شناسهٔ خبر: 14982899 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

در گفت‌و‌‌گو با آنا؛

بیژن مقانلو: من امروز مربی شکست خورده‌ هستم/ مهماندوست را مزدور نمی‌دانم اما او در مورد ایران بی‌معرفتی کرد/ تابع دستورات پولادگر هستم

سرمربی تیم تکواندو گفت: من به عنوان مربی تیم ملی تکواندو باید حاشیه‌های پنهانی که قبل از المپیک شالوده اصلی تیم ما رابهم ریخته‌بود، شناسایی می کردم، اما متاسفانه این غفلت از طرف من صورت گرفت و مسئول شکست تکواندوکاران در المپیک من هستم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، تکواندو ایران در المپیک ریو اولین رشته ای بود که بر روی 2 مدال طلای آن حساب ویژه ای باز کرده بودیم و این حداقل انتظار ما از تیم تکواندو بود. اما فرزان عاشورزاده ملقب به «سونامی» تکواندوی جهان و مهدی خدابخشی «نابودگر» تکواندوی ایران در این رقابت‌ها ضعیف کار کردند و خیلی زود از گردونه کسب مدال خارج شدند.

بیژن مقانلو سرمربی تیم المپیکی تکواندوی مردان ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی آنا درباره علت ناکامی تکواندوکاران گفت: «متاسفانه در رقابت‌های المپیک ما در وهله اول به خودمان باختیم و فکر می‌کنم علت اصلی این باخت توقعات بیش از اندازه از تکواندوکاران بود. البته من به دنبال بهانه نیستم همانطور که دیدید ما در این رقابت‌ها بسیار ضعیف عمل کردیم و آنطور که انتظار می‌رفت ظاهر نشدیم بنابراین مسئولیت این شکست را می پذیرم و از همه مردم ایران عذرخواهی می‌کنم.»

سرمربی تیم ملی با بیان اینکه او نتوانست به خوبی تیم را مدیریت کند، اظهار کرد: «متاسفانه حاشیه‌ها تکواندوکاران را به دردسر انداخت و من به عنوان شخص اول تیم باید این حواشی را شناسایی و‌ آنها را کنترل می کردم. قبل از رقابت‌های المپیک زمانی که هر یک از تکواندوکاران شکست می‌خوردند انتقادهایی از سوی عزیزان دلسوز به ما می شد و عملکرد آنها را بارها مورد نقد قرار می‌دادند، البته من در ابتدا فکر می‌کردم این انتقادها از سر دلسوزی است اما بعد از شکست در المپیک به این نتیجه رسیدم که این انتقادها ار سر دلسوزی نبوده بلکه به دلیل خصومت شخصی افراد این صحبت ها مطرح می شد.»

مقانلو با تاکید بر اینکه این هجمه‌ها بر عملکرد بازیکنان تاثیر گذاشت،‌‌گفت: «‌متاسفانه توقع بیش از اندازه و هجمه‌هایی که قبل از المپیک بر عملکرد بازیکنان می‌شد همه بر روح و روان ورزشکار تاثیر گذاشت و ما نتوانستیم آنطور که انتظار می‌رفت نتیجه بگیرم. من به عنوان مربی تیم باید حاشیه‌های پنهانی که قبل از المپیک شالوده اصلی تیم ما رابهم ریخته‌بود شناسایی می کردم اما متاسفانه این غفلت از طرف من صورت گرفت و من مسئول شکست تکواندوکاران هستم.»

وی در پاسخ به این سوال چه کسانی برای تکواندو‌کاران حاشیه درست کردند، تصریح کرد: «رسانه ها همیشه از تکواندوکاران حمایت کردند اما این حواشی از سوی افرادی که خارج از فدراسیون بود برای ما به وجود آمد. با هر شکست قبل از المپیک نقدهایی فراوانی به ما می شد و توقعات و انتظارات بالا تکواندوکاران را ضعیف کرد به طوری که آنها همیشه ترس از باخت داشتند.»

سرمربی تیم تکواندو با بیان اینکه تکواندو همیشه در المپیک یک مدال کسب کرده است، گفت: «‌اگرچه تیم مردان نتوانست انتظارات را برآورده کند و ضعیف‌تر از همیشه ظاهر شدند اما خدا را شکر که کیمیا علیزاده توانست برای اولین بار به مدال برسد. تکواندوی ایران در المپیک‌های قبل یک مدال کسب کرده بود و امسال هم دوباره همان اتفاق برای تکواندو ایران افتاد.»

