شناسهٔ خبر: 1578259 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

33 سال پیش در چنین روزی

برخورد با محاربین از دیدگاه رفسنجانی

هاشمی با محارب خواندن کسانی که با تشکیل گروه قصد مقابله با نظام قانونی کشور را دارند گفت : افرادی که با اسلحه مردم را می ترسانند محارب هستند. امروز اگر این افراد را اعدام نکنیم سه سال دیگر باید به جای هزار نفر صدهزار نفر را اعدام کنیم.

صاحب‌خبر -

رخدادهای 10 مهر 1360

چکیده

 

  • انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور و انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در 18 حوزه انتخابیه امروز با موفقیت انجام شد .
  • آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه:کیفر کسانی که تلاش می کنند برای ایجاد فساد در جامعه برای این که نظم جامعه را به هم بزنند و جامعه را فاسد بکنند و باعث بی نظمی و ناامنی بشوند چهار چیز است یکی این که کشته بشوند ، دوم این که به دار کشیده بشوند سوم این که دست و پایشان قطع بشود و چهارم این که این ها از جامعه دور بشوند.
  • آمریکا شیطان ملعون بزرگ که ما این اواخر شواهد جنایاتش در کره و ویتنام بودیم به ما می گویند این ها جنون خونریزی دارند خاک بر سر آدم دروغ گوی بی وجدان ، ...مسئول همه جنایات در منطقه آمریکا و انگلیس است و خون بشریت دائما از چنگال و دندانشان می چکد .
  • ساعت هشت شب تنی چند از اعضای سازمان منافقین از فاصله دور منزل مسکونی مهدی کروبی سرپرست بنیاد شهید را به رگبار بستند .
حضور چشمگیر میلیون ها تن در سراسر کشور پای صندوق های رای

انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور و انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در 18 حوزه انتخابیه امروز با موفقیت انجام شد و مردم بار دیگر با شرکت وسیع خود در انتخابات ثابت کردند جمهوری اسلامی ایران علیرغم تبلیغات دشمنان انقلاب و رسانه های امپریالیستی از پایگاه مردمی فوق العاده ای برخوردار است .

امروز در قم آیات عظام گلپایگانی و مرعشی نجفی و همچنین آیت الله منتظری آرای خود را در صندوق های سیاری که به همین منظور به منازل آنان برده شده بود ریختند. آیت الله مرعشی نجفی به هنگام رای دادن گفت : روز جمعه روز استجابت دعا است و امید می رود که این مملکت با انتخاب رئیس جمهور شایسته ساحل نجات را دریابد.

دکتر سرور الدین معاون وزیر کشور در مورد نتایج انتخابات نیز گفت : در مورد انتخابات ریاست جمهوری ما تا 24 ساعت نتایج انتخابات در شهرستان ها و روستاها و اصولا اکثر مکان ها را می گیریم که برای تهران شاید 48 ساعت طول بکشد. وی ادامه داد : نتایج انتخابات ریاست جمهوری حداکثر تا 72 ساعت دیگر اعلام می شود .  سرورالدین همچنین گفت : نتایج انتخابات مجلس بلافاصله بعد از نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام خواهد شد که در مورد شهرستان ها این مورد سریع تر انجام می گیرد.(1)

هاشمی : اسلام حتی با این روش هم مخالف است و اصلا اجازه کانون فساد را نمی دهد حتی در تبلیغات اجازه پخش اوراق و کتب مضله را نمی دهد و نمی گوید بگذارید که بچه کتاب گمراه کننده را بخواند بعد آن را از مغزش بیرون بیاورید ، کتاب گمراه کننده خرید و فروشش و حتی نگهداریش هم حرام است.
آیت الله هاشمی : خون بشریت دائما از چنگال آمریکا می چکد

خطبه های نماز جمعه امروز تهران به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی در محل دانشگاه تهران برگزار شد .  وی در خطبه های امروز نماز جمعه تهران به مجازات در نظر گرفته اسلام برای محاربین پرداخته و گفت : اصولا از دیدگاه اسلام گناهکار و مجرم بودن به عنوان یک مریضی شناخته شده و برای معالجه مریض هم قبل از این که با تنبیه و فشار بخواهیم کار را اصلاح کنیم سراغ مداوا می رویم و اگر جرم مرض است که هست قبل از معالجه مسئله بهداشت مطرح است و در اسلام همچنین است یعنی برنامه های خاصی وجود دارد که نگذارند انسان ها آلوده بشوند و دچار گناه بشوند.

