شناسهٔ خبر: 1453232 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

نقش دروغ در ظهور طلاق میان زوجین قزوینی

دروغ اصلی‌ترین عامل بی‌اعتمادی در زندگی مشترک است که این بی‌اعتمادی نیز گاهی منجر به طلاق می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، یکی از اصلی‌تری پایه‌های زندگی مشترک اعتماد است، اعتماد متقابل یعنی اینکه زن و شوهر در رفتار و گفتار به یک دیگر اطمینان داشته و نسبت به هم تردید نداشته باشند.

اگر اعتماد در میان زن و شوهر از بین برود تمام رفتارها و گفتار آن دو برای هم معنادار می‌شود و در این صورت آرامش از این زندگی رخت خواهد بست.

در همین راستا و برای آشنایی بیشتر مخاطبان با این مسئله در زندگی گفت‌وگویی ترتیب دادیم با حجت‌الاسلام محمدحسین زارعی مشاور و کارشناس دفتر پاسخگویی به پرسش‌های دینی استان قزوین که در ادامه می‌آید.

فارس: اصلی‌ترین عاملی که می‌تواند اعتماد را در زندگی از بین ببرد چیست؟

دروغ اصلی‌ترین عامل بی‌اعتمادی در زندگی است وقتی اعتماد از بین رفت همسر تمام حرف‌های انسان را با یک گوش شنیده و تمام رفتا‌رهای انسان را با یک چشم می‌بیند بنابر این صداقت چنین شخصی بی‌مشتری خواهد شد.

گاه این بی‌اعتمادی تا اندازه‌ای پیش می‌رود که فرد با دلایل محکم هم نمی‌تواند اعتماد همسرش را به خود جلب کند چراکه دروغ‌های زیاد او را به عنوان یک دروغگوی تمام عیار معرفی کرده است.

از آنجا که دروغ یکی از نشانه‌های نفاق و دوری است رفتارهای محبت آمیز و محترمانه هم که آب حیات هر زندگی است کارکرد خود را از دست می‌دهد چون همسر فرد دروغ‌گو محبت و احترام او را غیر واقعی می‌پندارد.

فارس: مهمترین دلیل مخرب بودن دروغ در زندگی چیست؟

یکی از مهمترین دلایل مخرب بودن دروغ آن است که همسر فرد دروغگو احساس می‌کند مورد خیانت قرار گرفته است چراکه دروغ نوعی خیانت است ناگفته پیدا است که احساس خیانت تا چه اندازه می‌تواند رابطه زن و شوهر را آسیب‌پذیر و متزلزل کند.

امیرالمومنین علی (ع) می‌فرماید: «دروغگو و مرده یکسان هستند، چراکه برتری زنده بر مرده به سبب اعتماد به اوست، پس هرگاه به گفته او اعتماد نشود حیاتش از بین رفته است» غررالحکم، ص220.

فارس: در برخی موارد راستگویی برای انسان پرهزینه می‌شود در این موارد چطور؟

شاید صداقت در برخی از موارد پرهزینه باشد اما مایه نجات انسان بوده و در مقابل نه تنها دروغ مشکلی را حل نمی‌کند بلکه پایه‌های زندگی را خرد می‌کند از نگاه روایات زشتی برخی از گناهان به اندازه‌ای است که امکان ندارد مومن آن را انجام دهد یکی از این گناهان دروغ است که به عنوان پست‌ترین صفات معرفی شده است.

ترس از تبعات راستگویی را فقط با ایمان به خدا می‌توان از بین برد چراکه طبق وعده صریح روایات خداوند با راست‌گویان است و هر اندازه ایمان به خداوند بیش‌تر باشد انگیزه او برای راست‌گویی بیش‌تر خواهد بود حتی اگر به ضرر او باشد.

فارس: آثار دروغ در معارف اسلامی چگونه عنوان شده است؟

از بین رفتن شخصیت و احترام، از بین رفتن طعم ایمان، انحراف از مسیر حق و فقر از آثار دروغ است.

