شناسهٔ خبر: 14973092 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در شورای اداری اشکذر عنوان شد

خرید محصولات داخلی؛ مهمترین اصل در تحقق اقتصاد مقاومتی/ تعیین تکلیف مسکن مهر اشکذر ظرف یک هفته

سیدمحمدرضا حسینی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد امروز در آخرین روز از هفته دولت به شهرستان اشکذر سفر کرد تا ضمن حضور در جلسه شورای اداری، پروژه‌های این شهرستان را نیز افتتاح و بهره‌برداری کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد، ظهر امروز در جلسه شورای اداری شهرستان اشکذر با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی در تحول وضعیت اقتصادی کشور اظهار داشت: در صورتی برنامه‌های اقتصاد مقاومتی موفق می‌شود که دو اصل مهم صرفه‌جویی و خرید محصولات داخلی را سرلوحه امور خود قرار دهیم و اگر نتوانیم صرفه‌جویی را به فرهنگ تبدیل کنیم، در آینده نزدیک وضعیت بسیار خطرناکی در کشور به وجود خواهد آمد.

سیدمحمدرضا سیدحسینی خطاب به مدیران اشکذر بیان کرد: همانگونه که بارها اعلام کرده‌ام، امروز نیز به صراحت می‌گویم که وضعیت بحران آب فقط مخصوص استان یزد نیست و در اکثر نقاط کشور کم و بیش از بحران و کمبود آب رنج می‌برند.

وی ادامه داد: در استان یزد علاوه بر بحران آب در زمینه خاک، وضعیت هوا و حتی نفت با بحران مواجه هستیم و باید از خود بپرسیم که فرزندان ما چه گناهی کرده‌اند که نسل پدران آنها بدون محابا مصرف کرده‌اند.

معاون استاندار یزد گفت: در زمینه معادن نیز به هیچ چیز رحم نکرده‌ و منابع را نابود کرده‌ایم و اگر روال مصرف به همین شکل ادامه پیدا کند، هیچ چیز برای نسل بعد از خود به جا نگذاشته‌ایم.

* تنها راه نجات کشور تحقق اقتصاد مقاومتی است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل اظهار داشت: بحث اقتصاد مقاومتی بسیار جدی است و مسؤولان نباید این بحث را در شعار خلاصه کنند تا سال تمام شود و دوباره زمان فرمایشات بعدی رهبری در سال آینده برسد بلکه همه ما وظیفه داریم از این رهنمودها استفاده کرده و در مسیر تحقق آن بکوشیم ضمن اینکه تنها راه نجات کشور تحقق اقتصاد مقاومتی است.

سیدحسینی ادامه داد: اولین اصل موفقیت اقتصاد مقاومتی، صرفه‌جویی است و همه دستگاه‌های دولتی باید صرفه‌جویی را از خود شروع کرده و در هزینه‌های برق و آب در ادارات و سپس در منازل صرفه‌جویی کنند زیرا اگر نتوانیم صرفه‌جویی را به فرهنگ تبدیل کنیم در آینده نزدیک وضعیت خطرناکی خواهیم داشت ضمن اینکه در این موضوع مدارس و خانواده‌ها نیز باید نقش خود را جدی بگیرند.

* باور مردم نسبت به کالای ایرانی باید تغییر کند

وی ادامه داد: بزرگترین اصل موفقیت در اقتصاد مقاومتی، خرید اجناس ایرانی است و حتی اگر کالای ایرانی از لحاظ کیفیت نازلتر از مشابه خارجی بود نیز باید همه کالای ایرانی بخرند اما متأسفانه می‌بنیم اغلب مردم بر این باورند که کالای خارجی در هر حال بهتر از کالای ایرانی است.

معاون استاندار بیان کرد: اگر در شرکت‌هایی که در سطح کشور فعال هستند و مهندسان و کارگران خارجی در آن کار می‌کنند، تحقیق کرده باشید، متوجه می‌شوید که هیچ کالایی را در کشور ما خریداری نمی‌کنند و حتی ملزومات خود را از کشور خودشان خرید کرده و می‌آورند در حالی که متأسفانه بسیاری از ما ایرانی‌ها جنس بی‌کفیت آنها را به اجناس با کیفیت یا حتی بی‌کیفیت داخلی ترجیح می‌دهیم.

* شهرداری در آبیاری فضای سبز به بخش‌نامه‌ها توجه کند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با گلایه از اینکه به رغم بخش‌نامه‌های مکرر هنوز صرفه‌جویی در ادارات و نهادها جدی گرفته نشده است، گفت: اگر می‌گوییم یا بخشنامه می‌کنیم که شهرداری‌ها فضای سبز خود را از ساعت 10 تا 16 آبیاری نکنند دلیل آن نیست که نمی‌توانیم در این ساعت آب را قطع کنیم بلکه می‌خواهیم امور اصولی پیگیری شود در صورتی که می‌توانیم با یک نامه و دستورالعمل به سازمان آب ابلاغ می‌کنیم تا در این ساعت آب فضای سبز قطع شود.

