شناسهٔ خبر: 14958853 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

به مناسبت هشتم شهریور، روز مبارزه با تروریسم:

بیوتروریسم ،ترور خاموش با روشی خزنده

سیناپرس: روز هشتم شهریور روز مبارزه با تروریسم و مصادف با ۳۵ امین سالگرد فاجعه انفجار تروریستی دفتر ریاست جمهوری به دست منافقین کور دل و شهادت رئیس جمهور مردمی و محبوب رجائی و نخست وزیر او باهنر عزیز و خیل دیگری از خدمتگزاران کشور است.

صاحب‌خبر -

 علت و عنوان نام گذاری این روز یاد آور این است که ایران بزرگترین کشور قربانی تروریسم در عصر حاضر است.  منفور ترین گروه تروریستی یعنی منافقین با ترور های کور و ناجوانمردانه جمع بزرگی از خوبان ملت ایران را به شهادت رساندند تا چهره پلید خود را اشکار کنند. تروریسم به عنوان روشی خشن و غیر انسانی جهت ایجاد رعب و وحشت در جامعه سابقه ای طولانی دارد. تروریست ها اکثرا عوامل سازمان های جهنمی استکباری برای رسیدن به مقاصد سیاسی اقتصادی اجتماعی با ابزار رعب و وحشت افرینی هستند . تروریست فردی است که به عنوان فریب خورده و یا مزدور ماموریت ترور فردی یا جمعی را انجام می‌دهد. اما روش های ترور بسیار متفاوت است .

در ترور های دهه ۶۰ و ۷۰ تروریست ها بیشتر با استفاده از سلاح گرم و مواد منفجره و گاه با سلاح سرد فرد یا گروه و هدف مورد نظر ترور می کردند. ملت بزرگ ایران با کمک نیروهای امنیتی نظامی و  انتظامی امدادی و بسیجی در مقابل حجم گسترده این ترور ها که قصد حذف عناصر کلیدی و تعداد بسیاری از مردم کوچه و بارار قصد ایجاد رعب و وحشت و در نهایت تضعیف نظام را د اشتند در واکنشی قدرتمند و متحد نه تنها دچار رعب و وحشت نشدند بلکه به مقابله با منافقین ادم کش برخواستند و طبیعی است شکست با متجاوز است. شکست و فرار خفت بار منافقین و کمک به صدام جهت کشتار بیستر مردم ایران و در نهایت عملیات انتحاری فروغ جاویدان انان با عملیات مرصاد درهم شکست و پرونده منافقین در کشور ایران بسته شد.

 کسب تجارب گسترده در مقابله با انواع روش های ترور و اشراف اطلاعاتی ایران سبب شد انجام ترور در درون ایران بسیار دشوار شود و به همین دلیل گروه های تروریستی کوچک و بی اهمیتی در مرزهای شرقی و غربی با عملیات ایذایی اقدام به کشتن مردم بی گناه در مراسمات مذهبی یا گروگانگیری و بعضا حمله به پاسگاه های مرزی و یا ندرتا با عملیات انتحاری به شهادت برخی چهره های مبارز کشور می پرداختند. ترور چند دانشمند هسته ای با بمب گذاری توسط مزدوران اجیر شده و تعلیم دیده رژیم صهیونیستی نشان داد دشمنی استکبار با جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد؛ ولی کشف و شناسایی سریع تروریست ها و اعترافات آنان اسناد روشن دیگری از خوی درنده رژیم صهیونیستی را بر ملا کرد. محکوم نکردن ترور دانشمندان هسته ای توسط کشورهای مدعی حقوق بشر نشان از استاندارد دوگانه آها در شعار ملی مقابله با تروریست آن است که تروریست ها را به خوب و بد تقسیم می کنند.  این تقسیم بندی سیاسی و جانبدارانه نشان می دهد که گروه های تروریستی ابزاری در دست آنان برای اجرای سیاست های فرا منطقه ای و استکباری است.

ترورهای خاموش یاآرام

 اعتراف کلینتون وزیر خارجه سابق امریکا به ایجاد گروه القائده و داعش به دست امریکا آشکارا نشان داد شعار مبارزه با تروریسم آنان، فریبی بیش نیست. از انواع دیگر ترور که سیستم های مخوف جاسوسی دنیا برای حذف مخالفین از آن استفاده می کنند،  ترورهای خاموش یا آرام یا بیوتروریسم است. در این روش بر خلاف روش پر سر و صدای اسلحه گرم و یا انفجار ترور با استفاده از مواد شیمیایی یا سمی میکروبی و یا رادیولوژیک صورت می گیرد. هرچند ترور بیولوژیک سابقه ای بیش از هزار سال دارد و به عنوان مثال از ۱۲ امام معصوم ما ۹ امام را با سم ترور کرده اند ،اما با توسعه علوم زیستی اهمیت ترورهای بیولوژیک یا بیوتروریسم روز بروز جدی تر و مهم تر و کاربرد ان گسترده تر شد. گفتنی است، بیوتروریسم دو تعبیر دارد یک تعبیر علمی و فنی که عبارتست از استفاده از عوامل بیولوژیک بیماری‌زا مانند ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و محصولات آنها و سموم میکروبی گیاهی و جانوری برای ترور و بیمار کردن یا کشتن فرد یا افراد  و صدمه زدن به منابع کشاورزی و دامی غدایی ( اگرو تروریسم ) یا تروریسم کشاورزی و یا آلوده کردن مواد دارویی آرایشی اب و منابع طبیعی.

 علت و عنوان نام گذاری هشتم شهریور روز مبارزه با تروریسم، یاد آور این است که ایران بزرگترین کشور قربانی تروریسم در عصر حاضر است.

بیوتروریسم وقتی است که از مواد سمی شیمیایی برای ترور استفاده شود و رادیو تروریسم وقتی است که از مواد رادیولوژیک یا رادیو اکتیو که البته ان هم جزو عناصر شیمیایی ولی دارای اشعه های مختلف است برای ترور استفاده شود.

 اما یک تعبیر عام هم از بیوتروریسم وجود دارد که بیشتر استفاده می شود و آن هر نوع ترور آرام و مخفیانه بدون اسلحه گرم، سرد و انفجار با مواد سمی است .حال هر نوع از انواع فوق باشد به این نوع ترور ها بطور عام در رسانه ها ترور بیولوژیک یا بیوتروریسم می گویند. مثلا هوگو چاوز ریس جمهور ونزوئلا بطور مشکوکی ناگهان به سرطان مبتلا و فوت کرد  و ذکر شد به دلیل مواضع تند بر علیه امریکا ترور مخفیانه شده است ولی منشا الودگی هرگز مشخص نشد به همین دلیل ذکر شد ترور بیولوژیک شده است. یا داستان معروف ترور های بیولوژیک شکلاتی که در آن ودیع حداد مبارز فلسطینی با شکلات الوده اسرائیلی ترور شد؛ ولی هرگز مشخص نشد سم بیولوژیک بوده یا شیمیایی اما معروف به ترور بیولوژیک.

اما مستند ترین ترور بیولوژیک با یک سم زیستی قتل جرج مارکوف جاسوس رومانیایی در انگلیس توسط کا.گ. ب در سال ۱۹۷۶ است که دوجانبه شده بود و به ترور با چتر معروف است.  در این ماجرا دستگاه ضد جاسوسی شوروی با طراحی چتری مخصوص که گلوله های بسیار ریز حاوی سمی زیستی ریسین استخراج شده از  دانه کرچک درآن تعبیه شده بود، ترور شد.

