شناسهٔ خبر: 14983078 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

رئیس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی:

نمی توانیم بگوییم در ایران تکثر رسانه ای وجود ندارد

سیناپرس: رئیس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با وضعیت تکثر رسانه ای در کشور گفت: تکثر و تنوع بحثی است که بیشتر در حوزه نگاه به مسائل سیاسی و محتوایی رسانه های مختلف مطرح می شود و نه خود رسانه ها.

صاحب‌خبر -

دکتر سید وحید عقیلی افزود: تکثر یا تنوع مفهومی است در رابطه محتوای رسانه ها و اینکه نگاهشان تک بعدی نبوده و نگاه از بالا به پایین هم نداشته باشند. رسانه ها نباید اینگونه تصور کنند که تنها خط مشی های آنها درست است بلکه باید قبول کنند که دیگران هم حرف و نظر دارند و دیگران هم محلی از اعراب هستند.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر، تکثر به معنای چندگونه پذیری است. به این معنا که جامعه بپذیرد انواع و گونه های دیگری از تفکر هم وجود دارد.

عقیلی تصریح کرد: در صدا و سیما حدود 30 شبکه وجود دارد، این به معنای تعدد است که قابل قبول است، اما تکثری وجود ندارد به این معنا که دیدگاهی که از سوی صدا و سیما در همه شبکه ها ارائه می شود یکی است. بنابراین، این سازمان کمترین میزان تکثر را دارد، به بیان دیگر، دید صدا و سیما در گزینش اخبار، توجه به واقعیت های جامعه یکی است.

این کارشناس ارتباطات عنوان کرد: البته در برخی از روزنامه ها و خبرگزاری ها تکثر وجود دارد و اصل چندگونه پذیری را قبول دارند. بنابراین نمی توانیم با قاطعیت بگوییم که در ایران تکثر رسانه ای وجود ندارد.

در برخی از روزنامه ها و خبرگزاری ها تکثر وجود دارد و اصل چندگونه پذیری را قبول دارند. بنابراین نمی توانیم با قاطعیت بگوییم که در ایران تکثر رسانه ای وجود ندارد.

تکنولوژی باعث ایجاد تکثر می شود

وی عنوان کرد: بحث دیگر هم نگاه تکنولوژیک به تکثر و تعدد است. به این معنا که در تکنولوژی رسانه و جبرتکنولوژیک، رسانه های جدید هنگامی که وارد جامعه می شوند با خودشان نوعی فرهنگ و باور جدید، اجبار و نوعی عدم قطعیت می آورند که اندیشمندان ارتباطات معتقدند اینها به نوعی جبر است و نمی توان در مقابل آنها ایستاد.

عقیلی اظهار کرد: به عنوان مثال نمی توانیم شبکه های اجتماعی را نپذیریم، آنها علیرغم داشتن جنبه های مثبت و منفی واقعیت دارند، روبه روی ما هستند. معمولا افراد بین 20 تا 50 سال از این شبکه ها استقبال کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: در هر دوره ای در حوزه ارتباطات تکنولوژی جدیدی می آید که افراد و جوامع را آنگونه که دوست دارد مجبور کرده و عادت می دهد. به عنوان مثال افراد را عادت می دهد که کمتر کتاب مطالعه کنند. نوع تکنولوژی جوری می شود که تیراژ روزنامه ها کم می شود.

عقیلی در پایان صحبت هایش گفت: حال این جبرتکنولوژیک باعث ایجاد تکثر می شود، به عبارت دیگر رسانه های مختلفی اعم از کتاب، مجله، اینترنت، گوشی هوشمند، ماهواره، شبکه های رسانه ای و... وجود دارد که اینها دیدگاه های مختلفی را ارائه می کنند.

 

 گفتگو: هانیه حقیقی

نظر شما