شناسهٔ خبر: 15485849 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

نویسنده اردنی متهم به توهین به اسلام به ضرب گلوله کشته شد

ترور پیش از محاکمه

صاحب‌خبر -

«ناهض حتر»، نویسنده سرشناس اردنی، مقابل ساختمان دادگاهی در امان به ضرب گلوله کشته شد. او قرار بود روز گذشته به اتهام توهین به اسلام به خاطر انتشار کاریکاتوری در صفحه فیس‌بوکش محاکمه شود. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای‌نیوز عربی، ناهض حتر، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اردنی که طرفدار دولت سوریه محسوب می‌شود و مخالفان زیادی در اردن داشت، دو هفته بعد از آزادی از زندان با قرار وثیقه مالی در پی انتشار کاریکاتوری که اهانت به ذات الهی قلمداد شده بود، مقابل دادگستری امان هدف سه گلوله از سوی فردی مهاجم قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان جان باخت.
شاهدان عینی نیز به خبرگزاری فرانسه گفتند: فرد مسلح ناشناسی به سوی حتر در برابر کاخ دادگستری در منطقه «عبدلی» در وسط امان شلیک کرد. او پیش‌تر نیز ترور شده بود اما تاکنون جان سالم به در برده بود. پلیس می‌گوید توانسته فرد مهاجم را دستگیر کند اما هنوز از انگیزه ضارب اطلاعی در دست نیست.
دادستان کل امان اتهامات این نویسنده چپ‌گرا را «اهانت به عقاید دینی» و «برانگیختن اختلافات مذهبی» اعلام و انتشار اخبار در این پرونده را ممنوع کرده بود، این در حالی است که حتر در آن زمان این اتهامات را رد کرد و خود را بی‌گناه دانست. او می‌گفت این کاریکاتور تروریست‌ها را به تمسخر گرفته و تصور آنها از خداوند و بهشت را نشان می‌دهد و این اهانت به ذات الهی نیست بلکه خداوند از مفهوم الوهیتی که داعشی‌ها ترویج می‌کنند، به‌دور است.
او قبل از اینکه صفحه شخصی خود را ببندد، به کسانی که از دست او عصبانی بودند گفته بود: افراد درک نمی‌کنند این تمسخر تروریست‌هاست و ذات الهی منزه از تخیلات تروریست‌هاست و آنها یعنی منتقدان از نظر من محترم هستند. او افزوده بود: داعشی‌ها فکر بیماری دارند. آنها از این تصویر برای تسویه‌حساب‌های سیاسی استفاده می‌کنند که هیچ ارتباطی به آنچه آنها ادعا می‌کنند، ندارد.
پس از این ترور، محمد مؤمنی، وزیر مشاور در امور اطلاع‌رسانی و سخنگوی رسمی دولت اردن، جنایت صورت‌گرفته علیه روزنامه‌نگار برجسته اردنی را محکوم کرد. محمد مؤمنی به خبرگزاری «بترا» گفت: ما به دستگاه قضائی اردن و سیستم‌های عالی امنیتی آن در مؤاخذه عامل این جنایت و پیگیری مسئله اعتماد داریم. کسی که دست به این جنایت زده قصاص عادلانه خواهد شد تا عبرتی برای کسانی باشد که فکر چنین جنایتی را در سر دارند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما