شناسهٔ خبر: 14956982 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

استاندار آذربایجان شرقی عنوان کرد

تعیین تکلیف واحدهای بحرانی و مشکل‌دار استان آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر تعیین تکلیف واحدهای بحرانی و مشکل‌دار استان، گفت: در دو سال گذشته تلاش کرده‌ایم با همکاری دستگاه قضایی، مشکلات این واحدها را سامان‌دهی کنیم.

صاحب‌خبر -
اسماعیل جبارزاده در گردهمایی مجمع عالی بسیج استان که با حضور رییس سازمان بسیج مستضعفین در سپاه عاشورا برگزار شد، افزود: همزمان با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب در نیمه دوم سال 92، ستادی متشکل از 12 کارگروه در استان تشکیل شد که ماموریت آن، تدوین برنامه توسعه استان در راستای این سیاست‌ها بود.

وی با اشاره به این که تدوین سند توسعه استان در سال 93 به پایان رسید و اجرای آن از ابتدای سال 94 آغاز شد، افزود: بعد از نامگذاری سال جاری به نام اقتصاد مقاومتی، شتاب بیشتری به اجرای برنامه‌های این سند داده شد و همزمان با تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی استان، برشی از این سند برای سال 95 تهیه شد.

جبارزاده با بیان اینکه امروز همه دستگاه‌های استان برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی را در اختیار دارند، گفت: این موضوع باعث شده است که ما در بحث اقتصاد مقاومتی چند گام جلوتر از استان‌های دیگر باشیم و در سال جاری تلاش می‌کنیم مولفه‌های ده‌گانه اقتصاد مقاومتی که رهبر انقلاب در ابتدای سال جاری تبیین کردند را اجرا کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که بهبود شاخص‌های اقتصادی یکی از این مولفه‌هاست، افزود: در اثر تلاش‌های صورت گرفته و توجه به بخش تولید، کشاورزی و گردشگری در سه سال گذشته، نرخ بیکاری استان از 12.4 درصد در پایان سال 92 به 7.3 درصد رسیده است.

وی با بیان این که نرخ بیکاری استان نرخ قابل قبولی است، افزود: البته ما قانع به این مقدار نیستیم و به دنبال این هستیم که بخش زیادی از جوانان بیکار را در بخش‌های مختلف جذب بازار کار کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه از ثبت‌نام بیش از سه هزار واحد تولیدی در استان برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش خبر داد و گفت: سهم آذربایجان شرقی از این تسهیلات 700 میلیارد تومان است و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید موظف است واحدهای متقاضی را بعد از بازدید و بررسی برای دریافت تسهیلات به سیستم بانکی معرفی کند.

وی با بیان اینکه سیستم بانکی استان هیچ مشکلی برای پرداخت این تسهیلات ندارد، افزود: کار معرفی واحدهای متقاضی باید تا پایان شهریور به اتمام برسد تا در 6 ماهه دوم سال شاهد ورود این تسهیلات به چرخه تولید باشیم.

جبارزاده همچنین با اشاره به توافق صورت گرفته با بسیج سازندگی مبنی بر راه‌اندازی 10 واحد تولیدی کشاورزی در هر یک از شهرستان‌های استان با استفاده از منابع و امکانات بسیج، گفت: این تعداد برای استان آذربایجان شرقی کم است و انتظار داریم سازمان بسیج تسهیلات بیشتری در این زمینه اختصاص دهد.

وی با تاکید بر ضرورت واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش غیردولتی، از شناسایی 140 پروژه قابل واگذاری در استان خبر داد و گفت: آماده‌ایم این پروژه‌ها را از طریق مناقصه به بخش خصوصی واگذار کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی از اقدامات انجام شده در حوزه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در استان نیز یاد کرد و گفت: تاسیس منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی با 14 کانون و پهنه فناوری، قدم موثری بود که دولت در این راستا برداشت و اکنون وظیفه دانشگاه‌ها و متخصصان است که با تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان از ظرفیت این منطقه استفاده کنند.

وی با تاکید بر تعیین تکلیف واحدهای بحرانی و مشکل‌دار استان، گفت: در دولت گذشته بسیاری از صنایع بزرگ و تاثیرگذار استان به افراد نااهل واگذار شده بود که ما در دو سال گذشته تلاش کرده‌ایم با همکاری دستگاه قضایی، مشکلات این واحدها را سامان‌دهی کنیم.

جبارزاده افزود: با توان و ظرفیتی که از بسیج سراغ داریم مطمئنیم که بسیج می‌تواند در حل مشکلات این واحدها موثر باشد و علاقمندیم که از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی از همکاری بسیج سازندگی با ستاد اقتصاد مقاومتی استان قدردانی کرد و گفت: مدیریت استان از نظرات مشورتی بسیج و توان عملیاتی آن در جهت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استقبال می‌کند و امیدواریم با این همکاری بتوانیم رضایت مقام معظم رهبری و رضایت مردم را جلب کنیم.

نظر شما