شناسهٔ خبر: 14333689 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

نتایج نشست شورای عالی نظامی ترکیه اعلام شد

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مصوبات نشست حساس روز پنجشنبه شورای عالی نظامی ترکیه به تائید رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور رسید؛ این در حالی است که به دنبال کودتای نافرجام ۲۵ تیرماه گذشته تغییرات اساسی در راس ارتش مطرح بود.
 

به گزارش انتخاب ، مصوبات نشست حساس روز پنجشنبه شورای عالی نظامی ترکیه به تائید رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور رسید؛ این در حالی است که به دنبال کودتای نافرجام 25 تیرماه گذشته تغییرات اساسی در راس ارتش مطرح بود.


ابراهیم کالین سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که ارتشبد خلوصی آکار رئیس ستاد فرماندهی ارتش و فرماندهان نیروهای سه گانه ارتش در مقامهای خود ابقا شده اند.


براساس اعلام کالین که از طریق شبکه های خبر ترکیه به طور زنده پخش شد، ارتشبد امید دوندار فرمانده سپاه یکم ارتش ترکیه که در کودتای نافرجام در کنار دولت ایستاد و نقش حیاتی در انتقال امن اردوغان از داتچا به فرودگاه استانبول ایفا کرد، به نایب رئیسی ستاد فرماندهی ارتش، منصوب شد.


ارتشبد یاشار گولر نایب رئیس ستاد فرماندهی فعلی نیز به فرماندهی کل ژاندارمری ترکیه منصوب شد.


ارتشبد ذکی چولاک در فرماندهی نیروی زمینی، دریاسالار بلند بستان اوغلو در فرماندهی نیروی دریایی، ارتشبد عابدین اونال در فرماندهی نیروی هوایی ابقا شدند.


نشست شورای عالی نظامی ترکیه روز پنجشنبه برای اولین بار در تاریخ ترکیه در خارج از کنترل نظامیان در کاخ چانکایا به ریاست بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه برگزار شد. این نشست در همین حال اولین نشست بعداز کودتای نافرجام بود.


این نشست بیش از پنج ساعت به طول انجامید و مصوبات آن از سوی فکری ایشیک وزیر دفاع و خلوصی آکار رئیس ستاد فرماندهی ارتش تقدیم اردوغان شد تا تایید کند.


پیشتر شایعاتی از استعفای ارتشبد خلوصی آکار رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه در رسانه های اجتماعی منتشر شده بود.


در پی کودتای نافرجام 25 تیرماه 95 و به گروگان گرفته شدن آکار و فرماندهان نیروهای مسلح، راس ارتش ترکیه به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و به بی کفایتی متهم شده بود.


اردوغان در گفت و گو با رسانه ها با یادآوری این ضرب المثل که هنگام عبور از رودخانه، اسب عوض نمی شود، برکناری حاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات و خلوصی آکار در شرایط حساس فعلی را تلویحا رد کرده بود.


در همین حال گفته می شود اردوغان در راستای گذار به نظام ریاستی خواهان قرار گرفتن سازمان اطلاعات ترکیه (میت) و ستاد فرماندهی ارتش ترکیه تحت چارت سازمانی نهاد ریاست جمهوری ترکیه شده است.


البته چنین تغییر ساختاری باید به صورت لایحه ای از سوی دولت تقدیم مجلس شود و با آرای نمایندگان تصویب و اجرایی شود.


کودتای نافرجام 25 تیرماه گذشته تزلزل جدی در ساختار دولت ترکیه ایجاد کرده و تا کنون بیش از 66 هزار نفر از کارمندان دولت و نظامیان از کار برکنار شده اند که حدود 46 هزار نفر آن از وزارت آموزش ملی می باشند.


دولت آنکارا با در اختیار گرفتن قانون حالت فوق العاده که به مدت سه ماه در ترکیه اعلام شده است، پاکسازی گسترده ای را علیه عناصر گروه فتح الله گولن متهم به کودتا علیه دولت، شروع کرده است.

نظر شما