شناسهٔ خبر: 15164657 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شجره خبيثه ملعونه آل‌سعود لیاقت اداره حج را ندارد

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار خانواده‌هاي شهداي منا و مسجدالحرام، کوتاهي و بي‌کفايتي آل‌سعود در اين حادثه را، اثبات مجدد بي‌لياقتي اين شجره خبيثه‌ ملعونه در تصدي و اداره حرمين شريفين خواندند...

صاحب‌خبر -
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار خانواده‌هاي شهداي منا و مسجدالحرام، کوتاهي و بي‌کفايتي آل‌سعود در اين حادثه را، اثبات مجدد بي‌لياقتي اين شجره خبيثه‌ ملعونه در تصدي و اداره حرمين شريفين خواندند و تأکيد کردند: اگر راست مي‌گويند و در حادثه بي‌تقصيرند، بگذارند يک هيئت حقيقت ياب اسلامي- بين‌المللي، واقعيات مسئله را از نزديک بررسي و روشن کند.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، ديدار با خانواده‌هاي شهيدان منا و مسجدالحرام را يادآور حوادث دردناک سال گذشته دانستند و افزودند: حادثه منا و جان باختن حاجيان ايراني در حال عبادت و با لبان تشنه و در زير آفتاب سوزان، حادثه‌اي عميقاً غم‌انگيز و فراموش‌نشدني است، البته اين حادثه ابعاد گوناگون و روشنگري از لحاظ سياسي، اجتماعي، اخلاقي و ديني دارد که اين ابعاد نبايد فراموش شوند.
  
انتقاد از سکوت کشورهاي اسلامي در قبال فاجعه منا
رهبر انقلاب اسلامي گفتند: سال گذشته، مواجه شدن خانواده‌ها با خبر درگذشت عزيزان‌شان و بازگشت جنازه‌هاي آنان بسيار سخت و دشوار بود، اما در مقابل اين مصيبت، توجه به اين واقعيت که آن عزيزان همچون شهدا در سايه مغفرت، رحمت و نعمت الهي هستند مي‌تواند مايه تسلي و آرامش باشد.
حضرت‌آيت الله خامنه‌اي سپس با اشاره به شهادت حدود 7 هزار تن از زائران خانه خدا در حادثه منا اين انتقاد جدي را مطرح کردند که چرا کشورها و دولت‌ها به اين حادثه سنگين و تأثربار، عکس‌العملي نشان ندادند؟ ايشان، سکوت دولت‌ها و حتي علما، فعالان سياسي، روشنفکران و نخبگان جهان اسلام در قبال شهادت 7 هزار زائر بي‌گناه را، «بلاي بزرگ امت اسلامي» خواندند و افزودند: حساس نبودن در قبال مسائلي نظير حادثه سخت و جانکاه منا، مصيبت واقعي جهان اسلام است.
  
حکام سعودي لايق اداره حرمين شريفين نيستند
رهبر انقلاب، خودداري حکام سعودي از يک عذرخواهي زباني را اوج وقاحت و بي‌شرمي آنان برشمردند و افزودند: حتي اگر تعمدي در کار نبوده باشد، اين همه بي‌تدبيري و بي‌کفايتي براي يک مجموعه حاکميتي و سياسي، جرم محسوب مي‌شود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، سخنان خود را در جمع خانواده‌هاي داغدار شهداي منا با طرح يک سؤال مهم ادامه دادند: وقتي يک رژيم، حتي از اداره مهمانان خدا که براي او درآمدزا نيز هستند عاجز مي‌ماند، چه تضميني وجود دارد که در اوقات مشابه، حوادث مشابه منا روي ندهد؟
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: ملت ايران شجاعانه در مقابل جهالت و گمراهي آل‌سعود ايستاده و مواضع قرآني و بر حق خود را، با افتخار و صريح بيان مي‌کند و ملت‌ها و کشورهاي ديگر نيز بايد شجاعانه، گريبان سعودي‌ها را بگيرند. ايشان خاطرنشان کردند: بي‌کفايتي سعودي‌ها و ناامني تحميل شده از سوي آنان بر حجاج خانه خدا، حقيقتاً نشان داد اين حکومت، لايق اداره حرمين شريفين نيست که اين واقعيت بايد در جهان اسلام ترويج شود و جا بيفتد.
 
