شناسهٔ خبر: 13625083 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران‌ورزشی | لینک خبر

اول آلبانی، دوم آلمان ؛تیم سومم ایران است

آرفی:دوست دارم یک تیم کوچک قهرمان شود

صاحب‌خبر -



محمد قراگزلو
اشپیتیم آرفی مهاجم سابق پیام مشهد، پرسپولیس و تراکتورسازی که در آلمان زندگی می‌کند تمام بازی‌های یورو را تماشا کرده و حرف‌های جالبی درباره بازی‌ها و تیم‌ها دارد. آرفی که متولد آلمان است به خاطر اصالت آلبانیایی‌اش علاقه زیادی به هر دو تیم دارد.
 
طرفدار کدام تیم هستی؟ آلمان یا آلبانی؟
 اول آلبانی و بعد آلمان. البته من کلا سه تیم را در دنیا دوست دارم که سومی‌اش تیم ملی ایران است.
آلبانی را در یورو چطور دیدی؟
 در بازی اول مقابل سوییس یک مقدار بدشانسی آوردند و بازیکن شان در نیمه اول اخراج شد. آلبانی دراین بازی 5-4 موقعیت تک به تک داشت و اگر در بازی اول نتیجه مساوی می‌شد شرایط شان خیلی خوب می‌شد. در بازی دوم با فرانسه هم خیلی خوب جنگیدند و واقعا بدشانسی آوردند که در دقایق 88 و 94 دو تا گل خوردند. دیدید که هواداران آلبانی هم در ورزشگاه چقدر تشویق شان می‌کردند. آنها برای نخستین بازی بود که به این تورنمنت می‌آمدند اما خیلی خوب کار کردند.
تو از بازیکنان آلبانی شناختی داری؟
 بله اما باید بگویم 7 تا بازیکن تیم ملی سوییس اصالتا آلبانیایی هستند و می‌توانستند برای این تیم‌ها بازی کنند. از جمله ژاکا که برادرش در تیم ملی سوییس بازی می‌کند. در تیم ملی آلمان هم شکودران موصطفی آلبانیایی است. در تیم ملی بلژیک هم یانوزای بازی می‌کند اما اگر اینها را یک جا جمع کنند آلبانی قوی‌تر هم می‌شود.
خودت از عملکرد این تیم در یورو راضی هستی؟
 بله با توجه به اینکه نخستین بارشان بود خوب بودند. همانطور که کی‌روش در تیم ملی ایران خوب کار کرده آلبانی هم یک مربی ایتالیایی آورد و خوب کار کرد.
از نظر تاکتیکی و فنی یورو 2016 را چطور دیدی؟
 همه می‌دانند ایتالیا از نظر تاکتیکی خیلی خوب است، آلمان هم که صد در صد خوب است اما من امسال از تیم‌های کوچک راضی هستم. واقعا تیم‌هایی مثل ایسلند، ایرلند و ولز خیلی خوب کار کرده‌اند. این تیم‌ها قبلا می‌آمدند همه بازی‌ها را می‌باختند و 6-5 تا گل می‌خوردند و می‌رفتند اما امسال 4-3 تایشان صعود کردند و این خیلی برایم جالب بود.
اما برخی مربیان می‌گویند 24 تیمی شدن جام ملت‌ها به کیفیت این تورنمنت لطمه زده.
 من که هیچ بازی بدی در این جام ندیدم. به نظر من همه بازی‌ها واقعا تماشایی بود. فکر کنم اگر این مربیان خودشان تیم‌های کوچک را هدایت می‌کردند این حرف‌ها را نمی‌زدند.
اما شاید اگر تورنمنت با همان 16 تیم برگزار می‌شد جذابیت بازی‌ها بیشتر بود.
 ببینید در جام جهانی 2014 چهار تیم به نیمه نهایی رسیدند و آلمان 7 گل به برزیل زد. برزیل خیلی بد نبود؟ اما امسال شما نمی‌بینید تیمی 7 تا گل بخورد.
در شهر مانهایم که تو زندگی می‌کنی آلمانی‌ها در fan zone ‌ ها جمع می‌شوند تا بازی‌های تیم ملی آلمان را ببینند؟
 آره هست اما مثل قبل دیگر مردم به این جاها نمی‌روند. کلا هیچ جایی مردم زیاد جمع نمی‌شوند چون بعد از اتفاقات فرانسه و بمبگذاری‌های که شد خیلی می‌ترسند.
آنجا مردم آلمان چقدر به قهرمانی تیم شان امیدوارند؟
 آنها فکر می‌کنند تیم شان قهرمان می‌شود. آلمان تیم کوچکی نیست و دو سال قبل قهرمان جهان شده. آنها یکی از تیم‌هایی هستند که می‌توانند به جلو بروند. خودم هم فکر می‌کنم آلمان جلو برود اما نمی‌دانم چرا فکر می‌کنم یکی از تیم‌های کوچک قهرمان خواهد شد.
اما اینکه تیم‌های بزرگ همه به هم خورده‌اند خیلی بد است.
