شناسهٔ خبر: 15417914 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

پیشنهاد مطالعه برای تعطیلات آخر هفته

صلواتی: «ما ایرانیان» فراستخواه و «بیولوژی نص» قائمی‌نیا را بخوانید

عبدالله صلواتی، مدرس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی دو کتاب «ما ایرانیان» و «بیولوژی نص: نشانه شناسی و تفسیر قرآن» را برای مطالعه ایام پایانی هفته پیشنهاد کرد.

صاحب‌خبر -
 
عبدالله صلواتی، مدرس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «ما ایرانیان» نوشته مقصود فراستخواه را برای مطالعه ایام پایانی هفته پیشنهاد کرد و گفت: آنچه که مطالعه این کتاب را برای مخاطب جذاب می‌کند این است که نویسنده در این کتاب مساله داشته و همچنین تحلیل‌های آن از عمق خوبی برخوردار است.

وی ادامه داد: مباحث کتاب در مقایسه با سایر آثاری که در این حوزه منتشر شده، به روز‌تر است و می‌تواند برای مخاطب مفید باشد.

کارشناس مجری برنامه زاویه شبکه چهار سیما، همچنین با بیان اینکه مطالعه کتاب «بیولوژی نص: نشانه‌شناسی و تفسیر قرآن» نوشته علیرضا قائمی‌نیا نیز می‌تواند فوق‌العاده برای مخاطبان جذاب باشد، گفت: مولف در این کتاب با تئوری‌ها و نشانه‌شناسی‌های جدید به سراغ تفسیر قرآن رفته و البته اساس کار خود را تفسیر المیزان قرار داده است. قائمی‌نیا تلاش کرده مدل‌های تفسیری شناسایی کند و از سوی دیگر بر اساس مدل‌های جدید تفاسیر را نقد و بررسی کند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه ما به مدل معتدل و موجهی برای روش‌شناسی در تفسیر سیستمی فکر نمی‌کنیم افزود: یکی از مفسرانی که در تفسیر سیستمی نگاه کرده است علامه طباطبایی در تفسیر المیزان است. او در مقدمه کتاب «المیزان» آیه‌های تفسیری را بیان کرده و سعی کرده در تفسیرش هم وفادار به آن باشد.

این پژوهشگر فلسفه تاکید کرد: این در حالی است که شما در تفاسیر دیگر باید خودتان به دنبال اصول تفسیر باشد و این موجب تناقض و تعارض در متون تفاسیری می‌شود به گونه‌ای که پژوهشگر باید بر اساس یک مدل نظری را بپذیرد و بر اساس مدل دیگری آن را رد کند. در نهایت این فرایند آشفتگی‌های روشی به وجود می‌آید.

صلواتی در پایان با بیان اینکه کتاب «بیولوژی نص: نشانه شناسی و تفسیر قرآن» اثر به روز و متنوعی در استفاده از منابع مختلف است، گفت: مولف در این اثر سعی کرده تا نگاهی به منابع قدیمی داشته باشد و از سوی دیگر از منابع متفکران جدید در تفسیر و هرمنوتیک هم استفاده کند.

نظر شما