شناسهٔ خبر: 14175871 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

اولاند' خواستار شروع هر چه سریع تر مذاکرات رسمی برگزیت با انگلیس شد

بین الملل > اروپا - ایرنا نوشت: 'فرانسوا اولاند' رییس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه در جریان سفرش به جمهوری ایرلند خواستار شروع هرچه سریع تر مذاکرات رسمی مربوط به خروج از اتحادیه اروپا ( برگزیت) با انگلیس شد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش ایرنا، اولاند بعد از مذاکره با 'اندا کندی ' نخست وزیر ایرلند، نشست مشترک خبری در دوبلین، به خبرنگاران گفت: ' ما بایستی مذاکرات را هر چه سریع تر و بهتر آغاز کنیم.'
رییس جمهوری فرانسه در همین راستا از انگلیس خواست که روند برگزیت را بدون کش دادن و بحث در مورد مقدمات این کار آغاز کند.
وی در همین گفت دسترسی تضمین شده انگلیس به بازار واحد اروپایی نمی تواند صورت بگیرد مگر آنکه این کشور به جریان آزاد نیروی کار احترام بگذارد.
فرانسوا اولاند همچنین ضمن اشاره به ادامه روابط دوستانه پاریس با دوبلین، گفت فرانسه نگرانی های جمهوری ایرلند را در مورد مرزهای زمینی اش را با انگلیس درک می کند.
اظهارات اولاند در حالی صورت می گیرد که 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه گذشته در جریان کنفرانس مشترک خبری اش با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در برلین گفت: لندن پیش از پایان سال 2016 میلادی تقاضای خروج از اتحادیه اروپا نخواهد کرد.
وی افزود: انگلیس به منظور اجرای خروجی منسجم و هدفمند، ماده 50 پیمان لیسبون که ناظر بر روند خروج اعضای اتحادیه اروپا از این اتحادیه است را اجرا نمی کند.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در این نشست خبری گفت: به نفع همه است که انگلیس موضعی کاملا حساب شده پیش از آغاز گفت وگوهای خروج از اتحادیه اروپا اتخاذ کند.
گفته می شود احتمالا مهم ترین مفاد گفت وگوهای انگلیس با طرف های اروپایی اش، دسترسی تضمین شده به بازار واحد اروپا و نیز آزادی شهروندان این کشور برای کار و زندگی در سراسر این اتحادیه باشد.
در همین حال 'اندا کنی' نخست وزیر جمهوری ایرلند اخیرا اعلام کرده است که اگر مردم ایرلند شمالی خواهان ماندن در اتحادیه اروپا هستند، می توانند به جمهوری ایرلند بپیوندند.
اندا کنی در سخنانی در دانشگاه تابستانی «مک گیل» شهر دونگال در شمال جمهوری ایرلند گفته است: 'در بحث ها و مذاکراتی که در آینده بین انگلیس و اتحادیه اروپا صورت خواهد گرفت، باید به «پیمان جمعه نیک» توجه شود.'
پیمان جمعه نیک (یا جمعه مقدس) در آوریل سال 1998 بین دولت های بریتانیا و ایرلند امضا شد و بر اساس آن، «مشروعیت انتخاب آزاد از سوی اکثریت مردم ایرلند شمالی برای ادامه اتحاد با بریتانیا یا انتخاب حاکمیت یک ایرلند متحد و مستقل» به رسمیت شناخته شده است.
نخست وزیر ایرلند تصریح کرده است: 'اگر نشانه روشنی وجود دارد که اکثریت مردم ایرلندشمالی می خواهند بریتانیا را ترک و به جمهوری ایرلند بیپوندند، باید در مذاکرات لندن با اتحادیه اروپا به آن توجه شود.
به گفته وی، مردم ایرلند که 55.6 درصدد آنها در همه پرسی 23 ژوئن به ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند، ترجیح می دهند با پیوستن به جمهوری ایرلند در اتحادیه اروپا بمانند.
در جریان همه پرسی عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا در 23 ژوئن ( سوم تیرماه)، از میان اجزای تشکیل دهنده بریتانیا شامل انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی، اکثریت انگلیسی ها و ولزی ها به برگزیت و بیشتر اسکاتلندی ها و ایرلندی ها علیه آن رأی دادند.
در حال حاضر 'نیکلا استرجن' سروزیر اسکاتلند و رهبر اسکات های ملی گرا نیز خواهان ادامه حضور اسکاتلند در اتحادیه اروپا به رغم رای اکثریت انگلیسی ها به برگزیت شده است.

4949

برچسب‌ها:

نظر شما