شناسهٔ خبر: 1356860 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

درخواست سازمان ملل برای تحقیق درباره مرگ معترضان یمنی

بر پایه گزارش‌های جدید، سازمان ملل از دولت یمن خواسته است در مورد کشتار چند تن از تظاهرات‌کنندگان این کشور به دست نیروهای پلیس تحقیق کند.

صاحب‌خبر -

بر پایه گزارش‌های جدید، سازمان ملل از دولت یمن خواسته است در مورد کشتار چند تن از تظاهرات‌کنندگان این کشور به دست نیروهای پلیس تحقیق کند.

روبرت کولویل، سخنگوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه (۲۵ شهریور) اعلام کرد با وجود درخواست‌های پیشین تا کنون هیچگونه تحقیقی در رابطه با قتل ۹ شهروند یمنی به دست نیروهای پلیس در جریان تظاهرات‌ روزهای ۱۶ و ۱۸ شهریور ماه انجام نشده است.

وی در ادامه بار دیگر از مسئولان دولت یمن خواست در اسرع وقت با تشکیل کمیته‌ای بی‌طرف درباره این حادثه که ۶۷ مجروح نیز بر جا گذاشت تحقیق کنند.

کولویل افزود مسئولان دولت یمن نباید اجازه دهند در حالی که این کشور با چالش‌های گوناگون روبه‌رو است مساله نقض حقوق بشر در مورد شهروندان یمنی نادیده گرفته شود.

وی همچنین از فعالان سیاسی یمن خواست تا مشکلات و اختلافات خود را از طریق گفت‌وگو حل و زمینه را برای تسریع روند تشکیل یک دولت آشتی ملی در این کشور فراهم کنند.

یمن طی چند هفته گذشته صحنه درگیری‌های خونین بین نیروهای دولتی و معترضان خشمگین بوده است.

معترضان دولت را به فساد گسترده و اداره نامناسب اقتصادِ یمن متهم می‌کنند.

حوثی‌ها از تاریخ ۲۰ اوت جهت تحت فشار گذاشتن دولت یمن برای کناره‌گیری از قدرت مواضع‌شان را در پایتخت این کشور تحکیم و تظاهرات‌های خود را آغاز کردند. آنها می‌گویند دولت جامعه‌ی شیعه‌ی یمن را به حاشیه رانده است.

جنبش حوثی در انقلاب مردمی یمن که به برکناری علی عبدالله صالح دیکتاتور این کشور انجامید نقش مهمی ایفا کرد.

صالح که به مدت ۳۳ سال در یمن حکمرانی کرد فوریه سال ۲۰۱۲ پس از تظاهرات گسترده مردم در خیابان‌ها از قدرت کنار رفت.

جنبش شیعه‌ی حوثی‌ یمن نام خود را از حسین بدرالدین حوثی موسس این جنبش گرفته است.

پ ک ف/ح م 

نظر شما