سیدحسینی ادامه داد: تنها هدف ما این است که همه شهروندان و نهادها و شهرداری‌ها این فرهنگ‌سازی‌ را شروع کنند و خودشان نسبت به آب حساس باشند اما متاسفانه با وجود همه این بخش‌نامه‌ها هنوز گاهی در ساعات 12 ظهر دیده می‌شود که فضای سبز شهری در حال آبیاری است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه مصرف برق نیز نهادهای اداری باید اول صرفه‌جویی را از خودشان آغاز کنند در همین تابستان در مدت 20 روز تولید و مصرف برق مساوی شد و این یعنی هرچه برق تولید می‌شد، مصرف می‌شد بنابراین باید وسواس بیشتری به مصرف داشته باشیم.

* تکلیف مسکن مهر اشکذر ظرف یک هفته باید مشخص شود

معاون عمرانی استاندار یزد در ادامه با بیان اینکه در بازدید از مسکن مهر اشکذر وضعیت ناراحت‌کننده‌ای را در زمینه ساخت و ساز مشاهده کردیم، گفت: در دولت گذشته ساختمانی به این شکل ساخته و تحویل مردم شده و مردم اکنون گناهی ندارند و متولیان امر باید کار خود را به درستی انجام می‌دادند اکنون نیز تا اوایل هفته آینده فرصت داده می‌شود تا تکلیف فاضلاب آن مشخص شود ضمن اینکه از فرماندار اشکذر خواسته شد تا اگر تکلیف روشن نشد و بنیاد مسکن و راه و شهرسازی مشکل را حل نکردند، به من اطلاع دهد تا شخصا اقدام کنم.

سیدحسینی در پاسخ به گلایه یکی از مدیران در مورد آلودگی صنایع برای شهرستان اشکذر نیز گفت: باید با صنایع به گونه‌ای رفتار شود که دچار مشکل نشوند و بسیاری از آنها همراه بوده‌اند و نسبت به نصب فیلتر اقدام کرده‌اند اما سلامتی مردم در اولویت قرار دارد بنابراین باید برنامه‌ زمان‌بندی برای صنایع آلاینده مشخص شود و در صورتی که در این زمان‌بندی اقدام نکردند، نسبت به برخورد و اعمال موارد قانونی اقدام شود.

* ناچار به اتمام طرح‌های نیمه‌کاره قبل هستیم

وی در پاسخ به گلایه مدیر دیگری در مورد اینکه سازمان مدیریت استان طرح‌های زیادی را برای اجرا ابلاغ کرده و فقط به شهرستان اعلام شده بر اساس اولویت نظر خود را اعلام کنند، گفت: ما وارث طرح‌های نیمه کاره زیادی هستیم بنابراین پروژه‌هایی که دیگران برای ما تعریف کرده بودند و از بیت‌المال برای آن هزینه شده و کد دار هستند را باید به اتمام برسانیم.

وی ادامه داد: طرح‌های بالای 60 درصد پیشرفت گردآوری شده و توسط سازمان مدیریت به همه شهرستان‌های محل این طرح‌ها برای نظرخواهی اعلام شده و اینگونه نیست که ما پروژه‌ای را برای شهرستانی تعریف کرده باشیم و همه این پروژه‌ها باقی‌مانده از دولت قبل است که به طور قطع آنهایی که بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند باید تکمیل شود هرچند برای هر شهرستان به میزان 10 درصد تعریف پروژه جدید نیز مشخص شده است.

* یکسان نبودن بودجه بخشداری‌ها به خاطر برخی پروژه‌های نیمه‌تمام است

سیدحسینی در پاسخ به گلایه مدیری در زمینه یکسان نبودن بودجه بخشداری‌ها در شهرستان گفت: همه موارد بودجه بر اساس قانون توزیع می‌شود اما گاهی برای تمام شدن برخی از این پروژه‌های نیمه تمام که دارای منافع عمومی بوده و باعث رفع مشکلی در بخش وسیعی از منطقه می‌شود، مبالغی تخصیص می‌یابد که این طرح‌ها تمام شود و اینگونه نیست که به بخشداری پول بیشتری داده شده است و همه موارد طبق قانون انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به گلایه مدیر دیگری که چرا بدون هماهنگی با شهرستان نسبت به اختصاص زمین برای استقرار یک واحد پرورش شترمرغ و همچنین پرورش اسب در شهرستان اقدام شده است، گفت: تصمیم‌ها در استان از پایین به بالا انجام می‌شود یعنی درخواست از شهرستان شروع شده و پس از تهیه کروکی توسط منابع طبیعی و تایید توسط جهاد کشاورزی شهرستان، این روال قانونی طی می‌شود و قانون برای همه یکسان است.