انتقاد از سکوت مرگبار مدعيان حقوق بشر
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، بعد ديگر حادثه منا را سکوت مرگبار مدعيان حقوق بشر دانستند. رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به جنجال سياسي - تبليغاتي سازمان‌هاي مدعي دفاع از حقوق بشر در قبال اجراي احکام قضايي در برخي کشورها افزودند: سکوت محض در قبال کوتاهي يک حکومت در اداي وظايفش و جان باختن 7 هزار انسان مظلوم و بي‌گناه، هويت دروغين مدعيان جهاني حقوق بشر را آشکار کرد و کساني که به مجامع و سازمان‌هاي بين‌المللي اميد بسته‌اند، بايد از اين واقعيت تلخ درس بگيرند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، تشکيل يک هيئت حقيقت‌ياب را از جمله کارهاي واجب و ضروري کشورهاي اسلامي و مدعيان حقوق بشر خواندند و افزودند: با وجود گذشت يک سال از آن حادثه غمبار، بررسي اسناد ديداري، شنيداري و مکتوب، حقايق ماجرا را تا حدود زيادي روشن خواهد کرد. ايشان با تأکيد به مسئولان کشور براي پيگيري جدي تشکيل هيئت حقيقت‌ياب افزودند: آل‌سعود اگر به ادعاي بي‌تقصيري خود در حادثه منا مطمئن است، دهان‌ها را با پول نبندد و بگذارد هيئت حقيقت‌ياب، مسئله را از نزديک دنبال کند.
  
حاميان رژيم سعودي، شريک جرم آنان در فاجعه منا
رهبر انقلاب در بخش ديگري از سخنانشان حاميان رژيم سعودي را شريک جنايات اين رژيم در فاجعه منا خواندند و افزودند: رژيم بي‌شرم سعودي به پشتوانه همراهي امريکا، وقيحانه در مقابل مسلمانان ايستاده و در يمن، سوريه، عراق و بحرين خونريزي مي‌کند، بنابراين امريکا و ديگر حاميان رياض در جرم و جنايات سعودي‌ها شريکند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تلاش دستگاه‌هاي تبليغاتي وابسته براي القاي جنايت منا به عنوان نمونه‌اي از اختلاف و درگيري «شيعه و سني» يا «عرب و غيرعرب» افزودند: حاميان تبليغاتي حکام سعودي در حالي اين دروغ محض را تکرار مي‌کنند که اکثر 7 هزار شهيد منا، از جمله تعداد زيادي از شهداي ايراني، اهل سنت هستند. ايشان افزودند: آل‌سعود و تروريست‌هاي جلاد ساخته و پرداخته دست آنان در يمن و سوريه و عراق، مردم عرب را به خاک و خون مي‌کشند، بنابراين برخلاف تبليغات خباثت‌آلود غربي‌ها، سعودي‌ها حامي مردم عرب نيز نيستند و ماجراي منا ربطي به درگيري ساختگي و رسانه‌اي عرب و غيرعرب ندارد. رهبر انقلاب تأکيد کردند: واقعيت ماجرا اين است که سعودي‌هاي منفور، يک گروه در درون جهان اسلام هستند که برخي از آنها دانسته و برخي نادانسته به دشمني با مسلمانان مشغولند و جهان اسلام بايد با ايستادگي در مقابل آنان، از اربابان سعودي‌ها يعني امريکا و انگليس خبيث اعلام برائت و بيزاري کند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پايان سخنانشان دستگاه‌هاي مختلف از جمله وزارت امور خارجه، بعثه، سازمان حج و بنياد شهيد را به اداي کامل و پيگيري جدي وظايف خود در قبال حادثه عظيم منا فراخواندند.
  
نمي‌گذاريم حادثه منا به فراموشي سپرده شود
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسکر، نماينده ولي‌فقيه در امور حج و زيارت با تسليت شهادت شهداي ۱۷ شهريور ۱۳۵۷، جمعه خونين مکه در سال ۱۳۶۶ و شهداي سال گذشته حج گفت: دو فاجعه بزرگ منا و مسجدالحرام شيريني حج را به تلخي تبديل و مردم و خانواده‌هاي بسياري را داغدار کرد. قاضي عسکر با اشاره به کارشکني سعودي‌ها در تشکيل کميته حقيقت‌ياب افزود: بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج با ثبت و ضبط اظهارات شاهدان فاجعه و با همکاري حقوقدانان، راه‌هاي پيگيري حادثه را از طريق مجامع حقوقي بين‌المللي شناسايي کرده و نخواهند گذاشت حادثه منا به فراموشي سپرده شود. همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين شهيدي محلاتي، نماينده ولي‌فقيه و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران، گزارشي از اقدامات و فعاليت‌هاي ستاد بزرگداشت حادثه منا و مسجدالحرام بيان کرد و گفت: فاجعه غمبار منا در اثر سوءمديريت و بي‌کفايتي آل‌سعود اتفاق افتاد.

نظر شما