وی ادامه داد :  ولی اگر شدند باز دو مرحله است یکی معالجه و دیگری متوسل شدن به حذف که اگر بخواهیم درجه بندی کنیم شاید 95 درصد از جرائم اسلام می خواهد با بهداشت روحی و تربیت اصلاح کند و نگذارد انسان ها مبتلا شوند آن 5 درصد را که مبتلا می شوند حتما 4 درصد آن ها باید با روش های نرم و ملایم و نصیحت و موعظه اصلاح بشوند و یک درصد باقی مانده روش تربیتشان شکل دیگری دارد که امروز ما با آن یک درصد بیشتر مواجهیم .

اسلام پخش و نگهداری کتاب های مضله را حرام می داند

هاشمی گفت : حتی روش های پیشگیری در اسلام آن قدر قوی است که در مسائل تربیتی حاضر نیست به سبک دمکراسی غرب اول میدان را برای تبلیغات گمراه کننده بازبگذارد و اجازه بدهد که مردم در لجنزار غوطه ور بشوند بعد وسیله اصلاح بسازد و حاضر نیست در کنار مراکز اصلاح خودش مراکز فساد را بپذیرد دنیای غرب هم مثل هر انسان دیگری به فکر اصلاح هستند اما محیط را باز گذاشته اند و مراکز فساد و تباهی در کنار مراکز اصلاح و تربیت انسان ها را دائما آلوده می کنند و نقش تربیت صحیح را کم می کنند.

وی ادامه داد : اسلام حتی با این روش هم مخالف است و اصلا اجازه کانون فساد را نمی دهد حتی در تبلیغات اجازه پخش اوراق و کتب مضله را نمی دهد و نمی گوید بگذارید که بچه کتاب گمراه کننده را بخواند بعد آن را از مغزش بیرون بیاورید ، کتاب گمراه کننده خرید و فروشش و حتی نگهداریش هم حرام است ، با همه این محافظت ها باز طبیعی است که شیطان جن و انس نمی گذارد که همه انسان ها پاک باشند آلودگی هم هست.

ما بحمد الله دستمان در برخورد با مجرمین و مفسدین باز است

خطیب جمعه تهران همچنین گفت : همان طور که می دانید اسلام قوانین کیفری بسیار قاطع و روشنی دارد ما قصاص داریم و حدود مختلف داریم که از اعدام و سنگسار و به دار کشیدن و قطع دست و پا و شلاق و تعزیرها و انواع کوچکتری و دیه ها و جریمه های مالی در درجه های مختلف برای جرائم مختلف به طور مشخص بسیارش در قرآن و قسمتی از آن در سنت و به طور کلی فقه ما و فتوای علمای ما مشخص شده است که بحمدالله ما از این جهت در برخورد با مجرم و فساد دستمان خیلی باز می باشد.

هاشمی گفت : قرآن در مورد حفظ حدود و حقوق جامعه و فرد و اجرای حدود خیلی اصرار دارد بروید با این فهرست هایی که برای قرآن نوشته شده مثل المعجم و المفهرس و یا چیزهای دیگر بخوانید و ببینید که اسلام چقدر و قرآن تا چه اندازه تکیه دارد که حدود الهی را اجرا کنیم .

وی ادامه داد : 14 آیه با همین تعبیر که مجبور می کند و دستور می دهد و می گوید که اگر حدود خدا را مراعات نکنید ظالم هستید کافرید مغبونید بدبختید و با تعبیرهای مختلف نزدیک به حدود خدا نشوید ، دستبرد به حدود خدا نزنید حدود الله را مراعات کنید ...

هاشمی: کیفر کسانی که سرجنگ با خدا و پیامبر پیدا می کنند و تلاش می کنند برای ایجاد فساد در جامعه برای این که نظم جامعه را به هم بزنند و جامعه را فاسد بکنند و باعث بی نظمی و ناامنی بشوند این ها کیفرشان چیست ؟چهار چیز است یکی این که کشته بشوند ، دوم این که به دار کشیده بشوند سوم این که دست و پایشان قطع بشود.......
قصاص مایه حیات جامعه است

هاشمی در مورد قصاص نیز گفت : آیه لکم فی القصاص حیات یا اولی الالباب یعنی اگر کسی شما را کشت ولی دم قاتل را بکشد آدم کشی را در این جا قرآن می گوید مایه حیات است یعنی بکشید تا زنده شوید .  در واقع قتل ، قتل را در جامعه کم می کند و علاوه بر این زنده می کند جامعه را ، قتل به حق قصاص به جا و رو ندادن به قاتل باعث حیات جامعه هست.

