شناسهٔ خبر: 1453199 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در نشست هم‌انديشي علماي ايران و اندونزي مطرح شد؛

آمريكا و صهيونيست عامل تفرقه ميان مسلمانان هستند

خبرگزاري شبستان: نشست هم‌انديشي علماي ايران و اندونزي با حضور علماي دو كشور سه شنبه شب (1 مهر) در پژوهشگاه مطالعات تقریبی قم برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاري شبستان از قم، موضوع وحدت ميان مسلمانان امر بسيار مهم است كه امشب علماي دو كشور ايران و اندونزي را كنار هم جمع كرد تا در اين خصوص چاره انديشي كنند.

 

پس از گسترش اختلافات و دامن زدن به آنها توسط آمريكا و صهيونيست‌ها و همچنين ايجاد گروهك‌هاي تروريستي و تكفيري با نام اسلام، آشكار سازي و هويدا كردن پشت پرده اين تحركات امر ضروري است كه علماي دو كشور اندونزي و ايران به آن تاكيد داشتند.

 

آيت‌الله اراكي دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در اين نشست گفت: بايد همگان تلاش كنيم تا حلقه‌هاي علمي ميان كشورهاي اسلامي روز به روز گسترش يابد.

 

وي گفت: اين همايش به عنوان نخستين حلقه گفتگوي علمي بين مذاهب اسلامي است كه برگزار شده و نقش موثري مي‌تواند داشته باشد.

 

آيت‌الله اراكي بيان داشت: بايد اين حلقه تقويت شود زيرا براي اينكه بتوانيم در عرصه چالش زدایی در امت اسلامی نقش فعال‌تری داشته با شیم بايد روز به روز در تقويت اين حلقه‌ها بكوشيم.

 

وي گفت: همگان بايد تلاش كنيم تا با حضور علماي جهان اسلام گام‌هاي موثري در عرصه رشد و اعتلاي جامعه اسلامي برداريم و در اين عرصه همگان مسئول هستيم.

 

*ايجاد تفرقه ميان مسلمانان مهمترين خواسته دشمن

آيت‌الله فياضي عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در اين نشست با بيان اينكه يكي از روش‌هاي دشمنان تفرقه افكني است گفت: آنها در اين عرصه تلاش‌هاي گسترده‌اي انجام مي‌دهند كه بايد مسلمانان با اتحاد و وحدت جلوي تحركات دشمن را بگيرند.

 

وي افزود: دشمنان همواره مي‌كوشند تا اسلام را از بين برده و مسلمانان را به گمراهي بكشانند.كشورهاي مختلف با تربيت اساتيد متخصص مي‌كوشند تا جوانان را به هر وسيله‌اي كه امكان دارد به گمراهي بكشند كه در اين عرصه دانشمندان اسلامي و علما وظيفه دارند اين توطئه‌ها را از بين ببرند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاكيد بر گسترش فراگيري علوم ديني گفت: بايد اين امر گسترش يابد و جوانان را با معارف ديني آشنا كرده و دانشمندان اسلامي و علما در اين زمينه نقش موثري دارند.

آيت‌الله فياضي گفت: همين اتحاد ميان مسلمانان موجب مي‌شود كه آنها به هيچ هدف خود نرسيده و در تمام برنامه‌هاي خود ناكام باشند.

 

*آمريكا و صهيونيست عامل اختلاف مسلمانان هستند

آیت‌الله مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه هم در اين مراسم با اشاره به نقشه‌هاي دشمنان در گسترش اختلافات گفت: دشمن امروز در اين مسير تلاش‌هاي جدي انجام مي‌دهد و در راس آنها آمريكا و صهيونيست‌ها به اختلافات دامن مي‌زنند.

 

وي عنوان داشت: حضور علماي اندونزي در قم بسيار مهم است و يك جهاد به شمار مي‌رود و تحولات علمي ميان علماي ايران و اندونزي شكل گرفته كه بسيار مهم است و دو كشور اسلامي مي‌توانند در گسترش معارف اسلامي تلاش كنند.

 

آيت‌الله مقتدايي گفت: آمريكا و صهيونيست‌ها مي‌كوشند تا افرادي را تربيت كرده تا بر عليه اسلام و مسلمانان فتنه افكني كرده و با گسترش اختلافات موجب عدم رشد معارف اسلامي شوند.

 

وي تصريح كرد: آمريكا و صهيونيست افرادي را مي‌گمارد كه آنها اصلا مسلمان نيستند و به نام اسلام فتواهاي نادرستي مي‌دهند تا به تخريب اسلام بپردازند.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به تحركات گروهك تروريستي داعش گفت: اين افراد اصلا مسلمان نيستند و خود را قدرت برتر اسلام مي‌دانند در حالي كه اصلا قدرتي نداشته و مسلمان نيستند.

 

*كشورهاي اسلامي در توسعه گفتگوهاي دو طرفه بكوشند

دکتر تیجانی انديشمند جهان اسلام نيز گفت: كشورهاي اسلامي بايد در توسعه گفتگوهاي دو طرفه بكوشند و اين امر يكي از مهمترين موضوع‌ها و راهكارها براي ايجاد وحدت و گسترش اتحاد است.