فارس: تبعات از بین رفتن شخصیت و احترام چیست؟

همان‌طور که صداقت موجب عزت انسان می‌شود خدشه‌دار شدن آن نیز ابهت و اقتدار او را لگد‌مال کرده و زمینه سقوط انسان را فراهم می‌کند دروغ شخصیت انسان را تنها در برابر مردم از بین نمی‌برد بلکه انسان را در مقابل خداوند و فرشتگان الهی نیز خوار می‌کند.

فارس: در خصوص از بین رفتن طعم ایمان در زندگی توضیحاتی بفرمایید.

برای مقابله با بسیاری از مسائلی که با هوای نفس ما همراه است و لذت مادی دارد باید طعم معنویت را چشید و بدون چشیدن طعم معنویت نمی‌شود از خیر لذت این دنیا گذشت.

انتقام لذت دارد، نفس از لجاجت لذت می‌برد، شهوت رانی خواسته نفس است، نفس با تکبر و فخر فروشی احساس بزرگی می‌کند و این چرخه ادامه دارد.

وقتی انسان طعم معنویت را چشید دیگر نمی‌تواند به لذت این دنیا دل خوش کند حتی اگر این لذت خواسته نفس او باشد برخی از کارها موجب می‌شود طعم ایمان و معنویت از کام دل انسان رخت ببندد که یکی از آن‌ها دروغ است.

امام باقر (ع) می‌فرماید: «خداوند برای شر قفل‌هایی قرار داده و برای این قفل‌ها کلیدی، کلید همه قفل‌ها شراب است اما دروغ از شراب بدتر است» الکافی،ج2،ص 339 

فارس: همان‌طور که گفتید یکی از آثار دروغ انحراف از مسیر حق است در این خصوص توضیح دهید؟

دروغگو در دروغ متوقف نمی‌شود بلکه دروغ او را به انحراف از مسیر حق کشانده و به رذایل دیگری مبتلا خواهد شد که نفاق یکی از این رذایل است.

فارس: در موضوع فقر چطور؟

علاوه بر پاداشی که در قیامت بر اثر اعمال خویش خواهیم دید رفتار و گفتار ما در همین دنیا نیز نتایجی را به دنبال خواهد داشت، دروغ هم از جمله همین اعمال است که یکی از آثار معنوی آن فقر است.

فارس: آیا راست‌گویی به معنای بیان همه حقایق است؟

با تمام آنچه درباره زشتی دروغ و لزوم صداقت بیان شد نباید فراموش کرد که گرچه دروغ حرام است اما این بدان معنا نیست که گفتن سخن راست همیشه لازم باشد.

گاهی بیان سخنان راست فتنه‌ای ایجاد می‌کند که اصل زندگی را زیر سئوال می‌برد مثلا فرض کنید مادر شوهری غیبت عروس خود را کرده است آیا صداقت حکم می‌کند که مرد این مسئله را با همسرش در میان بگذارد؟ بدون تردید جواب منفی است.

با توجه به روایات می‌توان گفت وقتی راست گفتن موجب مفسده‌ای شده و آن مفسده نیز از اموری باشد که خداوند از آن راضی نیست نباید سخن راست را بر زبان آورد.

فارس: آیا دروغ کوچک و بزرگ دارد؟

خیر. به قدری دروغ زشت است که کوچک آن هم بزرگ است باید از دروغ پرهیز کرد چه کوچک، چه بزرگ عادت به دروغ‌های کوچک موجب می‌شود که انسان در دام دروغ‌های بزرگ هم بیفتد.

فارس: آیا دروغ شوخی و یا جدی دارد؟

از دروغ شوخی هم باید پرهیز کرد که این هم خود دامی برای افتادن در دروغ‌های جدی است اگر با توجه به روایاتی که آمده دروغ را سم زندگی بدانیم دیگر به شوخی هم از این سم مهلک نمی‌نوشیم.

فارس: در استان قزوین نسبت دروغ چه جایگاهی دارد؟

استان قزوین از مراکز دینی کشور بوده و پرهیز از این موضوع پررنگ است ولی باید دانست بسیاری از زندگی‌ها به خاطر همین دروغ از هم پاشیده می‌شود.

انتهای پیام/77014/ق40/ظ1004

نظر شما