شناسهٔ خبر: 14982342 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهنگ نیوز | لینک خبر

حراج جدایی در فضای مجازی

آمار رو به رشد طلاق در جامعه حاکی از این است که قبح طلاق هر روز در کشورمان کاهش پیدا می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش فرهنگ نیوز، مسائل زیادی در کاهش قبح طلاق نقش دارد، اما در این بین می‌توان به نقش پررنگ فضای مجازی و تبلیغاتی که از سوی برخی افراد ناآگاه منتشر می‌شود، اشاره کرد؛ برای نمونه کم نیست تبلیغاتی با مضمون طلاق آسان یا تضمینی، به همین دلیل باید نسبت به عواقب این تبلیغات هشدار داد،چراکه به نوعی کانون خانواده را نشانه رفته است.

در بررسی آسیب‌هایی که این‌گونه تبلیغات به‌دنبال دارد می‌توان به کاهش ارزش ازدواج یا کمرنگ شدن قبح طلاق در جامعه اشاره کرد، چرا که گسترش آسیب‌های اجتماعی در جامعه نشانه‌ای است از سطحی‌نگری به امر ازدواج که در دین، فرهنگ و اعتقادات ما بارها به توجه به آن سفارش شده است.

گسترش چنین باورهای نامناسبی که با ارزش‌های جامعه ما نیز در تضاد است پیامدی جز افزایش طلاق ندارد، چراکه با کاهش قبح طلاق افراد با کوچک‌ترین سوءتفاهم یا اختلاف نظری از طلاق به‌عنوان راه‌حل یاد می‌کنند این مساله زمانی قابل‌لمس است که آن را با آمار طلاقی که به آن اشاره شد مقایسه کنید.

برای مقابله با چنین باور‌هایی که فرهنگ و ارزش‌های ما را نشانه رفته باید تمامی دستگاه‌های مسئول وارد عمل شوند یعنی نهادهایی مانند وزارت ارشاد یا نیروی انتظامی، چراکه پلیس فتا می‌تواند با چنین متخلفانی در فضای مجازی برخورد کند، البته در این بین کانون وکلا نیز تاثیر گذار است به همین خاطر نیروی انتظامی با همکاری کانون وکلا می‌تواند سازوکاری ایجاد کنند که دیگر شاهد انتشار چنین تبلیغاتی نباشیم.

این در حالی است که نهاد‌های فرهنگی نیز باید با تولید محتوای مناسب در فضای مجازی جوانان و خانواده‌ها را هر چه بیشتر با ارزش‌های جامعه آشنا و برای ترویج آنها تلاش کنند.

البته برخی قوانین و تصمیم‌گیری‌ها نیز به گسترش طلاق‌های توافقی دامن می‌زند، برای نمونه وقتی گفته می‌شود اگر پدر خانم مطلقه‌ای فوت کرد، می‌تواند مستمری دریافت کند یا برای فرزندان طلاق امتیاز‌هایی در نظر گرفته می‌شود ناخواسته افکار برخی به سمت جدایی سوق داده می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس
 

برچسب‌ها:

نظر شما