شناسهٔ خبر: 14333431 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

پیشرفتی بزرگ در زمینه هنرهای دیجیتالی:

امکان افزودن برجستگی قلم مو به نقاشی های دیجیتالی

سیناپرس: به تازگی دانشمندان موفق شده اند تا برای نخستین بار امکانی را به نقاشی های دیجیتالی بیفزایند که به موجب آن می توان حالتی مشابه با اثر به جای مانده از قلم مو در نقاشی های رنگ روغن را در این دسته از آثار هنری شبیه سازی کرد.

صاحب‌خبر -

هم اکنون تعدادی از نرم افزار ها در اختیار کاربران وجود دارند که می توانند تا حدودی حرکات قلم مو را در بوم نقاشی دو بعدی دیجیتالی تقلید کنند اما هیچ کدام از این نرم افزار ها قادر به شبیه سازی طرز حرکت قلم مو در یک محیط واقعی و سه بعدی نیستند. حال کمپانی ادوبی و انویدیا در پی پروژه ای مشترک که با نام وت براش (Wetbrush) شناخته می شود توانسته اند تا با شبیه سازی حرکات و تعاملات موهای قلم مو و ارائه نتایج حرکات در رنگ سه بعدی مجازی به این امر دست پیدا کنند.

حتی زمانی که با استفاده از یک قلم ساده به نقاشی بر روی صفحه نمایش خود می پردازید می توانید نتیجه کار خود را به صورت جسم بصری سه بعدی ویژه ای با لایه هایی از ضخامت، عمق و حتی بافت های منحصر به فرد داشته باشید.

نقاشی شبیه سازی شده در پروژه یاد شده در واقع به تقلید همه چیز از جمله ویسکوزیته، خواص ترکیب رنگ ها و حتی زمان مورد نیاز برای خشک شدن یک نقاشی رنگ روغن در دنیای واقعی پرداخته است؛ بنابراین حتی زمانی که با استفاده از یک قلم ساده به نقاشی بر روی صفحه نمایش خود می پردازید می توانید نتیجه کار خود را به صورت جسم بصری سه بعدی ویژه ای با لایه هایی از ضخامت، عمق و حتی بافت های منحصر به فرد داشته باشید. البته نقاشی رنگ روغن دارای بافت های بسیار زیاد برای نشان دادن خود نیازمند نور پردازی مناسب نیز هست و به همین جهت نیز انویدیا توان پردازشی این نرم افزار را برای ایجاد این حس افزایش داده است.

تیم سازنده پروژه وت براش نرم افزار شبیه ساز ساخته شده را در نوع خود منحصر به فرد می دانند و در آینده قصد دارند تا فیلترهای جدیدی را نیز به این نرم افزار اضافه کنند. به این ترتیب می توان با وارد کردن عکس های معمولی ثبت شده به این برنامه آنها را تبدیل به نقاشی هایی سه بعدی و بسیار کرد که به گونه ای با نقاشی های ون گوگ شباهت بسیار زیادی خواهند داشت.

منبع: Engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

نظر شما