شناسهٔ خبر: 14871205 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت:

پایه صادرات رونق بخش تولید است

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: پایه صادرات رونق بخش تولید است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، محسن صالحی‌نیا بعدازظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: پایه صادرات رونق بخش تولید در کشور است و باید محصولات قابل رقابت با محصولات خارجی بوده و کیفیت لازم را داشته باشند.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: برای بهبود صادرات بسته‌های حمایتی به عنوان یکی از اهداف اقتصادی توسط ستاد اقتصاد مقاومتی تعریف شده و واحدهای تولیدی در بخش صادرات در 4 یا 5 ماهه امسال صادرات موفقی داشتند.

وی ادامه داد: کالای مشابه خارجی نباید تهدیدی برای تولید باشد و عدم خرید کالای خارجی اختصاص ارز ارزان برای واحدهای تولیدی، تعرفه حقوق ورودی کالاها از سیاست‌های مهم برای پیشبرد  اهداف صادرات است.

صالحی‌نیا، قاچاق و ورود کالای غیررسمی را یکی از مشکلات بخش صادرات عنوان کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌هایی برای مبارزه با قاچاق به ویژه بخش‌ قاچاق لباس و موبایل صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: برای تطبیق اهداف اقتصادی با اهداف ابلاغی کارگروه اقتصاد مقاومتی چند سیاست عمده دنبال می‌شود که تسهیل رونق، تولید و استفاده از حداکثر ظرفیت واحدهای تولیدی و برگرداندن واحدهای تولیدی تعطیل به طرح تولید و صنعت از اهداف اصلی بخش صنعت است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در سال 95 رشد اقتصادی در کشور 5 درصد است و این رشد در بخش صنعت 8 درصد خواهد بود.

وی بیان کرد: در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پروژه‌ای آغاز به کار کرده است که در آن 7 تا 8 هزار واحد کوچک و متوسط که دارای مشکل بوده‌اند رصد می‌شوند و در راستای تامین نقدینگی، رشد تولید،‌بهبود فرایند تولید و تامین تولید به منظور صادرات اقدامات لازم انجام خواهد شد. 

صالحی‌نیا ادامه داد: بر این اساس از ابتدای سال جاری هماهنگی‌های لازم با بانک مرکزی و بانک‌های عامل انجام شده و کارگروه ملی در مرکز و کارگروه‌های استانی در استان‌ها تشکیل شده و مشکلات مربوط به واحدهای تولیدی و صنعتی به ویژه مشکلات مربوط به عدم وجود نقدینگی، بدهی به تامین اجتماعی و امور مالیاتی در این کارگاه‌ها احصاء شده و بررسی می‌شود.

وی یادآور شد: سامانه برخط در راستای پایش واحدهای تولیدی به منظور ارائه خدمات به ویژه تسهیلات راه‌اندازی شده و تاکنون 16 هزار واحد در کارگروه‌ها بررسی و به بانک‌های شعب استانی معرفی شدند.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت تبیین کرد: تاکنون حدود 3800 واحد موفق به ثبت اطلاعات خود در سامانه شده‌اند و واحدهای مختلف به طور متوسط به میزان 1.1 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند.

وی توضیح داد: پرداخت تسهیلات هدف نیست، وسیله است و هدف رونق تولید، اشتغال و بهره‌برداری بهتر از ظرفیت واحدهای تولیدی است و باید شرایطی برای واحدهای تولیدی فراهم شود که سبب افزایش تولید، رونق در تولید و عرضه و بهبود فناوری شود که تاکنون به بخش قابل توجهی از این امر دست یافته‌ایم.

این مسئول عنوان کرد: حرف‌هایی که بیش از 60درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند در این طرح قرار می‌گیرند و براساس دستورالعمل ابلاغ شده به استان‌ها تسهیلات لازم برای توسعه فعالیت آنها ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/68011/ذ40

نظر شما