شناسهٔ خبر: 1416197 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

رشد فزاینده تعداد کارگران فصلی در بروجرد

رشد فزاینده تعداد کارگران فصلی در بروجرد، نتیجه معضل بیکاری و کمبود شغل دائمی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، هر روز صبح هنگام مراجعه به محل تحصیل یا کار با خیل عظیم کارگرانی رو به رو می‌شویم که در میدان یا سر چهار‌راه‌های شهرهای استان جمع شده و منتظرند تا کسی آنها را برای کارهای ساختمانی و... سوار خودرو خود کند و ببرد.

این افراد کارگر فصلی بوده و برای گذران زندگی خود و خانواده در سرما و گرمای هوا هر نوع مشقتی را به جان خریده و در بخش‌های مختلف نظیر کار در ساختمان‌سازی و زمین‌های کشاورزی به فعالیت می‌پردازند.

هجوم کارگران فصلی و تجمع آنها در اطراف خودروهایی که برای انجام کارهای خود به دنبال یک یا چند کارگر به محل تجمع کارگران آمده، گویای تلاش مظلومانه کارگران فصلی برای به دست آوردن یک لقمه نان در آن روز و بیکار نماندن است.

متاسفانه این قشر سخت‌کوش همواره مورد بی‌مهری مسئولان قرار داشته و هیچ‌گاه حمایت‌های چشمگیری برای رفع مشکلات معیشتی آنها صورت نگرفته است.

در چنین شرایطی افزایش تعداد کارگران گویای واقعیت تلخ افزایش معضل بیکاری در جامعه است که موجب شده افرادی که سرمایه کافی برای ایجاد کسب و کار ندارند، به ناچار به این سمت کشیده شوند.

در این میان حضور جوانان تحصیلکرده‌ای که پس از فراغت از تحصیل به دلیل نبود بازار کار مرتبط با رشته تحصیلی به منظور امرار معاش ناگزیر به خیل عظیم کارگران پیوسته و این‌گونه وارد بازار کارشده‌اند در نوع خود تاسفبار است.

*نبود نظارت بر پرداخت دستمزد کارگران

یکی از کارگران فصلی در این زمینه به خبرنگار فارس در بروجرد گفت: دستمزد کم برای کارگرانی که باید معاش خانواده خود را تامین کنند، زندگی را خیلی دشوار کرده است.

ر.مرادی ادامه داد: نبود هیچ‌گونه پشتوانه مالی و دستمزدهای مستمر و ثابت و در کنار آن نرخ‌های سرسام‌آور بسیاری از اقلام پرمصرف، موجب شده که قادر به پس‌انداز اندوخته مالی برای آینده مالی فرزندانمان نباشیم.

وی اضافه کرد: وجود برخی کارگران با دریافت دستمزدهای پایین گاه موجب بیکاری ما شده، چراکه کارفرمایان ترجیح می‌دهند، کارگرانی را به کار گمارند که میزان دستمزد پرداختی به آنها پایین‌تر است.

مرادی افزود: از آن گذشته هیچ ضمانت و نظارتی بر پرداخت دستمزد قشر کارگر وجود ندارد و همه چیز به وجدان و انصاف پیمانکاران بستگی دارد.

*کاهش چشمگیر ساخت و ساز تشدیدکننده بیکاری کارگران

یکی دیگر از این کارگران به بیکاری فصلی اشاره و اظهار کرد: در فصل زمستان که کارگران عمدتا به دلیل کاهش چشمگیر ساخت و سازها فصل بیکاری خود را می‌گذرانند به دلیل نبود درآمد به شدت با مشکل مواجه شده و قادر به تامین هزینه‌های زندگی خود نیستند.

ف.رضایی بیان داشت: سه فرزند دانش‌آموز دارم که علاوه بر تامین مخارج مختلف زندگی، تهیه لوازم‌التحریر، کتاب، لباس و دیگر مایحتاج تحصیلی آنها هم‌زمان با بازگشایی مدارس بار مالی مضاعفی به من تحمیل کرده که توان پرداخت آن را ندارم.

وی تاکید کرد: نداشتن قرارداد کاری با پیمانکاران، بیمه حوادث و حمایت از سوی مسئولان امر سختی کار ما را چندین برابر می‌کند.

*محیط کار ناایمن برای کارگران

یکی دیگر از کارگران گفت: کار یدی سنگین به مرور زمان موجب بروز بیماری‌های مختلف و آسیب‌های حاد جسمی نظیر آرتروز یا دیسک کمر شده و اغلب کارگران را در سنین پایین از کار افتاده می‌کند.

ع.سبزی ادامه داد: در کنار خطرها و حوادث گاه و بیگاه حین کار، نبود پوشش بیمه‌ای و دستمزد‌های پایین، شرایط زندگی را برای قشر عظیم کارگر طاقت‌فرسا کرده است.

وی با اشاره به اینکه نبود وسایل ایمنی در محیط‌های کاری سلامت کارگران را تهدید می‌کند، یادآور شد: بسیاری از کارفرمایان شرایط کار در محیط ایمن را برای کارگران خود فراهم نکرده و اصلا به این موضوع اهمیت نمی‌دهند.

ع.ممدوحی کارگر دیگری است که گفت: کارگران بسیاری به دلیل نبود محیط کار ایمن سلامت آنها به خطر افتاده و گاه جان خود را از دست داده‌اند.

وی بیان اشت: بی‌شک افزایش واحدهای بزرگ تولیدی و صنعتی در شهرستان بروجرد در کاهش آمار نگران‌کننده بیکاری و فعالیت متمرکز کارگران این شهرستان نقش موثری دارد.

*تبعات منفی اجتماعی و اخلاقی بیکاری بر جامعه

رئیس کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی شورای اسلامی شهر بروجرد گفت: جذب کارگران فصلی در کارگاه‌های تولیدی و صنعتی و اشتغال دائم آنها، از پیوستنشان به جمع بیکاران جامعه جلوگیری می‌کند.

فرزانه کردی افزود: بیکاری علاوه بر ایجاد مشکلات اقتصادی و معیشتی، تبعات منفی اجتماعی و اخلاقی متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به افزایش آمار سرقت، ایجاد ناامنی برای شهروندان، اعتیاد جوانان و یا بروز خشونت اشاره کرد.

وی ادامه داد: رکود ساخت و ساز از چالش‌های بزرگی است که موجب بیکاری قشر کارگر در استان و دامن زدن به آمار فزاینده مهاجرت به شهرهای بزرگ می‌شود.

این کارشناس خاطرنشان کرد: اجرای طرح بیمه ساختمانی از مهمترین دغدغه‌های کارگران ساختمانی است که مسئولان باید با همکاری دستگاه‌های مربوطه این مشکل را حل کنند.

کردی با اشاره به اینکه کارگران جزو اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر جامعه هستند، تاکید کرد: تلاش برای تامین امنیت شغلی، بیمه، ارائه خدمات درمانی مناسب و دیگر خواسته‌های کارگران باید در دستور کار مسئولان استان قرار گیرد.

=============

 گزارش از حسین کردی

=============

انتهای پیام/2304/گ40/ژ1001

نظر شما