 

وي عنوان داشت: وحدت و دوري از تفرقه يكي از موضوعاتي است كه بايد مسلمانان به آن توجه داشته باشند و خداوند نيز در قرآن كريم به آن اشاره كرده است.

 

اين انديشمند جهان اسلام تاكيد كرد: اعتقاد دارم كه همه مسلمانان با هم برادر هستند و اين برادري بايد گسترش يافته تا موجب اتحاد بيشتر شود و دشمنان را ناكام بگذارد.

 

دكتر تيجاني گفت: اهل بيت(ع) كشتي نجات هستند و اين گفته پيامبر(ص) است و بنابراين همه مسلمانان بايد حول محور محبت اهل بيت(ع) حركت كنند.

 

انديشمند جهان اسلام با اشاره به اختلافات ميان مسلمانان گفت: اين اختلافات كه توسط دشمنان گسترش يافته است سياسي است و مي‌كوشند كوچكترين مسائل را برجسته كرده و به اختلاف‌ها دامن بزنند.

 

*همدلي و اتحاد مسلمانان موجب ابرقدرتي اسلام خواهد شد

پرفسور افلاطون مختار رئیس دانشگاه رادن فتح نيز در اين مراسم با تاكيد بر همدلي و اتحاد ميان مسلمانان گفت: اگر اين همدلي و همراهي ميان مسلمانان ايجاد شود قطعا اسلام به يك ابر قدرت جهاني تبديل خواهد شد.

وي گفت: امروز وضعيت سياسي جهان اسلامي خوب نيست و در خصوص فلسطين شاهد هستيم كه همواره مورد ظلم واقع شده‌اند.

 

افلاطون مختار گفت: يكي از اقداماتي كه در همان اول انقلاب ايران شكل گرفت، تعطيلي سفارت اسرائيل و گشايش سفارت فلسطين در تهران بود كه اثرات بسياري را به همراه داشت.

 

رئیس دانشگاه رادن فتح به روز جهاني قدس اشاره كرد و گفت: يكي از اقدامات صورت گرفته توسط امام راحل در حمايت از مظلومان قدس شريف، تشكيل روز جهاني قدس بود كه اين امر موجب شد همواره ياد و نام قدس شريف در اذهان بماند.

 

افلاطون مختار تصريح كرد: يكي از نكات مهمي كه علماي اسلام بايد به آن توجه داشته باشند، گسترش معارف اسلامي در ميان جوانان است كه در اين عرصه نيازمند مشاركت و همدلي همگان هستيم.

 

*نقش آمريكا و صهيونيست در تفرقه ميان مسلمانان زياد است

پرفسور درويش هود قائم مقام دانشگاه علوم قرآنی جاکارتا نيز به عنوان سخنران آخر اين نشست با اشاره به نقش آمريكا و صهيونيست‌ها در گسترش اختلافات گفت: نمي‌توان از نقش اين دو در اين عرصه گذشت و آنها به همه مسائل دامن مي‌زنند.

 

وي با اشاره به اينكه در عصر ارتباطات قرار داريم گفت: در اين عصر بايد از تمام تكنولوژي‌ها در گسترش معارف اسلامي استفاده كنيم.

 

وي گفت: دشمن عامل بروز اختلاف ميان مسلمانان شده است و اين اختلاف نظر در فروع دین سبب ایجاد تفرقه مي‌شود در حالي كه بايد به اصل دين پرداخت كه در آن هيچ اختلافي وجود ندارد.

 

درويش هود گفت: ايجاد تفرقه ميان مسلمانان تنها در يك كشور خاص نيست، بلكه اين امر در همه كشورهاي اسلامي مشاهده مي‌شود و دشمنان مي‌كوشند تا در اين زمينه تلاش جدي كنند.

 

شايان ذكر است اين نشست به ميزباني جمهوري اسلامي ايران برگزار شد كه در آن علماي كشور اندونزي به عنوان بزرگترين كشور اسلامي در شرق آسيا حضور داشتند كه به همگرايي و اتحاد اين دو كشور و علماي اسلامي كمك كرد.

 

در اين نشست مقرر شد تا علماي اسلام از همه ظرفيت و توان خود استفاده كنند تا همه پيروان خود را به وحدت و اتحاد و همدلي ميان مسلمانان دعوت كرده و از نفوذ گروهك‌هاي تكفيري و دست پرورده آمريكا و صهيونيست‌ها جلوگيري شود.

 

همچنين در اين جلسه با اشاره به فعاليت گروهك تروريستي داعش كه به نام اسلام در حال فعاليت و تلاش است اشاره شد كه علماي اسلام تحركات اين گروه را مغاير دستورات اسلامي دانسته و فعاليت‌هاي آنها را تنها خواسته دولت‌هاي آمريكا و صهيونيست‌هاي جنايتكار عنوان كردند كه مي‌خواهند با اين اقدام در راستاي تخريب مسلمانان گام بردارند.

پايان پيام/

نظر شما