با محاربین چگونه باید برخورد کرد؟!

هاشمی با اشاره به آیه « إنما جزاء الذین یحاربون الله ورسوله ...» گفت : انما که اول آیه آمده از آن کلمات تاکید خیلی قوی قرآن است یعنی حتما یقینا چیزی غیر از این نیست و راه همین است همه از یک کلمه در می آید ، می گوید کیفر کسانی که سرجنگ با خدا و پیامبر پیدا می کنند و تلاش می کنند برای ایجاد فساد در جامعه برای این که نظم جامعه را به هم بزنند و جامعه را فاسد بکنند و باعث بی نظمی و ناامنی بشوند این ها کیفرشان چیست ؟چهار چیز است یکی این که کشته بشوند ، دوم این که به دار کشیده بشوند سوم این که دست و پایشان قطع بشود دست چپ و پای راست و یا دست راست و پای چپ متفاوت نه یک جور و چهارم این که این ها از جامعه دور بشوند و تعبیر قرآن این است که از زمین دور شوند یا با تبعید است منتهی فقها می گویند طوری باشد که با مردم تماس نداشته باشند و حتی ازدواج کردن با آن ها حرام است همین طور معاشرت کردن و رفت و آمد کردن و طوری باشد که رابطه آن ها با جامعه قطع شود و یا این که زندان و حبس و چیزی رابطه آن ها را قطع بکنند.

هاشمی در ادامه با محارب خواندن کسانی که با تشکیل گروه قصد مقابله با نظام قانونی کشور را دارند گفت : افرادی که با اسلحه مردم را می ترسانند محارب هستند. امروز اگر این افراد را اعدام نکنیم سه سال دیگر باید به جای هزار نفر صدهزار نفر را باید اعدام کنیم .

این غربی های نامرد ...

وی ادامه داد : از لحاظ اسلام اسلام این چهار راه را دارد محارب حکمش همین است و به نظر می رسد که بهترین روشی است که اسلام انتخاب کرده هیچ چیز بهتر از این نمی شود غربی ها حالا سر و صدا در آورده اند که خشن است زور است آدمکشی است حمام خون است و از این حرف ها ولی این غربی های نامرد همین دیروز در لبنان بمبی که اسرائیل گذاشته بود مقابل دفتر الفتح و بیش از 100 نفر کشته شده و 300 نفر آدم مجروح شده درباره این بمب که اسرائیل گذاشته نمی گویند که این خشن است نمی گویند حمام خون است !

خون بیگناهان از چنگال آمریکا این شیطان ملعون بزرگ می چکد

وی در ادامه آمریکا را شیطان ملعون بزرگ خواند و گفت : آمریکا شیطان ملعون بزرگ که ما این اواخر شواهد جنایاتش در کره و ویتنام بودیم که در ویتنام دهها سال اول فرانسه و بعد آمریکا یک کشوری و یک مردمی را له کردند و صدها هزار آدم کشتند آن ها به ما می گویند این ها جنون خونریزی دارند خاک بر سر آدم دروغ گوی بی وجدان ، ...مسئول همه این جنایات در منطقه آمریکا و انگلیس و فلان است و خون بشریت دائما از چنگال و دندانشان می چکد و یک اعدام به حقی را می بینند و ما را به خشونت متهم می کنند.(2)

امروز 33 سال از حمله منافقین به منزل مهدی کروبی می گذرد ، سوال این جا است که چرا کار به جایی رسیده است که دشمنی منافقین با کروبی به دوستی و محبتی غیرقابل توصیف رسیده است؟چرا کسانی که در روز 10 مهر 1360 به منزل کروبی حمله کردند امروز حاضرند از وی در برابر اعتراضات مردم دفاع و محافظت کنند؟!
حمله منافقین به منزل کروبی

ساعت هشت شب تنی چند از اعضای سازمان منافقین از فاصله دور منزل مسکونی مهدی کروبی سرپرست بنیاد شهید را به رگبار بستند .  مقاومت محافظین منزل و آتش متقابل مامورین شهربانی مستقر در منطقه منافقین را مجبور به فرار کرد. در این درگیری هیچ گونه تلفاتی به بار نیامد.(3)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 11 مهر 1360 ، صفحه 2

