شناسهٔ خبر: 13599377 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یک هفته با کتاب؛

وعده جنتی برای واسپاری نمایشگاه/ تکذیب سوءاستفاده از یارانه کتاب

سخنان وزیر ارشاد مبنی‌بر واگذاری امور نمایشگاه کتاب تهران به تشکل‌ها طی ۲ سال و درگذشت پدر ادبیات پلیسی ایران از جمله اخبار مهم حوزه کتاب در این هفته بودند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: پس از دو هفته کم خبر، گزارش این هفته چند خبر درباره وزارت ارشاد و نمایشگاه کتاب تهران، طرح‌های عیدانه کتاب و تابستانه کتاب و همچنین چندین خبر در حوزه بین‌الملل را شامل می‌شود.

در ادامه مرور اخبار این هفته را با خبر مربوط به سخنان وزیر ارشاد درباره واگذاری امور نمایشگاه کتاب تهران به تشکل‌ها شروع می‌کنیم.

جنتی: همه امور نمایشگاه کتاب باید تا ۲ سال دیگر واگذار شود

آیین تجلیل از نهادها و موسسات همکار در برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه شامگاه سه‌شنبه اول تیر توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل ایوان عطار مجتمع فرهنگی، تاریخی سعدآباد در تهران برگزار شد.

علی جنتی وزیر ارشاد در بخشی از سخنانش در این مراسم گفت: ما امیدواریم ظرف یکی، دو سال دیگر، کل کار نمایشگاه را به خود صنف نشر واگذار کنیم البته همه دولت‌های قبلی همین شعاری را که ما می‌دهیم، داده‌اند ولی در عمل اتفاقی نمی‌افتاده و مقاومت‌ها در مقابل واسپاری امور به تشکل‌ها بسیار زیاد بوده است. ما امیدواریم در این دوره این مقاومت در مقابل این تغییر بزرگ را کم کنیم.

برگزاری اولین جلسه بررسی و ارزیابی نمایشگاه کتاب تهران

نخستین جلسه بررسی و ارزیابی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه این هفته، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این نشست همایون امیرزاده، نیکنام حسین‌پور، محمود آموزگار، امیرمسعود شهرام نیا، محسن عموشاهی و ابراهیم حیدری حضور داشتند.

صالحی در این برنامه گفت: این جلسات به صورت موضوع محوری برگزار خواهند شد و به صورت موضوعی بخش‌های مختلف نمایشگاه را  بررسی خواهند کرد. بر این اساس مناسب است در جلسه اول موضوعات مهم که نیاز به ارزیابی و بررسی دارد، مشخص و درباره هر موضوع با حضور مهمانان و کارشناسان خاص آن بحث شود تا ایرادها و اشکالات تعیین شوند.

یارانه‌های نمایشگاه کتاب تهران، بخش بین‌الملل این نمایشگاه، هویت بصری و چابک سازی ساختار آن، به عنوان موضوعات مورد بررسی جلسات آینده این شورا مشخص شدند. 

تکذیب سوءاستفاده از یارانه عیدانه کتاب برای خرید اسباب بازی

یکی از خبرهای این هفته، یک تکذیبه بود که در گفتگو با خبرنگار مهر مطرح شد. در این خبر، مدیرعامل خانه کتاب سوءاستفاده برخی کتابفروشی‌های عضو طرح «عیدانه کتاب» از یارانه اختصاص یافته این طرح و فروش اقلام غیرکتابی‌شان مانند اسباب بازی را رد کرد.

مجید غلامی جلیسه در خلال نشست خبری اش که روز سه‌شنبه اول تیر برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی‌بر اینکه شواهدی به دست آمده که در برخی کتابفروشی‌های کشور که طرح «عیدانه کتاب» در آنها به اجرا درآمد، در کنار کتاب، اقلام دیگری مانند نوشت‌افزار و حتی اسباب‌بازی هم به فروش می‌رسیده و این در حالی است که وزارت ارشاد مدعی است این یارانه را تنها برای خرید کتاب از سوی شهروندان به کتابفروشی‌ها تخصیص داده، گفت: سامانه نظارتی ما در اجرای این طرح و نیز طرح «تابستانه کتاب» دارای فیلترهایی قوی است که اجازه عملی شدن مسئله‌ای را که شما مطرح کردید، نمی‌دهد.

وی گفت: من این قول و اطمینان را به همه می‌دهم که ضریب خطای اجرای طرح‌های حمایتی از کتابفروشی‌ها کمتر از ۵ درصد است. ضمن اینکه ما در مرحله سوم اجرای طرح‌های حمایتی از کتابفروشی‌ها، سامانه‌های نظارتی‌مان را قوی‌تر کرده‌ایم.

