شناسهٔ خبر: 14333053 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس:

پرداخت تعهدات سفر رئیس جمهوری در کردستان رضایت‌بخش نیست/ دست ترکیه و عربستان در ناامنی‌های اخیر کردستان مشهود است

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس با ابراز نارضایتی از تخصیص اعتبارات اختصاص یافته سفر رئیس جمهور به استان کردستان گفت: وضعیت دولت تدبیر و امید در این استان نگران‌کننده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سیداحسن علوی شامگاه پنجشنبه در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران، با یادآوری انتخابات دوره دهم مجلس به ویژه مرحله دوم، اظهار کرد: در زمان برگزاری انتخابات در استان کردستان فضای آلوده‌ای ایجاد شده بود که من در مقابل اراده مردم که در چنین فضای آلوده‌ای در انتخابات مشارکت کردند سر تعظیم فرود می‌آورم.

وی خاطرنشان کرد: در زمان انتخابات متأسفانه برخی افراد که به عنوان نخبه مطرح هستند به جای اینکه فضا را تلطیف کنند نوعی تعارض ایجاد می‌کردند.

علوی در زمینه فیش‌های حقوقی نجومی برخی افراد در بدنه دولت نیز اظهار کرد: باید از فردی که موجب افشای این فیش‌ها شد تشکر کرد.

وی گفت: اگر به قول دولتمردان تنها سه درصد از فیش‌های نجومی مطرح شده درست باشد باز هم جفای بزرگی در حق ملت ایران است و نباید به سهولت از کنار آن گذشت.

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس خاطرنشان کرد: در نظام بانکی در حالی که حتی 100 تا تک تومانی محاسبه می‌شود، چگونه تاکنون این فیش‌ها نادیده گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در بحث حقوق‌های نجومی انتقادی به مجلس نیز وارد است، افزود: تشکیل کمیسیون نظام عالیه مجلس نیاز است چرا که آمار بالایی از لایحه و قوانین در مجلس تصویب می‌شود، اما در بحث نظارت بر اجرای این قوانین ورود چندانی صورت نمی‌گیرد.

وی اظهار کرد: در حالی در برخی از کشورها مانند کره جنوبی یک وزیر به خاطر اشتباه کارمند زیرمجموعه‌اش استعفا می‌دهد و از مردم عذرخواهی می‌کند، اما در کشور ما این اتفاقات مهم می‌افتد و به راحتی با برگزاری چند جلسه بدون دستاورد از کنار آن می‌گذرند.

مدیران ضعیف باید برکنار شوند

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر برداشتن مدیران ناکارآمد در سیستم اداری استان، گفت: مدیرانی که توان کافی در انجام وظایف ندارند و ضعف مدیریتی دارند باید برداشته شوند و این مسأله را در استان به صورت جدی دنبال خواهیم کرد.

وی در مورد عدم بکارگیری نیروهای بومی در کارخانه پتروشیمی نیز، گفت: با سرمایه‌گذار اصلی این طرح صحبت شده است و از او خواسته‌ایم اگر واقعاً تمایلی به بکارگیری نیروهای بومی ندارد، از استان خارج شود.

علوی تنها راهکار رفع مشکلات حوزه اشتغال و اقتصاد در استان را جذب سرمایه‌گذار و سرمایه‌های بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: برخی گیرها در این حوزه در گذشته وجود داشت که رایزنی‌ها و تلاش‌های جدی برای برداشتن این موانع انجام گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: امروز یکی از سرمایه‌گذاران قدر کشور برای ورود به بحث سرمایه‌گذاری در استان ما حضور پیدا کرد و قرار است با بهره‌گیری از توان این سرمایه‌گذار ذوب‌آهن کردستان در آینده نزدیک راه‌اندازی شود.

به گفته نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی، این شرکت سرمایه‌گذاری در کنار ورود به بحث ذوب‌آهن کردستان می‌تواند در زمینه افزایش پروازها در استان نیز موثر باشد.

وی از رایزنی‌های لازم برای انعقاد تفاهم‌نامه‌ای در راستای راه‌اندازی شهربازی بزرگ در مرکز استان با صرف اعتباری بالغ بر 5 میلیارد تومان توسط سرمایه گذار بخش خصوصی و با مشارکت شهرداری سنندج خبر داد و اظهار داشت: یک واحد پتروشیمی نیز در آینده نزدیک در شهرستان دیواندره راه‌اندازی می‌شود.

علوی به حضور شرکت آلمانی و انعقاد چندین قرارداد در سطح استان اشاره کرد و گفت: در بحث ورود تجهیزات باید دقت شود این تیم آلمانی جنس‌های که تحت لیسانس است را وارد نکند و تجهیزاتی را که برای اجرای این پروژه‌ها وارد می‌کنند، کاملاً آلمانی باشد.

