شناسهٔ خبر: 1579612 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

روز رمزگشایی از ادعاهای مرتضوی

صاحب‌خبر -
آرمان: 7 مهرماه بود که خبرنگاری با اشاره به گزارش تحقیق و تفحص مجلس از سعید مرتضوی که در مراسم ختم والده آیت‌ا... هاشمی‌شاهرودی حضور پیدا کرده بود، درباره سرانجام پرونده تامین‌اجتماعی سوال کرد که پاسخ شنید: «در پرونده تامین‌اجتماعی کوچک‌ترین خلافی رخ نداده است و یک مورد بحث و خلاف قانونی وجود ندارد حاضرم این پرونده به حفاظت اطلاعات قوه قضائیه و وزارت اطلاعات و هر مرجع دیگری که لازم است ارسال و درباره آن تحقیق شود. هر چه بیشتر تحقیقات صورت گیرد حقیقت بیشتر روشن می‌شود و ما از آن استقبال می‌کنیم.» خبرنگار دیگری هم پرسید در این گزارش به تخلفات شما اشاره شده، چطور خود را بی‌گناه می‌دانید که مدیرعامل سابق سازمان تامین‌اجتماعی در پاسخ گفت: «در این گزارش آمده ما 137 شرکت به بابک زنجانی داده‌ایم، ما می‌گوییم اشکالی ندارد برای واگذاری حتی یک شرکت سند بیاورند. حدود یک سال است که این فرد در زندان است و حتی یک شرکت نیز از تامین‌اجتماعی به وی واگذار نشده.» دوروز گذشت تا مسئولان و نمایندگان مجلس که آگاه به پرونده مرتضوی بودند به بررسی این اظهارات پرداختند و آن را متضاد با یافته‌های خود در این پرونده دیدند.
 یعنی هیچ تخلفی نشده؟!
دیروز روز پاسخ دادن به اظهارات مرتضوی بود؛ مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی درمورد اظهارات اخیر سعید مرتضوی، مدیرعامل قبلی این سازمان مبنی بر اینکه در دوره مدیریتش در سازمان تامین‌اجتماعی هیچ‌گونه تخلفی انجام نشده، گفت: هیچ‌گونه تخلفی نشده؟! مجلس گزارش تحقیق و تفحص خود را منتشر و در اختیار قوه قضائیه قرار داده و این قوه نیز درحال انجام مسئولیت‌های خود است. 
 پیگیری ما به مرتضوی فرصت نداد
اما عضو هیات‌رئیسه کمیته تحقیق و تفحص از تامین‌اجتماعی پاسخ بیشتری برای اظهارات مرتضوی داشت و گفت: پیگیری‌های کمیسیون انرژی به مرتضوی فرصت واگذاری شرکت‌های شستا به بابک زنجانی را نداد درحالی که وی پیشتر ۵ فقره چک به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیارد ین ژاپن به زنجانی برای تضمین داده بود. آنا نوشت؛ حسین دهدشتی درباره اظهارات اخیر سعید مرتضوی مبنی بر اینکه هیچ شرکت تامین‌اجتماعی را به بابک زنجانی واگذار نکرده است، اظهار کرد: آقای مرتضوی فرصت نکرد که این شرکت‌ها را واگذار کند ولی تمام قراردادهای منعقدشده تامین‌اجتماعی با بابک زنجانی در مدارک تحقیق و تفحص موجود است. وی افزود: مرتضوی بدون اجازه سایر اعضای هیات‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی و تنها بر اساس نظر خود، قراردادهای واگذاری شرکت‌های شستا را با بابک زنجانی امضا کرد لذا قبل از امضای این تفاهمنامه‌ها، ما در کمیسیون انرژی شنیده بودیم که چنین تفاهمنامه‌هایی درحال انجام است که در این راستا با سازمان تامین اجتماعی مکاتبه کردیم و گفتیم که مراقب باشید طرف حساب شما پول ندارد چراکه همان زمان پرونده زنجانی در کمیسیون انرژی مطرح بود.
 5 فقره چک تضمین به ارزش 400 میلیارد ین ژاپن برای بابک زنجانی!
