شناسهٔ خبر: 15918300 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

قاضی‌زاده در نشست خبری فراکسیون حقوق بشر

حمایت برخی نمایندگان از محکوم امنیتی به منزله تفکر کل مجلس نیست/ پرونده خون‌های فاجعه منا نباید در تاریخ فراموش شوند

سخنگوی فراکسیون حقوق بشر مجلس گفت: حمایت برخی نمایندگان از محکوم امنیتی به منزله تفکر کل مجلس نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس،سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم فریمان و سخنگوی فراکسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در نشست خبری که با حضور نمایندگان سمن‌های حقوق‌بشری و رسانه‌ها برگزار شد اظهار داشت: قطعا فراکسیون و مجلس از پروژه‌های همخوان و همسو با نظام استقبال می‌‌کند. مجلس دهم متکثر است و با انواع تخصص و سوابق متنوع هیچ فراکسیون‌بندی مشخص سیاسی هم ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ورود و حمایت 13 نماینده مجلس در پرونده نرگس محمدی (محکوم امنیتی) و چرایی آن، افزود: نمایندگان مستقل هستند ولی تفکرات‌شان ممکن است متفاوت باشد. ممکن است چند نفر از نمایندگان از کسی که محکومیت امنیتی دارد حمایت کرده باشند اما قطعا این دیدگاه و نظر همه نمایندگان و مجلس نیست و شاید این دیدگاه متناسب با تفکر اکثریت مجلس صورت نگرفته باشد.

سخنگوی فراکسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: مجلس مقابل حوزه فساد سکوت ندارد و قطعا به موقع اقدام می‌کند. بعد مجلس صرفا تقنینی نیست و بیشتر در حوزه نظارتی عمل می‌کند. ما اختیارات زیادی داریم و از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها می‌خواهیم طبق قانون عمل کنند. با توجه به اینکه ما تریبون‌دار هستیم قطعا حق اظهارنظر هم داریم. کسی نمی‌تواند به واسطه حق نمایندگی مورد سوال واقع شود.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: بخشی از حوزه نظارتی مجلس به حقوق بشر بازمی‌گردد. مانند پیگیری‌های متعددی که به دنبال فاجعه منا داشت که البته این پیگیری‌ها و نظارت خیلی رسانه‌ای نشد اما یک موضوعی بود که به عنوان پرونده باز به آن نگاه می‌کنیم و جلساتی با خانواده‌های قربانی این حادثه داشتیم. در حال بررسی و پیگیری فاجعه منا هستیم و حتی جلساتی با وزارت خارجه در این رابطه برگزار کردیم.

این سخنگو در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح وظیفه تقنینی و نظارتی نمایندگان مجلس یادآور شد: وظیفه مجلس ارزیابی حقوق شهروندان کشور است. ما موضوعات مختلفی برای ارزیابی در بحث حقوق بشر داریم که قطعا به عنوان مطالبات جدی مجلس محسوب می‌شوند و مجلس در این زمینه کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ابزار مجلس تنها سوال و استیضاح نیست، گفت: نمایندگان قطعا در حوزه بررسی و ارزیابی نیز باید فعال باشند که این نیازمند پاسخ دقیق هم هست. مجلس باید در حوزه حقوق بشر و بین‌المللی به صورت آوند غیرعامل باشد اما نظارت‌ها نیز در این زمینه موثر است. ما در بسیاری از موارد به دنبال لفاظی‌های صرف نبودیم که یک جنجال رسانه‌ای برپا شود و اکنون همین روند و فضا را در مجلس تقویت خواهیم کرد و در عرصه حقوق بشر مطالبات را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی براینکه مطالبات حقوق بشری چرا از طریق NGOها پیگیری نمی‌شود، گفت: مجلس این آمادگی را دارد که تصاویر و گزارش‌هایی که از طریق NGOها ارائه می‌شود را بررسی کرده و از مسئولان مربوطه دعوت شود چراکه این امر بسیار تاثیرگذار است. این آمادگی و ظرفیت در مجلس دهم وجود دارد و یکی از پایه‌های اصلی فراکسیون حقوق بشر پیگیری این امور است. یکی از مباحث اصلی که در مجلس می‌توان به آن اشاره کرد همین حقوق بشر است لذا پرونده‌های متعدد حقوق بشری از جمله پرونده قربانیان ترور، خون‌های آلوده و قربانیان فاجعه منا نباید از تاریخ و واقعیت حذف و باعث فراموشی شود.

انتهای پیام/

نظر شما