شناسهٔ خبر: 15944168 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

در پی مطالعات تیمی از پژوهشگران ژاپنی مشخص شد؛

افزایش امید درمان سرطان مثانه به کمک داروی سرما خوردگی

سیناپرس: تیمی از پژوهشگران ژاپنی در آزمایش های انجام شده روی موش های آزمایشگاهی دریافتند که نوعی داروی غیر استروئیدی و ضد التهابی سرما خوردگی می تواند عملکرد سلول های سرطان مثانه را مختل کرده و تاثیر داروهای ضد سرطان را افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

پژوهشگران ژاپنی در مطالعات جدید خود موفق به شناسائی تاثیرات مفید یکی از داروهای ساده سرماخوردگی در بهبود شرایط بیماران مبتلا به سرطان مثانه شدند. سرطان مثانه که بر اساس آمارهای رسمی ، هفتمین سرطان شایع بین مردان در سراسر جهان محسوب می شود، دارای دو نوع اصلی است: سرطان تهاجمی غیر عضلانی که در بیشتر موارد فرد مبتلا قادر به زنده ماندن برای مدت زمانی حداکثر پنج ساله است و نوع دوم آن سرطان تهاجمی عضلانی است که احتمال درمان و مداوای آن بسیار ضعیف است.

در این مطالعات پژوهشگران دریافتند با تزریق داروی موسوم به فلو فنامیک اسید  flufenamic acid که یک داروی ارزان قیمت و رایج برای درمان سرما خوردگی است، به سلول های سرطان مثانه، آن ها به شدت سرکوب شده و توانائی خود را در برابر داروهای شیمی درمانی از دست می دهند.

مطالعات انجام شده در این رابطه نشان می دهد که پزشکان در مواجه با  سلول های سرطان مثانه از نوع دوم (سرطان تهاجمی عضلانی) معمولا از داروهایی مانند cisplatin استفاده می کنند اما این سلول ها غالبا به راحتی در برابر روش های شیمی درمانی مقاوم شده و به سرعت در سایر اندام ها مانند ریه، کبد و استخوان پخش شده و آن ها را نیز سرطانی می کنند.

در این مطالعات که با انجام آزمایش روی موش های آزمایشگاهی همراه بود، پژوهشگران دریافتند با تزریق داروی موسوم به فلو فنامیک اسید flufenamic acid که یک داروی ارزان قیمت و رایج برای درمان سرما خوردگی است، به سلول های سرطان مثانه، آن ها به شدت سرکوب شده و توانائی خود را در برابر داروهای شیمی درمانی از دست می دهند.

دکتر شینیا تاناکا از پژوهشگران حاضر در این تیم تحقیقاتی و استد دانشگاه هوکایدو ژاپن در این رابطه گفت: این مطالعات می تواند منجر به ساخت داروئی برای مبارزه با سرطان مثانه شود که در آن از فلو فنامیک اسید که به طور غیر منتظره ای در این زمینه موثر عمل می کند، استفاده شود.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست امده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی گزارش های علمی یا Scientific Reports journal  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

نظر شما