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه انجام آن قراردادها اشتباه و خلاف بود، تصریح کرد:‌ همچنین در متن قرارداد نوشته شده بود که بابک زنجانی باید بخشی از پول را قبل از اجرایی شدن قراردادها واریز کند. بعد تامین‌اجتماعی چک تضمین قرارداد بدهد ولی این سازمان قبل از واریز پول از سوی بابک زنجانی، 5 فقره چک تضمین به ارزش 400 میلیارد ین ژاپن به وی داد؛ اگر قراردادی نبوده پس چرا این چک‌ها داده شد. دهدشتی ادامه داد: در همین زمان تامین‌اجتماعی اعلام کرد که بابک زنجانی پول را واریز کرده است، که پس از استعلام ما از حساب تامین‌اجتماعی در بانک مسکن مشخص شد که هیچ پول قابل برداشتی در این حساب وجود ندارد. لذا اینها کار را متوقف کردند؛ اگر صدای کمیسیون انرژی درنمی‌آمد قراردادها اجرایی شده بود و همه چیز تمام شده بود. وی گفت: بابک زنجانی تا چند ماه بعد مدعی اجرای آن قراردادها بود و می‌گفت که باید قرارداد اجرایی شود ولی بعدا که ناامید شد گفت که حداقل چک‌هایم را برگردانید. مکاتبات بابک زنجانی در این زمینه نیز موجود است. سازمان تامین‌اجتماعی به هر قیمتی دنبال پول و منابع می‌گشت و می‌خواست به هر صورتی که شده منابع را بفروشد و بابک زنجانی هم می‌خواست کار و کاسبی خودش را داشته باشد، حالا اینکه قراردادها اجرایی نشد به خاطر پیگیری‌های کمیسیون انرژی بود. 
 اقدامات غیرقانونی 
این نماینده مجلس تاکید کرد: چطور آقای مرتضوی بدون اجازه هیات‌مدیره بیش از 400 میلیارد ین ژاپن به بابک زنجانی چک تضمین می‌دهد، این اقدامات قانونی نیست، چراکه برای بیرون رفتن یک خودکار از یک سازمان نیز باید همه چیز ثبت شود. دهدشتی افزود: همه مدارک روشن شده تحقیق و تفحص از تامین‌اجتماعی و 137 شرکت وابسته به شستا به قوه قضائیه ارسال شده است. دستگاه قضایی هم باید با توجه به مدارک تکلیف را مشخص کند. عضو هیات‌رئیسه کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی تصریح کرد: بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس، قوه قضائیه باید ظرف سه ماه با مشخص کردن یک شعبه خاص دادگاه حکم را اعلام کند. آبان ماه سال گذشته که گزارش در صحن علنی مجلس قرائت شد گزارش برای قوه قضائیه ارسال شد. بنده و آقای محجوب به عنوان رئیس کمیته تحقیق و تفحص از تامین‌اجتماعی با آیت‌ا... آملی‌لاریجانی جلسه گذاشتیم و مسائل را گفتیم. رئیس قوه قضائیه هم قول داد که به‌صورت ویژه به مسائل رسیدگی می‌شود.
 مگر تبرئه شده که اینچنین سخن می‌گوید؟!
از سوی دیگر نادر قاضی‌پور، عضو کمیته تحقیق و تفحص از تامین‌اجتماعی درباره اظهارات اخیر سعید مرتضوی مبنی بر اینکه هیچ یک از شرکت‌های شستا را به بابک زنجانی واگذار نکرده است، به آنا گفت: پرونده تحقیق و تفحص از تامین‌اجتماعی درباره تخلفات سعید مرتضوی به قوه قضائیه ارسال شده است اما هنوز حکم برائتی برای مرتضوی صادر نشده است که او اینچنین نظراتی را مطرح می‌کند. نماینده مردم ارومیه در مجلس خاطرنشان کرد: این نظرات فرافکنی است، مرتضوی در نشریه «خورشید» که متعلق به تامین‌اجتماعی است قراردادهای واگذاری را به چاپ رسانده است، حال چگونه می‌تواند همه چیز را انکار کند، نمی‌دانم. ما صبر می‌کنیم که قوه قضائیه حکمش را صادر کند. وی تاکید کرد که کمیته تحقیق و تفحص از تامین‌اجتماعی فعلا قصد ندارد سندی را درباره تخلفات سعید مرتضوی در واگذاری شرکت‌های شستا به بابک زنجانی منتشر کند.

نظر شما