن تعدادی از دانشگاه‌های شاخص لهستان به مراکز رشد مطرح شود، طرحی که می‌تواند در بسیاری از زمینه‌های علمی و پژوهشی تغییراتی ایجاد کند.

این طرح از سوی جاشوا گوین وزیر علوم لهستان مطرح شد. بر اساس ایده گوین، دانشگاه‌ها باید از بُعد صرفا آموزشی فاصله بگیرند و محلی برای پرورش خلاقیت‌ها و نوآوری شوند، زیرا با تمرکز جامعه علمی در سراسر دنیا بر روی فن‌آوری‌های جدید لهستان نمی‌خواهد که از سایر کشورها در این زمینه عقب بماند.

سیستم آموزشی لهستان با تغییرات زیادی در دهه‌های گذشته چه زمانی که دسترسی به آموزش عالی در این کشور محدود بود و چه زمانی که این کشور به یکی از مراکز پررونق برای تحصیلات دانشگاهی تبدیل شد، همراه بود. با رشد بی‌سابقه جمعیت جوان و آماده تحصیل در این کشور نیز میل به پیشرفت و تغییر بیشتر در آموزش عالی لهستان بیش از پیش احساس شد.

از طرفی اگرچه که میل به تحصیل در دانشگاه‌ها در این کشور افزایش پیدا کرد، اما جوانب و اثرات ناخواسته‌ای مثل تمرکز دانشگاه‌های مهم و بزرگ لهستان بر روی بعد آموزشی و فاصله گرفتن از انجام تحقیق را نیز به دنبال داشت.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، لهستان از نظر تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در شرایط مناسبی قرار دارد، به عنوان مثال در سال 2013، 600 هزار نفر از دانشگاه های این کشور فارغ‌التحصیل شدند و همین امر لهستان را به سومین کشور اروپایی از نظر میزان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تبدیل کرد. از طرفی همواره در دهه‌های اخیر دولت لهستان نیز بودجه زیادی برای آموزش عالی و گسترش آن اختصاص داد اما متاسفانه از این ظرفیت آن‌طور که باید استفاده نشد و بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های این کشور بعد از فارغ‌التحصیلی به جای ادامه فعالیت‌های پژوهشی در بنگاه‌های اقتصادی و کارخانه‌ها مشغول به کار می‌شوند.

در نتیجه به نظر می‌رسد که ایده سوق دادن تعدادی از دانشگاه‌های شاخص و مهم این کشور به مراکز رشد ایده جالبی باشد. این ایده محدود به لهستان نمی‌شود و کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه، انگلیس نیز چنین ایده‌ای را پیاده کرده‌اند به طوری که دانشگاه‌هایی نظیر کمبریج و هومبولت به پیشتازان عرصه تحقیق و کسب و کار تبدیل شده‌اند.

لهستان قصد دارد برای اجرای این ایده سهم پژوهش از جی‌دی‌پی را تا سال 2020 به 1.7درصد برساند زیرا مسئولان و کارشناسان آموزش عالی این کشور معتقدند که این طرح می‌تواند آینده بسیار خوبی را برای آموزش عالی لهستان به همراه داشته باشد.

نظر شما