 خوب یا بد ما که نمی‌توانیم کاری کنیم. من طرفدار تیم‌های کوچک هستم چون همیشه برایشان سخت است که صعود کنند. من عاشق پرسپولیس هستم اما وقتی یک تیم کوچک قهرمان ایران شد خیلی خوشحال شدم. سال 2004 هم که یونان قهرمان اروپا شد خیلی خوشحال شدم.
فکر می‌کنی در مرحله بعد چه اتفاقاتی می‌افتد؟
 من می‌گویم بازی ایتالیا و اسپانیا مساوی می‌شود و در ضربات پنالتی ایتالیا می‌برد. آلمان هم 2-صفر اسلواکی را می‌برد.
اما آلمانی‌ها چون در تمام بازی‌های رسمی به ایتالیا باخته‌اند دوست ندارند با ایتالیا بازی کنند.
 فرقی نمی‌کند. آلمان از اسپانیا هم می‌ترسد.
قهرمان را هم می‌توانی پیش بینی کنی؟
 نمی‌دانم چون پیش بینی خیلی سخت است اما دوست دارم یکی از تیم‌های کوچک قهرمان شود. من ولز را خیلی جلو می‌بینم. آنها دو تا بازیکن خیلی خوب دارند و هر چه ضربه کاشته به بیل بدهند گل می‌شود.
راستی اگر آلبانی صعود می‌کرد و به آلمان می‌خورد طرفدار کدام بودی؟
 (با خنده) وای این خیلی سخت است. واقعا اگر آن بازی انجام می‌شد من دودل بودم. خیلی برایم سخت است چون من اصلیت آلبانیایی دارم. یعنی پدر و مادرم آلبانیایی هستند اما خودم در آلمان به دنیا آمده‌ام.
از بین بازیکنان آلبانی یا آلمان با کسی ارتباط داری؟
 نه به آن صورت اما چند هفته پیش در یک تورنمنت گل کوچک بودم که اشتفان فرویند وکریستین سیگه(بازیکنان سابق تیم ملی آلمان) آنجا بودند. البته با هم در یک تیم نبودیم.
به لحاظ فیزیک بدنی شرایط شان خوب بود؟
 بد نبودند اما مثل من نبودند چون من آماده‌ام و الان هم اگر بخواهم می‌توانم بازی کنم.
پس چرا بازی نمی‌کنی؟
 خب سخت شده چون باید بیایم ایران و بازی کنم که به این راحتی‌ها نیست.
در مانهایم مردم فوتبالی اند؟
 ما یک تیم قدیمی در بوندس لیگا داریم که افتاد پایین. آنها در دسته چهار هستند و قهرمان دسته 4 شدند اما در پلی آف رفتن به دسته 3 باخت و نتوانست بالا برود. اگر صعود می‌کردند خیلی خوب می‌شد اما ببینید در دسته 4 هم 20 هزار نفر برای بازی‌هایش به ورزشگاه می‌روند حالا فکر کنید اگر بالا بودند استادیوم حتما پر می‌شد. فوتبال مدیریت می‌خواهد. اتفاقا در ایران هم مدیریت فوتبال خیلی ضعیف است.
با وجود مشکلاتی که در سمت راست خط دفاع و نوک حمله آلمان وجود دارد فکر می‌کنی بتواند قهرمان شود؟
 من در این پست دفاع راست که مشکلی نمی‌بینم. شاید همه به بازی فیلیپ لام نگاه می‌کنند و بعد مقایسه می‌کنند با بازیکنان بعدی اما لام یکی بوده. مثلا اینطور است که هر هافبکی به پرسپولیس می‌آید او را با علی کریمی مقایسه کنیم یا در فوروارد دنبال علی دایی باشیم. معلوم است اگر اینطوری ببینی در ایران و آلمان بازیکن پیدا نمی‌شود چون علی دایی و کریمی یکی بودند. در تیم آلمان فورواردی مثل دایی و گومز در تاکتیک مربی نیستند چون طور دیگری بازی می‌کنند اما این بازی آخر نمی‌دانم چه شد که گومز را بازی داد و گل هم زد.
می دانی آلمان در ایران طرفداران زیادی دارد؟
 بله من در ایران که بودم خیلی با من خوب رفتار می‌کردند و می‌گفتند آلمان را دوست داریم.


برای پرسپولیس زشت است
وقتی به اشپیتیم می‌گوییم کی به ایران می‌آیی می‌گوید فعلا به ایران نمی‌آید:«اگر پرسپولیس پولم را می‌داد شاید می‌آمدم اما هیچ خبری از پول نیست و تنها اذیت می‌کنند. نمی دانم چرا با بازیکنی که قرارداد می‌بندند پولش را نمی‌دهند هر چند از من بزرگتر خدا هست و جواب شان را می‌دهد. ببینید از آن سالی که ما بودیم و دو تا قهرمانی حذفی با آقای دایی آوردیم تا الان دیگر پرسپولیس قهرمان نشده. خودشان یک مقدار فکر کنند. باید پول بازیکنان را بدهند چون آنها خانواده دارند. این برای کشوری مثل ایران و تیم بزرگی مثل پرسپولیس که تماشاچی زیادی دارد خیلی زشت است هر چند من شنیده‌ام پول بازیکنان زیادی را از چند سال قبل نداده‌اند.»

نظر شما