. از معروف ترین ماجراهای بیوترورزستی که اهمیت بیوتروریسم را در جهان افزایش داد پخش پاکت های حاوی پور سفید آلوده به میکروب سیاه زخم  در ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۱ درست یک هفته پس از واقعه ۱۱ سپتامبر در امریکا بود که در آن ۵ نفر کشته و تعدادی بیمار و درمان شدند. این واقعه به دلیل ارسال برخی پاکت ها به سناتورها و افراد معروف چنان انعکاسی در رسانه های جهان داشت که متاسفانه سبب توجه گروه های تروریستی و افراد شرور به بیوتروریسم گردید و  بیوترور یسم به موضوع داغ رسانه ها تبدیل شد و رشد بیوتروریسم را سبب گردیده است.

 در چند ماه گذشته بحث احتمال ترور بیولوژیک برخی افراد در کشور مانند ایت الله ربانی املشی، فرج الله سلحشور، دکتر کاظمی بنیان گذار رویان، نوباوه خبرنگار معروف سیما در امریکا و نماینده مجلس، اقای دادمان و اقای دکتر طالب زاده کارگردان مستند ساز برجسته کشور در کشو به‌طور جدی مطرح شد و سبب توجه جدی مسئولین مربوطه به این موضوع و ضرورت تقویت فرایند ها ساختارها و روش های مقابله با این شیوه خزنده و خاموش ترور شده است.

 تجربه ۳۰ ساله من در تحقیق، آموزش، رصد و شناسایی انواع تهدیدات نوین زیستی و پیشگیری و تشخیص و دفاع بیولوژیک و یا پدافند زیستی با انتشار صدها مقاله کتاب سخنرانی و آموزش روش های مقابله با آن و اصرار به جدی گرفتن این نوع تهدید هموراه مورد تاکید بوده است خوشبختانه تجربیات نظری و عملی کسب شده در آشنایی مداوم با  عوامل و روشهای این گونه ترور مخفیانه و روش های شناسایی و پیشگیری و مقابله با آن در کشور سبب توسعه توانمدی بسیار مناسب در این مورد است.  

بدیهی است انتشار گسترده اطلاعات در اینترنت و دسترسی به آن گروه های تروریستی را بسیار علاقمند به دسترسی و استفاده از این روش ها به کشورهای هدف نموده و خوشبختانه مراکز مسئول در کشور ما با این نوع تهدیدات کاملا آشنا و امادگی های لازم برخورد با آن وجود دارد هر چند لازم است این نوع تهدید مجددا با تاکید بسیار جدی گرفته شود.

خوشبختانه با هشیاری نیروهای نظامی، انتظامی امدادی، امنیتی کشور در سطح مناسبی از مقابله با این نوع تهدیدات است به نحوی که در سال 1392 فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کردند بیوتروریسم جزء ماموریت های سپاه قرار گرفته و اخیرا نیز فرمانده نیروی زمینی ارتش امیر پور دستان بیوتروریسم را جز تهدیدات ترکیبی نوین جدی قلمداد نموده و خواستار توجه به آن شده است.

جهت کاهش تهدید بیولوژیک و بیوتروریسم و مقابله با آن ضرورت توجه به موارد زیر لازم است:

1- بیوتروریسم را همواره جدی بگیریم

2- آمادگی مستمر برخورد با آن بطور مستمر وجود داشته باشد

3- همه مسئولین و شخصیت های مطرح و نخبگان که می توانند مورد هدف قرار گیرند آموزش مستمر اشنایی و مقابله با ان را ببینند

4- بسته های آموزشی مناسب تهیه و در اختیار افراد قرار گیرد.

5- توانمندی های بروز رصد، پایش، پیشگیری، تشخیص ، شناسایی و درمان وجود داشته باشد.

در پایان ضمن بزرگداشت یاد و نام شهدای ترور امید است با آگاهی و هشیاری کشور در مقابله با این روش های رذیلانه و استیفای حقوق شهدای ترور مانع اجرای مقاصد شوم دشمنان در صدمه زدن به مسئولین، مردم، منابع و ذخایر کشور و نظام گردیم.

 

دکتر علی کرمی / استاد دانشگاه بقیه الله (عج)

 

 

نظر شما