۳۸۶ کتابفروشی عضو فعال طرح «تابستانه کتاب» شدند

خبر دیگر این هفته هم مربوط به سخنان مدیرعامل خانه کتاب است. نشست خبری رونمایی از طرح پوستر «تابستانه کتاب» هم صبح سه‌شنبه با حضور جلیسه در محل سرای اهل قلم در تهران برگزار شد و جلیسه در این نشست از ثبت‌نام ۳۸۶ کتابفروشی در سراسر کشور به عنوان کتابفروشی‌های فعال در طرح تابستانه کتاب خبر داد. این طرح با هدف حمایت از کتابفروشی‌ها از ۱۶ تیر در کشور به اجرا درمی‌آید.

به گفته وی، تا این لحظه ۴۵۲ کتابفروشی در تمامی استان‌های کشور به جز خراسان شمالی در طرح «تابستانه کتاب» ثبت‌نام کرده‌اند که پس از بررسی و تحلیل آنها، تعداد ۳۸۶ کتابفروشی به عنوان «کتابفروشی فعال» در طرح یاد شده ثبت شده‌اند. زمان ثبت‌نام از ۱۶ خرداد آغاز شده است و زمان اجرای طرح هم از ۱۶ تیر و همزمان با عید فطر تا ۱۵ مرداد است.

مساعدت نهاد کتابخانه‌ها به گروه‌های جهادی در مناطق محروم

روز چهارشنبه ۲ تیر هم خبری مربوط به نهاد کتابخانه ها منتشر شد. در خبر مذکور، معاونت توسعه كتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در اطلاعيه‌ای از آمادگی خود برای مساعدت به گروه‌های جهادی برای گسترش كتابخوانی در مناطق محروم در فصل تابستان خبر داد.

درگذشت پایه‌گذار ادبیات پلیسی در ایران

ابتدای این هفته مصادف بود با انتشار خبر درگذشت امیر عشیری نویسنده پایه گذار و پیشرو در ادبیات پلیسی- جنایی ایران.

عشیری متولد سال ۱۳۰۳ بود و از وی حدود ۵۰ داستان پلیسی و جنایی به جا مانده که از جمله آن ها می توان به اعدام یک جوان ایرانی در آلمان،  جای پای شیطان،  تصویر قاتل،  لبخند در مراسم تدفین،  جاسوس دو بار می‌میرد، معبد عاج، پرتگاه، دیوار اقیانوس، قطار نیمه‌شب، سحرگاهی خونین، شب‌زنده‌داران و قلعه قهقهه اشاره کرد.

تلاش ایران برای حل مشکلات مرتبط با ثبت جهانی مثنوی با افغانستان

در انتهای گزارش، به مرور خبرهایی می‌پردازیم که از حوزه مرزهای ایران خارج و به حیطه بین‌المللی وارد می‌شوند. یکی از خبرهای مهم این هفته که روز شنبه ۲۹ خرداد منتشر شد، این بود که رایزنی فرهنگی ایران در افغانستان از نتیجه بخش بودن تلاش‌هایش در رفع مشکلات به وجود آمده با این کشور در ارتباط با ثبت جهانی مثنوی، به جای متهم كردن ایران و ترکیه از سوی این کشور خبر داده است.

در جریان موضوع پیش‌آمده در زمینه ثبت نسخه‌هایی از «مثنوی معنوی» در برنامه حافظه جهانی یونسکو و مشکلات پیش‌آمده در افکار عمومی افغانستان، رایزنی فرهنگی ایران در این كشور با حضور فعال در فضای مجازی تلاش كرد تا در راستای اطلاع‌رسانی صحیح به جامعه نخبه افغانستان، اقداماتی را انجام دهد.

بر همین اساس خانم نظری، رییس آرشیو ملی افغانستان با رضا ملكی عبدل آبادی، رایزن فرهنگی ایران دیدار كرد. این دیدار در محل آرشیو ملی افغانستان انجام شد. در خبر مذکور اعلام شد که اقدامات یادشده منجر به روشنگری مطلوب در این رابطه شده و مسئولین فرهنگی کشور افغانستان را به اقدام برای تلاش سازنده به جای متهم كردن ایران و ترکیه واداشته است.

اعلام شرایط حضور ناشران ایرانی در نمایشگاه فرانفکورت

خبر دیگر این هفته این بود که فراخوان حضور ناشران در غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت روز دوشنبه ۳۱ خرداد منتشر و در آن شرایط حضور ناشران ایرانی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعلام شد.

آن انرایت برنده جایزه نویسندگان مستقل شد

خبر بین المللی این هفته هم در حوزه کتاب این بود که آن انرایت نویسنده مطرح ایرلندی، برای رمانی با عنوان‌«جاده سبز» از ناشران مستقل جایزه گرفت. «جاده سبز» جایزه هفته کتابفروشان مستقل را از سوی اتحادیه کتابفروشان بریتانیا دریافت کرد.

آن انرایت که از نویسندگان مطرح ایرلند است، در کتاب نامبرده، داستان چهار کودک دیروز را روایت می‌کند که به خانه دوران کودکی‌شان بازمی‌گردند؛ خانه‌ای که مادرشان قصد فروشش را دارد. این نویسنده با همین کتاب هفته پیش در فهرست جایزه نویسندگان زن بیلیز جای داشت، اما در بردن آن ناکام ماند.

نظر شما