شناسهٔ خبر: 14982006 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تنها از داروخانه دارو و مکمل دارویی تهیه کنید/ فریب تبلیغات ماهواره ای را نخورید

رییس سازمان نظام پزشکی گفت: مردم از داروها و مکمل هایی که اصالت ندارند خودداری کنند و تنها نیاز دارویی خود را از داروخانه ها تامین کنند.

صاحب‌خبر -
علیرضا زالی رییس سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان    گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ درباره نشت متادون در کشور اظهار کرد: نشت دارو و قاچاق آن یکی از مشکلات استراتژیک اقتصادی به دلیل مزیت برتر کیفیت داروی ایرانی و قیمت مناسب آن در کشور است که داروهای ایرانی به خارج از کشور نشت پیدا می کند. 

وی مناسب ترین راه برای جلوگیری از قاچاق دارو را انحصار سازوکار توزیع آن در داروخانه ها دانست و تصریح کرد: وزارت بهداشت این قانون را تایید و سازمان نظام پزشکی از آن تبعیت می کند و با توجه به اینکه داروخانه مسئول فنی و آیین نامه اداری دارد، در مقابل وزارت بهداشت پاسخگو است.
 
رییس سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: بخش های نظارتی در دانشگاه ها، سازمان غذا و دارو و مجموعه وزارت بهداشت نظارت کامل بر داروخانه ها دارند که اگر گردش دارو در کشور در داروخانه ها تعریف شود از نشت آن جلوگیری می شود.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو با نظارت خود و ایجاد کدهای رهگیری هوشمند بسیاری از نگرانی ها را مرتفع می کند، افزود: نشت دارو همان قاچاق آن است که با توسعه داروخانه ها در سال های اخیر از میزان این آمار کاسته می شود. 

زالی با اعلام اینکه نشت دارو دو بخش دارد، گفت: بخشی مربوط به خروج داروی ایرانی از مبادی غیر رسمی کشور و بخشی دیگر نیز قاچاق دارو از خارج از کشور است که در سال های اخیر رو به کاهش بوده است.

وی با بیان اینکه مهمترین مسئله در نشت دارو  فرهنگ سازی مردم است، اظهار کرد: مردم باید از داروهایی که از اصالت آن اطلاع کافی ندارند، خودداری کنند که در سال های اخیر با تبلیغات ماهواره و وابستگی مردم به این تبلیغات، الگوی مصرف دارو در کشور تغییر پیدا کرده است. 

رییس سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: این داروها که از راه های مختلف وارد کشور می شوند، اصالت ندارند و با ترکیبات ناشناخته خود، عوارض جدی ایجاد می کنند که هیچ کس پاسخگوی آنها نیست. 

وی با تاکید بر اینکه داروخانه بهترین راه تامین دارو در کشور  است، بیان کرد: در برخی سوپرمارکت ها نیز متاسفانه اقلام دارویی مشاهده می شود که تامین دارو از داروخانه ها با وجود داروساز و مسئول فنی بهترین راه ممکن است. 

رییس سازمان نظام پزشکی درباره نشت داروی متادون گفت: چهار عامل در نشت این دارو وجود دارد که کمترین میزان این دارو در حوزه های درمان نگهدارنده است. 

وی با بیان اینکه متادون دارویی است که مورد سوءاستفاده قرار می گیرد، اظهار کرد: برای مواردی که داروخانه متادون را تولید می کند، می توان با استفاده از کدگذاری و شبه هولوگرام در آن، این دارو را در داخل کشور ردیابی کرد.

وی تصریح کرد: در درج شبه هولوگرام تقلب بسیار پایین است که در داروی متادون بهترین راه ممکن برای جلوگیری از نشت آن است و سازمان غذا و دارو  برای موادغذایی و دارویی درج شبه هولوگرام را در برنامه کار خود دارد. 

زالی افزود: فرهنگ و آگاهی مردم بیش از هر چیز در این زمینه کمک می کند و اگر دارو را نمی شناسند، به کیفیت آن اعتماد ندارند و از مبادی غیر ذیربط آن را دریافت می کنند، باید از مصرف آن اجتناب کنند. 

وی با تاکید بر اینکه مردم به هیچ وجه دارو را به طور تلفنی یا از منابع زیرزمینی تهیه نکنند، گفت: آزمایشگاه تحقیقات پزشکی قانونی کشور نشان داد که در برخی از داروهای ترک اعتیاد در  شبکه های ماهواره ای از ترکیبات شبه مخدر، گروه آمفتامین و مواد صنعتی و شبه صنعتی آلاینده استفاده شده که مصرف آنها نه تنها موجب ترک اعتیاد نمی شود بلکه نوع پیچیده تری از اعتیاد را ایجاد می کند.

رییس سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: در چند مورد نیز افراد با مصرف این داروها دچار مشکلات قلبی و تنفسی شدند. 

وی درباره مکمل های دارویی با اشاره به افزایش مصرف آنها بیان کرد: باید با نگاه علمی و مشخص شدن پروتکل ها مصرف آنها مدیریت شود زیرا استفاده بیش از حد از آنها بدون توجه به مصادیق مشخص و عوارض آنها می تواند به کبد، کلیه و بافت های دیگر  آسیب برساند. 

 زالی تصریح کرد: بسیاری از مکمل ها در بافت های بدن رسوب می کنند و  عوارض جدی ایجاد می کنند که نباید به طور افراطی آنها را مصرف کرد. 

وی با بیان اینکه برخی از مکمل ها خاصیت شبه دارویی دارند، تاکید کرد: این مواد باید توسط پزشک تجویز و از داروخانه ها تهیه شوند که در برخی موارد افراد غیر ذیصلاح با اظهارنظر در این زمینه، رژیم های بسیاری از آنها را برای مردم و به خصوص نسل جوان که آشنایی کامل با ترکیبات شیمیایی و فیزیکی آنها ندارند و از عوارض طولانی مدت آنها بی اطلاع هستند، تجویز می کنند.

رییس سازمان نظام پزشکی افزود: مردم باید در این زمینه مشارکت و همکاری کنند و تا زمانی که فرهنگ مصرف دارو و مکمل اصلاح نشود هرگونه اقدام نظارتی نیز بدون فایده است. 

وی تاکید کرد: از اصالت مکمل های قاچاق اطلاعی وجود ندارد که می توانند تقلبی باشد و گاهی مصرف آنها می تواند تهدیدی برای سلامتی فرد به شمار رود. 

انتهای پیام/

نظر شما