شناسهٔ خبر: 15687637 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قاچاق پرنده های زینتی و جانوران

روزنامه محلی سیستان و بلوچستان در شماره 19370 مورخ 14مهر 95مطلبی با عنوان 'قاچاق پرنده های زینتی و جانوران' منتشر کرده است.

صاحب‌خبر -

دراین مطلب آمده است: قاچاق پرندگان و جانوران منطقه سیستان و بلوچستان با داشتن زیستگاه های متنوع و هم مرز بودن با دو کشور افغانستان و پاکستان، از جمله مشکلاتی به شمار می رود که سال هاست این استان با آن مواجه است.
در این میان قاچاق پرندگان حجم بیشتری را به خود اختصاص می دهد. به طوری که در خبرها معمولا اخباری مربوط به قاچاق انواع پرندگان به سیستان و بلوچستان مشاهده می شود که اغلب آن ها پرندگان زینتی از نوع مینا، کاسکو، قناری و ... است.
قاچاق پرندگان و گونه های جانوری از پاکستان به استان
مدیرکل حفاظت محیط زیست در این باره به خبرنگار ما می گوید: ایران جزو کنوانسیون های بین المللی محیط زیست از جمله کنوانسیون منع تجارت و خرید و فروش گونه های نادر جانوری در سراسر دنیا (CITES) است که بر این اساس وظایفی بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای جلوگیری از خرید و فروش گونه های نادر حیات وحش است.
«سعید محمودی» می افزاید: همسایگی ایران با پاکستان شرایط ویژه ای را برای کشور ما ایجاد کرده است و کالاهای قاچاق زیادی از پاکستان وارد خاک ما می شود. علاوه بر کالاهای قاچاق می توان به قاچاق پرندگان اشاره کرد که سالانه تعداد زیادی پرنده زینتی از مرز پاکستان وارد کشور ما می شود.
وی ادامه می دهد: علاوه بر پرندگان زینتی گونه های جانوری و پستانداران مختلف نظیر شیر و گرگ هم از طریق مرز پاکستان وارد استان می شود. بیشتر گونه های جانوری و پرندگان زینتی از پاکستان وارد کشور می شود، اما در مواردی هم از مرکز کشور به سمت پاکستان منتقل می شود.
وی بیان می کند: فعالیت های امسال یگان حفاظت محیط زیست باعث شد 4 هزار پرنده زینتی کشف و ضبط شود و متخلفانی که قصد داشتند این پرندگان را وارد کشور کنند، شناسایی و دستگیر شدند. این پرندگان شامل انواع مینا، کاسکو، قناری و فنچ و ... است.
قاچاق گونه های پرنده و جانوری
مدیرکل حفاظت محیط زیست به برخی از پرونده های کشف و ضبط پرندگان اشاره می کند و می گوید: در مرداد ماه امسال 150 قطعه کبک از متخلفان کشف و ضبط شد. این پرندگان در یک برنامه نامحسوس مراقبتی در گذرگاه های استان و پس از دیده بانی های طولانی مدت در منطقه نصرت آباد کشف و ضبط و در این رابطه یک نفر دستگیر شد که قصد داشت این پرندگان را از استان های مرکزی به سمت مرز ببرد و از کشور خارج کند.
وی ادامه می دهد: در تیر ماه امسال نیز محموله 400 قطعه ای پرنده مینا در زابل کشف و ضبط شد. همچنین 4 محموله غیرمجاز پرندگان که شامل 270 قطعه پرنده بود در این ماه کشف شد که همگی آن ها از نوع مینا بود. در این رابطه هم 4 متخلف دستگیر شدند. در خرداد ماه امسال نیز محموله 200 قطعه ای پرنده مینا در نصرت آباد کشف و ضبط شد و دو نفر متخلف نیز در این رابطه دستگیر شدند.
وی اظهار می کند: اردیبهشت ماه هم دو محموله بزرگ غیرمجاز پرندگان به تعداد 490 قطعه در زاهدان و زهک توسط یگان حفاظت کشف و ضبط شد. در محموله کشف شده در زاهدان 320 قطعه پرنده از نوع مینا و در محموله کشف شده در زهک 170 قطعه پرنده از نوع پرنده مینا کشف و متخلف این پرونده دستگیر شد. همچنین در محموله غیرمجاز دیگری 80 قطعه پرنده مینا توسط یگان حفاظت محیط زیست زاهدان کشف و ضبط شد.
وی عنوان می کند: فروردین ماه هم 43 قطعه پرنده از انواع طوطی، طاووس و.... از متخلفان محیط زیستی کشف و ضبط شد و در این زمینه نیز 7 متخلف دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.
وی تصریح می کند: علاوه بر پرونده های مربوط به کشف و ضبط پرندگان، برخی گونه های جانوری نیز در 6 ماه اول امسال کشف شد که از جمله می توان به کشف یک قلاده شیر نابالغ در سراوان، 4 قطعه سنجاب زنده از متخلفان، 2 قلاده توله گرگ در خاش و یک قلاده توله شیر در زاهدان اشاره کرد.
انجام بیشترین قاچاق پرندگان و حیوانات از مرز میرجاوه
محمودی می گوید: همه گونه های پرندگان که از پاکستان وارد سیستان و بلوچستان می شود از استان ما به مناطق دیگر کشور از جمله شمال فرستاده می شود. این پرندگان ممکن است بیمار باشد و با رها شدن در طبیعت کشور به گونه های بومی آسیب برساند و با ایجاد رقابت در بین گونه ها مشکلاتی را به وجود آورند.
وی اظهار می کند: باید همه استان های مرزی با تمام وجود با ورود قاچاق گونه های جانوری و پرندگان به داخل کشور برخورد کنند. این پرندگان نباید در طبیعت رها شوند و اغلب پس از کشف و ضبط به مراکز قرنطینه ای و نگهداری و باغ وحش ها که درخواست داده اند، فرستاده می شوند.
وی تصریح می کند: پرندگان قاچاق بیشتر از طریق مرز میرجاوه از پاکستان وارد استان می شود، با توجه به این که طبق کنوانسیون منع تجارت بین المللی گونه های جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض و نابودی (CITES)، واردات و صادرات گونه های حیات وحش باید با مجوز کشورهای مبدا و مقصد باشد، در صورت کشف محموله های جانوری و پرندگان فاقد مجوزهای لازم با متخلفان برخورد قانونی می شود. بر اساس قوانین شکار و صید و قاچاق گونه های حیات وحش، کسانی که بدون اخذ مجوز مبادرت به ورود و خروج و تجارت غیرقانونی جانوران وحشی کنند، مشمول مجازات و جریمه نقدی خواهند شد.
وی به نقش همیاران محیط زیست در شناسایی محموله های غیرمجاز و محل های نگهداری پرندگان اشاره می کند و می گوید: شبکه همیاران محیط زیست در شناسایی متخلفان و اطلاع از محل های نگهداری گونه های جانوری و پرندگان نقش مهمی داشته است. به طوری که بسیاری از متخلفان با گزارش ها و اطلاع رسانی همیاران محیط زیست و رصد نیروهای یگان شناسایی شده اند. برخی از محموله های پرندگان هم با همکاری همیاران شناسایی شده است. هم استانی ها در صورتی که با موارد مشکوک مواجه شدند، می توانند به اداره کل حفاظت محیط زیست یا ادارات شهرستانی اطلاع دهند تا یگان حفاظت موضوع را پیگیری کند.
8006/6081**دریافت کننده: نرگس تیموری** انتشار دهنده: حیدر سرایانی

انتهای پیام /*

نظر شما