* واگذاری زمین به طرح‌ها بر اساس تقاضای شهرستان‌ها انجام می‌شود

سیدحسینی تاکید کرد: ما فرصت نداریم تقاضای تک‌تک متقاضیان را بررسی کنیم، هرکس مسیر قانونی را طی کرد باید زمین به او واگذار شود در صورتی که در سال 91 بالغ بر 5 هزار هکتار زمین در استان یزد واگذار شده، ما در سال گذشته فقط 450 هکتار زمین واگذار کرده‌ایم و این نشان از حساسیت بالای ما است اما باید در شورای مدیران شهرستان این مدیران مرتبط توجیه شده و بعد از تصویب در شهرستان نامه‌ها داده شود و ما نمی‌توانیم اهلیت ایجاد کنیم.

فرماندار اشکذر نیز در این نشست اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید اقدامات بسیاری برای رفاه مردم انجام شده از جمله اینکه همه روستاهای بالای پنج خانوار این شهرستان گازدار شدند و همه روستاهای بالای یک خانوار اشکذر نیز برق‌دار هستند و هماهنگی بسیار خوبی بین دستگاه‌های اداری استان وجود دارد.

محمدعلی شاه حسینی افزود: در زمینه اتمام طرح‌های نیمه تمام و تسریع و مساعدت در اجرای برخی پروژه‌های در دست اقدام شهرستان نیز خواستار توجه ویژه مسؤولان هستیم.

* لزوم رسیدگی ویژه به بحث آب و راه خضرآباد

وی از آب و راه خضرآباد به عنوان دو موضوع مهم این منطقه یاد کرد و خواستار رسیدگی ویژه به این دو موضوع شد.

علی‌اکبر کاظمی اشکذری، رئیس شورای شهرستان اشکذر نیز در این نشست اظهار داشت: ارزش افزوده برق و گاز بر اساس تعداد نفرات و سرانه جمیعت توزیع می‌شود در حالی که شرکت برق و گاز به تفکیک هر شهرستان این مبالغ را به اداره مالیاتی پرداخت می‌کند اما این نهاد بر اساس سرانه جمعیت نسبت به توزیع آن اقدام می‌کند که درخواست داریم در برنامه ششم این روند اصلاح شده و از تضییع حق شهرستان‌های صنعتی جلوگیری شود.

* رستاق فاقد پمپ گاز است

بخشدار مرکزی اشکذر نیز در این نشست اظهار داشت: متأسفانه منطقه رستاق فاقد پمپ گاز بوده، در حالی که حرکت دستگاه‌ها به سمت سوخت پاک است.

سیدمحمد اشرف افزود: بخش خصوصی نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده اما نیاز به کمک دولتی و تسهیلات برای احداث جایگاه است و تقاضا داریم در این زمینه که مورد درخواست عده زیادی از مردم است، مساعدت شود.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه فاز دوم جاده کنارگذر که روستاهای همت آباد، حاجی آباد و جاده سنتو را پوشش می‌دهد، با پیمانکاری صحبت شده و قبول کرده‌اند در صورت کددار شدن عنوان پیمانکار راه و شهرسازی، هزینه‌های خود را هشت ساله دریافت کنند بنابراین درخواست مساعدت در این زمینه را داریم.

سیدهادی حسینی، شهردار خضرآباد نیز در این نشست بیان داشت: برای مرمت قنات خضرآباد که در حال حاضر با کمبود آب مواجه نیاز به مساعدت دولتی داریم همچنین برای احداث جاده یزد ـ خضرآباد که تاکنون یک میلیارد تومان از بخش ملی و 300 میلیون تومان از منابع شهرداری هزینه شده و تاکنون مشکلات زیادی برای شهروندان داشته، نیازمند توجه ویژه مسؤولان استان هستیم.

* بهره‌برداری از طرح 7 عمرانی در اشکذر

در این سفر هفت طرح با حضور معاون استاندار، فرماندار اشکذر و جمعی از مسؤولان استانی و محلی افتتاح شد.

گازرسانی به روستای مزرعه میان، افتتاح پارک بانوان، افتتاح بلوار ورودی روستای هامانه، ساماندهی ورودی‌های فیروزآباد و میدان صاحب‌الزمان رضوانشهر و بازدید از واحد پرورش شترمرغ و مسکن مهر اشکذر از برنامه‌های سفر یک روزه معاون استاندار یزد به اشکذر بود.

انتهای پیام/2464/ت40

برچسب‌ها:

نظر شما