* با افرادی که در جذب سرمایه‌گذار مانع ایجاد کنند برخورد می‌شود

وی از برخورد جدی با مخلان حوزه سرمایه‌گذاری در استان خبر داد و گفت: با مدیران و افرادی که در سیستم‌های اداری مخل جذب سرمایه‌گذار هستند و سرمایه‌گذاران را با مطرح کردن برخی مباحث بی‌اساس از استان فراری می‌دهند به صورت جدی برخورد خواهیم کرد.

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای سامان دادن به این بخش و جلوگیری از مانع‌تراشی و فرار سرمایه‌گذار، مسؤولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی را ملزم به پیگیری مباحث سرمایه‌گذاری و انجام کارهای سرمایه‌گذاران به صورت شخصا کرده‌ایم.

وی در مورد استفاده از نیروهای بومی در پست‌های مدیریتی نیز گفت: اقدامات خوبی در این زمینه در کردستان در حال شکل‌گیری است و خوشبختانه یکی از نیروهای توانمند استان جدیداً به عنوان مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی معرفی شده است.

علوی اظهار داشت: سعی خواهیم کرد تعداد نیروهای غیربومی را کم کنیم و در پست‌های مدیریتی استان از افراد توانمند و باتجربه بومی استفاده کنیم، البته مخالف استفاده از افراد غیربومی توانمند در فرآیند توسعه استان نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: سهم نخبگان و افراد توانمند استان کردستان در پست‌های مدیریتی بسیار کم است و باید در این زمینه تحولات جدی صورت بگیرد.

* برخی‌ها سعی دارند بین نمایندگان اختلاف ایجاد کنند

وی در ادامه با بیان اینکه اتحاد و همدلی مجمع نمایندگان استان در این دوره بسیار خوب است، افزود: برخی‌ها سعی دارند از بیرون در بین نمایندگان مردم اختلاف ایجاد کنند که پیشنهاد می‌کنم دست از این گونه حرکت‌ها بردارند.

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی گفت: افرادی بوده که به نوعی دولت در سایه هستند و سعی دارند با برخی نفوذهایی در بین نمایندگان اختلاف ایجاد کنند، اما خوشبختانه مجمع نمایندگان مردم کردستان در مجلس کاملاً در تعامل، هماهنگ و اتحاد دارند.

وی به سفر رئیس جمهوری در سال گذشته به استان کردستان و تأثیرات آن نیز اشاره کرد و اظهار داشت: رئیس دولت در سفر خود به کردستان 835 میلیارد تومان به بحث توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و حوزه گردشگری اختصاص داد که بعد از یک سال تنها 200 میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است.

علوی خاطرنشان کرد: از دیدگاه بنده به عنوان نماینده مردم در مجلس، سفر مسؤولان دولتی به استان‌ها فی‌نفسه خوب است، زیرا از نزدیک با مشکلات و شرایط استان‌ها آشنا می‌شوند و ذهنیت روشنتری نسبت به وضعیت آن پیدا می‌کنند، که این مهم در مورد سفر رئیس جمهوری هم صدق پیدا می‌کند.

* اختصاص اعتبارات سفر رئیس جمهوری رضایت‌بخش نیست

وی تصریح کرد: در بحث تخصیص اعتباراتی که آقای روحانی در سفر به کردستان اختصاص داده‌اند اصلاً رضایت‌بخش نیست.

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سال گذشته اعتباری بالغ بر 177 هزار میلیارد تومان در بخش جاری و برای پرداخت حقوق و دستمزد در کشور پرداخت شده است، گفت: دولت ما در کشور با جمعیت حدود 78 میلیون نفر به 8 میلیون و 500 هزار نفر حقوق می‌دهد.

به گفته وی، در بودجه امسال برای هزینه‌های جاری اعتباری بالغ بر 203 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده، در حالی که 35 تا 40 درصد این مبلغ برای بخش عمران اختصاص داده نشده است.

علوی گفت: از 55 هزار میلیارد تومان که برای اعتبارات عمرانی اختصاص داده شده است، 30 تا 40 درصد آن تخصیص پیدا می‌‌کند.

وی با بیان اینکه از تخصیص اعتبارات اختصاص یافته سفر رئیس جمهوری به کردستان اصلا راضی نیستم، گفت: وضعیت دولت تدبیر و امید در استان کردستان نگران کننده است، دولتی که سیاست و برنامه بلند مدت دارد می‌تواند آینده امیدواری داشته باشد.

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت در چند ماه باقیمانده تا انتخابات نتواند اقدام و حرکت محسوس در کردستان داشته باشد آینده نگران‌کننده‌ای در این استان در عرصه انتخابات خواهد داشت.