مقانلو همچنین در واکنش به نقدها مبنی بر اینکه تکواندوکاران تاکتیک و استراتژی در این رقابت‌ها نداشتند، اظهار کرد:«این طبیعی است وقتی ورزشکار در شرایط روحی و روانی بدی قرار بگیرد باورها و استراتژی‌هایش هم کمرنگ می شود. فرزان عاشورزداه امید اول ما برای کسب مدال طلا بود اما متاسفانه یک لحظه غفلت کرده و بازی را واگذار کرد. برخی از کارشناسان فکر می‌کردند اگر در این شرایط نقد کنند بازیکنان آنها را نمی ببنند در حالی که شکست فرزان و نقدهای پی در پی کارشناسان دلسوز فشار روحی و روانی زیادی به خدابخشی وارد کرد و او نتوانست از همه تکنیک‌هایش استفاده کند. من برای این ناکامی دلیل و توجیه نمی آورم و همانطور که بارها اعلام کردم باز هم می گویم مقصر اصلی این شکست من هستم و المپیک برای من تجربه تلخی شد تا از این به بعد بر روی کارم بیشتر تمرکز کنم و به حواشی توجهی نداشته باشم.»

سرمربی تیم ملی تکواندو با گلایه از اینکه زحمات کادر فنی دیده نشد، عنوان کرد: «ما در این سه سال برای موفقیت تیم تکواندو از دل و جان مایه گذاشتیم و ماحصل آن هم 13 مدال در میادین رسمی بود اما شکست در المپیک تمام این زحمات را به باد داد به طوری که این روزها نقدهای مغرضانه ای علیه ما می شود. همانطور که گفتم کادر فنی مقصر این ناکامی است اما در این چندسال هر زمانی که تکواندوکاران به مدال می‌رسیدند همه کارشناسان می گفتند تکواندوکاران ما پتانسیل بسیار خوبی دارند اما حالا که شکست و ناکامی برای تیم ما رقم خورده است همه می گویند باید کادرفنی پاسخگو باشد. البته ما در این مورد هم غفلت نمی کنیم و پاسخگو این شکست و ناکامی خواهیم بود اما آن چیزی که اهمیت دارد زحمات ما و مدال هایی که در این دو سه سال کسب کردیم هیچ کدام دیده نشد.»

مقانلو همچنین در واکنش به اظهارات پولادگر و مزدور خواندن مهماندوست گفت: «‌رئیس فدراسیون در این چندسال برای تکواندوکاران زحمات زیادی کشید و همه امکانات را در اختیار آنها قرار داد. زمانی که مهدی خدابخشی نتیجه را به حریفش واگذار کرد پولادگر در شرایط روحی و روانی بدی قرار گرفته بود و آن کلمه را به زبان آورد اما بعد از اینکه اوضاع کمی آرامتر شد در مصاحبه‌اش از به کار بردن این کلمه عذرخواهی کرد. متاسفانه این حواشی تنها به تکواندو ضربه می زند و باید از آن جلوگیری کنیم. به هر حال ایرانیان در هر جایگاه و موقعیتی و زیر پرچم هر کشوری باشند از شکست کشورشان ناراحت می‌شوند اما متاسفانه برخی عزیزان که سودای دلسوزی دارند زمانی که تیم ایران شکست خورد به شادی پرداختند و همین موضوع باعث ناراحتی پولادگر شد.»

وی ادامه داد: «‌تیم ملی والیبال با ولاسکو به اوج رسید و همه والیبالی ها از این مربی خاطره خوش دارند اما زمانی که در رقابت های المپیک تیم ایران مغلوب آرژانتین شد ولاسکو به احترام ایران و بازیکنان که مدتی مربی آنها بوده ابراز خوشحالی نکرد. این موضوع طبیعی است که یک مربی از موفقیت شاگردش ابراز خوشحالی می‌کند اما این زمانی است که حریف مقابل هم وطن نباشد. ولاسکو با اینکه ایرانی نبود اما خودش را در آن موقعیت کنترل کرد و برای پیروزی تیمش خوشحالی نکرد. ما هم انتظار داشتیم حداقل مهماندوست پیش‌روی چشمان ما ابراز خوشحالی نمی‌کرد اما متاسفانه او بی‌معرفتی کرد و فیلم خوشحالی‌اش را هم می‌توانید ببینید.»

مقانلو در پاسخ به اینکه آیا شما هم مهماندوست را مزدور می‌دانید، اظهار کرد: «نه من به هیچ عنوان از این لفظ استفاده نمی کنم. همانطور که گفتم پولادگر هم در شرایط خاصی این کلمه را به زبان آورد و بعد از آن هم عذرخواهی کرد. ما تنها انتظار داشتیم که این افراد مقابل چشمان ما ابراز خوشحالی نکنند.»

سرمربی تیم تکواندو همچنین در مورد ادامه همکاری‌اش با فدراسیون تکواندو گفت: «من قراردادم تا بعد از المپیک بود و هم اکنون منتظر تصمیم پولادگر و تابع دستورات او هستم. اگر همچنان تمایل داشته باشد من به عنوان سرباز در خدمت تیم ملی خواهم بود البته این حق را هم برای آنها قائل می‌شوم که دیگر تمایل نداشته باشند با من همکاری کنند. به هر حال من هم اکنون یک مربی شکست خورده هستم و آنها باید تصمیم بگیرند. ما در این سال‌ها که در تیم ملی خدمت کردیم هر آنچه در توانمان بود به کار گرفتیم اما به ما توهین شد و زحمات ما را ندیدند.»

نظر شما