2- جمهوری اسلامی ، 11 مهر 1360 ، صفحه 11 و 12، سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال 1360 را از چند منظر و با توجه به مواضع جدید وی می توان به بررسی و تحلیل نشست . 1- هاشمی به درستی در سال 1360 معتقد بود که اسلام اجازه نمی دهد مراکز فساد و فحشا در کنار مراکز اصلاح و تربیت دایر باشد ، هاشمی به درستی معتقد بود که اسلام مطالعه و نگهداری کتب ضاله را حرام می داند ولی همو امروز معتقد است که نباید جلوی انتشار اخبار ، کتاب ها هر چند ضاله را گرفت چرا که اولا نمی شود وثانیا شایسته و صحیح نیست که جلوی انتشار آزاد اخبار و اطلاعات را گرفت . وی در یکی از دیدار های خود با نخبگان استان کرمانشاه می گوید : هیچ کس نمی تواند به آزادی های مشروع و پسندیده مردم تعرض کند و با سانسور واقعیات جلوی آگاهی مردم بایستاد . و یا در در دیدار جمعی از اعضای انجمن دفاع از آزادی مطبوعات می گوید :« کسانی که از بیان حقایق می‌ترسند، از سانسور در رسانه‌های استفاده می‌کنند.»  این اظهارات درست در نقطه مقابل بیانات سال 1360 هاشمی قرار دارد و او باید به این سوال پاسخ دهد که چگونه با آن مواضع و عملکرد امروز مدعی مبارزه با سانسور شده و فریاد آزادی سر می دهد.2- هاشمی در بخش اعظم خطبه های خود از مجازات ضد انقلاب و محاربین که علیه نظام اسلامی به خیابان ها ریخته و اسلحه به دست گرفته اند سخن می گوید . او حکم اسلام را به درستی بیان می کند که نمی توان به چنین افرادی که با نظام اسلامی سر جنگ دارند رحم کرد و اگر امروز به آنان رحم کنیم فردا پشیمان خواهیم شد و سوال این که آیا او در سال 88 و در خطبه های معروف خود نیز در برابر فتنه گران چنین مواضعی اتخاذ کرد ؟ کسانی که مردم را به قیام علیه جمهوری اسلامی دعوت کرده بودند و شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه ، نه غره ، نه لبنان و صدها شعار ضد ملی و دینی در حمایت از آنان سر داده می شد و ...مورد حمایت هاشمی قرار گرفتند و تا به امروز هاشمی از موضع گیری صریح علیه آنان اجتناب کرده است . سخنان آن روز هاشمی را بپذیریم یا موضع گیری امروز او را باور کنیم ؟! 3- هاشمی آمریکا را در خطبه های نماز جمعه 10 مهر 1360 شیطان ملعون بزرگ می خواند که خون بیگناهان از چنگالش روان است و امروز طلایه دار رابطه با آن شیطان ملعون بزرگ است ! به راستی در طول این سه دهه چه اتفاقاتی افتاده است که مواضع هاشمی چنین زیر و زبر شده است؟ اگر هاشمی به استناد مبارزات و مواضع دهه 60 خود امروز دم از انقلاب می زند چه رابطه ای میان آن رویکرد و آن مواضع با سخنان و مواضع امروز وجود دارد و اصلا چگونه می توان با پرچم آن روز امروز سخن گفت و دم از انقلاب زد ؟! سوالاتی که در باره بسیاری از شخصیت ها می توان پرسید کسانی که امروزشان با دیروز 180 درجه تفاوت دارد ولی با پرچم دیروز وارد میدان شده و به سوی مناصب و کرسی های قدرت خیز برداشته اند ...به راستی باید کدام را باور کرد ؟ مواضع و گفته های دهه 60 و یا افعال و گفتار امروز ؟!

3- اطلاعات ، 11 مهر 1360 ، صفحه 2، امروز 33 سال از حمله منافقین به منزل مهدی کروبی می گذرد ، سوال این جا است که چرا کار به جایی رسیده است که دشمنی منافقین با کروبی به دوستی و محبتی غیرقابل توصیف رسیده است؟چرا کسانی که در روز 10 مهر 1360 به منزل کروبی حمله کردند امروز حاضرند از وی در برابر اعتراضات مردم دفاع و محافظت کنند؟! در اوج فتنه 88 سران گروهک تروریستی منافقین در پیامی خواستار حفاظت از جان سران فتنه یعنی کروبی و موسوی می شوند همان ها که در سال 60 می خواستند کروبی را ترور و به شهادتش برسانند.

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

نظر شما