* فرهنگ کردستان را نباید تنها در موسیقی خلاصه کرد

وی در مورد حوزه فرهنگ در کردستان نیز با بیان اینکه بخش فرهنگ در کردستان واقعا نابسامان و رها شده است، اظهار داشت: از صدا و سیما به عنوان مرکز ثقل تمام اطلاعات و اقدامات فرهنگی انتظار داریم در این بخش بهتر عمل کند.

علوی افزود: برگزاری برخی برنامه‌ها در صدا و سیما مانند «چریکه‌ی شو» برای مردم نشاط‌آور است، اما نباید فرهنگ را تنها در پخش موسیقی خلاصه کرد و سایر بخش‌ها را نادیده گرفت.

وی اضافه کرد: در حوزه فرهنگ و اجرای برنامه‌های فرهنگی توجه به تاریخ، زبان، مشاهیر، رهبران فکری و بسیاری دیگر از این مباحث نیازی ضروری است و امیدواریم مورد توجه متولیان رسانه ملی در استان قرار بگیرد.

به گفته علوی، متاسفانه امروزه جامعه جوان ما با تاریخ و فرهنگ کهن کردستان غریبه هستند و در بحث اطلاعات تاریخی به عنوان مهم‌ترین بخش فرهنگ تهی هستند.

وی با بیان اینکه عدم توانایی صدا و سیما در برآورده کردن انتظارات مردم موجب افزایش گرایش آنها به سمت استفاده از شبکه‌های ماهواره شده است، خاطرنشان کرد:‌ انتظار داریم صدا و سیمای مرکز استان استراتژی خود را تغییر دهد.

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرداری و شورای شهر نیز باید در راستای انجام کارهای فرهنگی ورود جدی داشته باشند، شورا و شهرداری باید بدانند که تنها متولی بخش مدیریت شهری در بحث ساخت و ساز نیستند و باید به حوزه فرهنگ نیز نگاه ویژه و برنامه‌های کاربردی داشته باشند.

وی همچنین گفت: اگر مدیریت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بومی باشد که با فرهنگ استان کاملا آشنایی دارد، می‌تواند نقش مهمی در خروجی بهتر اقدامات و برنامه‌های فرهنگی داشته باشد.

برای جذب اعتبارات انسداد مرزها تلاش می کنیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در زمینه اقدامات و برنامه نمایندگان مردم کردستان در مجلس در حوزه جذب اعتبار برای اجرای کامل انسداد مرزهای استان، گفت: بحث انسداد مرز از مهم‌ترین نیازهای استان کردستان است که به صورت جدی برای جذب اعتبارات مورد نیاز این مهم تلاش خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: قطعا در بروز اتفاقاتی که طی چند هفته گذشته در استان اتفاق افتاد، دست دولت‌هایی مانند عربستان و ترکیه در زمینه حمایت از تشکل‌های معاند مشهود است.

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی از نهادهای امنیتی و نظامی در شناسایی و انهدام این تیم‌های تروریستی معاند که قصد ایجاد ناامنی در استان را داشتند، تقدیر کرد.

وی در ادامه ایجاد درآمد پایدار برای حوزه ورزش را از دیگر نیازهای استان دانست و گفت: رایزنی‌های لازم برای اختصاص نیم درصد از سهم معادن استان به حوزه ورزش انجام گرفته و اقداماتی نیز در راستای اخذ اعتباری برای توسعه ورزش‌های همگانی از محل پرداخت مالیات صورت گرفته است.

علوی با بیان اینکه متاسفانه بحث مالیات در استان کردستان مشکل‌ساز است، اظهار داشت: در بحث گرفتن مالیات باید توافق ایجاد شود و به گونه‌ای عمل نشود که تولیدکنندگان مورد فشار واقع شوند، چرا که این نحوه عملکرد در گرفتن مالیات در کردستان موجب فراری‌دادن سرمایه‌گذاران شده است.

وی گفت: مدیران و متولیان حوزه امور مالیاتی باید بخش تولید را مراعات کنند تا کردستان به عنوان استان برتر در سختگیری‌های مالیاتی مطرح نباشد.

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس در زمینه ارائه آمار غیرواقعی در حوزه‌های مختلف در استان کردستان نیز اظهار داشت: به دلیل اینکه مدیران ما آمار واقعی را نمی‌دهند، برخی از آمارها را از وزارتخانه‌های مختلف می‌گیرم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما در کردستان بحث ارائه آمارهای غیرواقعی است، که باید در شوراهای مختلف به ویژه شورای اداری در این زمینه تذکرات جدی داده شود.

انتهای پیام/79002/ج40/

نظر شما